اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ دستیابی به مواد جدید با چاپ سه بعدی

بسپار/ ایران پلیمر معمولاً 10 تا 20 سال طول می‌کشد تا یک ماده جدید کشف شود. با چاپ سه بعدی می‌توان این زمان را به کمتر از یک سال یا حتی چند ماه کاهش داد.

در این روش موادی را به روشی تولید می‌کنند که با تولید معمولی نمی تواند انجام شود. فرآیند جدید چندین جوهر نانومواد هواسُل (aerosol) را در یک نازل چاپ مخلوط می‌کند و نسبت اختلاط جوهر را در طول فرآیند چاپ تغییر می‌دهد. این روش – که چاپ ترکیبی با توان عملیاتی بالا (HTCP) نامیده می‌شود – معماری سه بعدی و ترکیبات نقطه‌ای مواد چاپی را کنترل می‌کند و همچنین می‌تواند موادی با ترکیبات و خواص با وضوح فضایی مشخص در مقیاس میکرو تولید کند.

HTCP مبتنی بر هواسُل بسیار متنوع است و برای طیف وسیعی از فلزات، نیمه‌هادی‌ها و دی الکتریک‌ها و همچنین بسپارها و مواد زیستی قابل استفاده است. این مواد ترکیبی را تولید می‌کند که به عنوان “کتابخانه” عمل می‌کنند و هر کدام حاوی هزاران ترکیب منحصر به فرد است.

ترکیب چاپ مواد ترکیبی و مشخصه‌سازی با کارایی بالا می‌تواند به طور قابل توجهی کشف مواد را تسریع کند.

علاوه بر سرعت بخشیدن به کشف، HTCP می‌تواند مواد درجه بندی شده عملکردی تولید کند که به تدریج از سفت به نرم تبدیل می‌شوند. چنین مواد درجه بندی شده باید به ویژه برای کاربردهای زیست پزشکی که نیاز به پل زدن بین بافت‌های نرم بدن و دستگاه‌های پوشیدنی و کاشتنی سفت دارند، مفید باشند.

ضمنا هوش مصنوعی نیز به همراه استفاده از این روش می‌تواند کشف و توسعه طیف گسترده‌ای از مواد را تسریع بخشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا