اخبار

دستیابی به رکورد تولید MEK در سال جهش تولید/ تقویت حضور پتروشیمی شیمی بافت در بازارهای صادراتی

بسپار/ایران پلیمر مدیرعامل پتروشیمی شیمی بافت گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال جهش تولید طی 3 ماه نخست امسال توانستیم 60 درصد افزایش تولید را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در تولید MEK تحقق بخشیم.

به این گزارش  ، ارزش افزوده ای که در صنایع پایین دستی پتروشیمی ایجاد می‌شود همواره مورد توجه کارشناسان این صنعت بوده است ؛ سرمایه‌گذاری و به کار گیری دانش در این بخش نه تنها افزایش سودآوری و جلوگیری از خام فروشی را درپی دارد بلکه ضمن اشتغالزایی و تولید محصول نهایی از خروج ارز نیزجلوگیری می کند. شیمی بافت از شرکت‌هایی است که با تولید محصولات تخصصی با حمایت شستا، شرکت سرمایه گذاری نفت وگاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) و شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی به عنوان سهامدار عمده در این بخش حضور دارد. شیمی بافت با تولید محصولات پایین دستی و نیز ورود به تولید انحصاری MEK توانسته کشور را از ورود این محصول بی‌نیاز سازد. ضمن اینکه این شرکت در سال گذشته ۸۰ درصد محصولات خود را در بازارهای داخلی و ۲۰ درصد نیز در بازارهای صادراتی به فروش رسانده است. برای بررسی آخرین اقدامات و تحولات شیمی بافت با  سید محسن شمس گفت و گویی داریم که در ادامه می‌خوانید:

* تولیدهای تخصصی و دستیابی به محصولات با ارزش افزوده ویژگی شیمی بافت است . در مورد این محصولات و بازارمشتریان شیمی بافت توضیح می دهید که چگونه این محصولات نیاز کشور را برطرف می سازند؟

MTBE به عنوان ماده موثر در تولید بنزین پالایشگاه ها و MEK (متیل اتیل کتون) به عنوان یکی از مواد مورد نیاز در صنایع مختلف از تولیدات اصلی شرکت شیمی بافت هستند و در کنار آن محصولات جانبی از جمله رافینت و الکل سنگین نیز در شیمی بافت تولید می شود. در سال 91 تولید MEK در کشور آغاز و با افزایش ظرفیت 50 درصدی که در شرکت ایجاد شده در حال حاضر کل نیاز 2500 تا 300 هزار تنی این محصول را در کشور تامین می کنیم. ضمن اینکه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال جهش تولید طی 3 ماهه سال 99 توانستیم 60 درصد افزایش تولید را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در تولید MEK شاهد باشیم و اولین محموله صادراتی این محصول را برای بار اول فروختیم.

*سال 98 را چگونه سپری کردید؟ پیش بینی‌های شرکت محقق شد؟

سود خالص شیمی‌بافت در سال مالی ۹۸ با رشد 90 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به مبلغ 156 میلیارد و 895 میلیون تومان رسید و جمع درآمدهای عملیاتی شرکت نیز نسبت به سال گذشته ۶۸ درصد افزایش یافته است. به طوری که در سال 98 معادل ۱۰۰درصد بودجه تولید محصولات MTBE و رافینتII محقق شد و در زمینه محصول MEK نیز از بودجه فراتر رفته و ۱۱۵ درصد به نسبت بودجه تولید شد که با رشد ۳۱ درصدی آن نسبت به سال 97 روبه رو بود، سبب شد از روند واردات این محصول به کشور برای حمایت از تولید داخلی جلوگیری شود که از موفقیت های سال ۹۸ این شرکت در زمینه تولید محصولات بوده است.

*در مورد محصول MEK (متیل اتیل کتون) و دلایل اهمیت آن در صنایع بیشتر توضیح دهید، آیا تولید این محصول از بازار کافی برخوردار است؟

این محصول نوعی حلّال است که می تواند در صنایع مختلف از چرم تا روغن به کار گرفته شود؛ تأمین MEK تا قبل از راه اندازی شیمی تکس از طریق واردات بوده که عمدتا از طریق کشور چین انجام می شد اما در سال 98 کمترین میزان واردات با همکاری بانک مرکزی و وزارت صنایع شکل گرفت. با این حال نه تنها چالشی برای مصرف کننده پیش نیامد بلکه توانست این محصول را با قیمت مناسب تهیه کند ؛ همچنین با حمایت از تولید داخلی شاهد حفظ تولید و اشتغال نیز بودیم. توجه شما را به نکته جلب می‌کنم که در سال 96 قیمت MEK تولید داخل 6 هزار تومان بود و قیمت وارد کننده 17 هزار تومان، در سال 97 قیمت داخلی به 27 هزار تومان رسید و قیمت وارد کننده 40 هزار تومان و در سال 98 قیمت ما 30 هزار تومان و قیمت وارد کننده 35 هزار تومان بود. این موضوع نشان می‌دهد شاید وارد کننده این محصول را با کیفیت و قیمت پایین تر از چین می‌توانست وارد کند اما درنهایت با توجه به قیمت بازار این محصول را با قیمت بالاتر عرضه می‌کرد و برای مصرف کننده نهایی قیمت واردات تفاوتی نداشت. با جایگاهی که شیمی بافت در حال حاضر با عرضه MEK قابل رقابت و کیفیت بالاتر دارد، تامین بازار داخلی این محصول موجب جلوگیری از تخصیص و خروج ارز 4200 تومانی از طریق این محصول شده است.

*صادرات و فروش محصولات شرکت در بازارهای خارجی به چه صورت انجام می شود؟

شیمی بافت یک شرکت صادرات محور است و در راستای شفاف سازی و رقابت صحیح تمام محصولات صادراتی را در بورس عرضه می‌کنیم؛ براین اساس رافینت و MTBE در بورس انرژی و MEK در بورس کالا عرضه می شوند . در همین حال تمام فروش داخلی را نیز از طریق انتشار آگهی روزنامه انجام میدهیم. این در حالی است که مهمترین بازارهای صادراتی محصولات شیمی بافت کشورهای افغانستان و عراق هستند که سال گذشته توانستیم 20 میلیون دلار فروش صادراتی در بودجه 98 محقق کنیم. در همین حال تمام ارز حاصل درآمد صادرات سال ۹۸ در سامانه نیما به صرافی‌های بانکی عرضه شد و از افتخارات ما بوده که توانستیم بانک مرکزی را در مدیریت ارز کشور به سهم خود همراهی کنیم.

*در سال 98 شاهد ادغام شیمی تکس در شرکت شیمی بافت بودیم ، این ادغام چه مزایایی برای این شرکت داشت؟

به منظور اصلاح ساختار دو شرکت این اقدام صورت گرفت؛ زیرا به دلیل برخی مشکلات فنی و بازرگانی شیمی تکس زیان‌ده بود و در راستای هم افزایی با حفظ نیروی انسانی این دو شرکت ادغام شدند که این امر بخش‌های بازرگانی و فنی این شرکت‌ها را تقویت کرد. با افزایش توان فنی و بازرگانی و انجام تعمیرات و اورهال تجهیزات قدیمی کارخانه شیمی تکس از سوی متخصصان شرکت تا 80 درصد ساعات توقف کارخانه در سال 98 نسبت به سال 97 را کاهش دادیم که در نتیجه نزدیک به یک هزارتن بیشتر محصول تولید شد. واحدهای پتروشیمی در یک سال 8 هزار ساعت تولید می‌کنند و با این اقدامات توانستیم 2600 ساعت از میزان توقف را کاهش داده و به ساعات فرآیند تولید اضافه کنیم.

*چه اقداماتی بعد از ادغام برای افزایش روند تولید صورت گرفت؟ در واقع نقاطی که باعث اختلال در روند تولید شده بود چگونه شناسایی شد؟

با تغییر نوع خوراک، فلرینگ کارخانه تا 50 درصد کاهش یافت و با خرید کاتالیست با کیفیت نیز تبدیل محصول میانی به نهایی تا 30 درصد با افزایش مواجه شد. مطالعه و انجام این تغییرات باعث شد میزان خرید اسید سولفوریک تا 1500 تن در سال کاهش یابد و تمام این روند در میزان هزینه‌ها و بهای تمام شده کارخانه موثر بود تا سود بیشتری ایجاد شود. در همین حال برای اطمینان از روند تولید و تجهیزات برج‌های شیشه‌ای مورد نیاز را خریداری کرده و نیز با احیای 3.5 میلیارد تومان از تجهیزات مستعمل، گام بزرگی را در کاهش هزینه‌ها برداشتیم. در حوزهHSE یا پروژه ضخامت‌سنجی توانستیم با انجام تعمیرات به موقع و قبل از توقف آنها به دلیل خوردگی این تجهیزات را در مدار تولید حفظ کنیم. تمام این اقدامات دستیابی به رکورد تولید MEK در کشور و بی نیازی از واردات بوده است که به افزایش بازدهی منجر شده است.

*با توجه به برنامه تعمیرات (اورهال) در آبان ماه آیا این موضوع میزان تولید امسال شیمی بافت را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و در بودجه پیش بینی شده است؟

بودجه پیش بینی شده بر اساس زمان لازم برای اورهال در نظر گرفته شده است. هر چند امسال برای برنامه افزایش و تولید بیش از ظرفیت برنامه‌ریزی کرده بودیم اما به دلیل توقف دو ماهه به منظور اورهال این افزایش تولید صورت نمی‌گیرد ولی مطابق بودجه تولید انجام خواهد شد. در اقدامی بی‌سابقه از بدو راه‌اندازی تاکنون پس از انجام مطالعات و عقد قرارداد با شرکت‌های مشاور در زمینه طراحی و مهندسی اقدام به برنامه‌ریزی برای تعمیرات اساسی مجتمع با نگاه ویژه بر روی مخازن خوراک و فرآیند محصول سایت ۱ شیمی بافت را انجام خواهیم داد.

این اقدام ها در راستای بالابردن ضریب ایمنی بواسطه نصب کارآمدترین و در نوع خود پیشرفته‌ترین سیستم اعلام و اطفاء حریق مخازن ذخیره خوراک و محصول با سرعت عمل بالا و کمترین ضریب خطا، ایجاد طراحی جدید و تغییر در مسیر ورودی و خروجی مخازن با نصب شیرهای کنترلی است . با این فرایند سطح HSE  بروز می شود و تمام تجهیزات از بهترین برندهای دنیا و برخی نیز از شرکت‌های بازرگانی داخلی خریداری شده است.

*با توجه به زیرساخت‌های موجود در شیمی بافت برنامه‌ای برای تولید بنزین  دارید؟

یکی از مهمترین برنامه‌های شیمی بافت در سال جاری اضافه کردن محصول جدید به سبد محصولات خود برای عرضه در بازارهای صادراتی است؛ با تولید MTBE در واقع زیرساخت لازم برای این منظور وجود دارد و به دلیل حضور ما در بازارهای صادراتی برای عرضه محصول نیز مشکلی نخواهم داشت؛ در حال حاضر در حال اخذ پروانه بهره‌برداری و مذاکره با اداره استاندارد و صنایع استان هستیم و پیش‌بینی ما این است که در نیمه دوم سال تولید هیدروکربن سبک را آغاز کنیم.

در همین راستا با توجه به پروژه‌های توسعه‌ای که در دست اجرا داریم برنامه افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران به میزان 100 میلیارد تومان در دستور کار شیمی بافت است که با حمایت تاپیکو، شستا و شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی به عنوان سهامدار عمده  اجراء خواهد شد.

نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا