اخبار

دشواری تصمیم‌سازی در بازار پلیمرها به گزارش دنیای اقتصاد

بسپار/ایران پلیمر سیگنال مثبت جهانی از رشد بهای پایه محصولات پلیمری و شیمیایی حمایت کرد. به شکل معمول افزایش قیمت‌ها، متقاضیان را برای خرید بیشتر ترغیب می‌کند، اما احتمال عقبگرد قیمت محصولات پتروشیمی در بازار جهانی، کاهش نرخ ارز در بازار آزاد و ثبات قیمت‌های پایه برای دوهفته متوالی می‌‌‌تواند به فروکش هیجان خرید در این رینگ بینجامد. به گزارش «اکوایران»، قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی برای عرضه در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران ظرف روزهای پیش‌‌‌رو از روز دوشنبه ۱۶بهمن‌ماه تا روز یکشنبه ۲۲ این‌ماه از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی افزایشی اعلام شد. افزایش بهای اغلب محصولات پلیمری و شیمیایی در بازارهای جهانی ظرف هفته گذشته حامی این رشد قیمت بود. با توجه به تعطیلی روز یکشنبه ۲۲بهمن‌ماه احتمالا قیمت‌های پایه اعلامی برای دو هفته اعتبار خواهند داشت.

سیگنال ارزی بدون نوسان ماند

نرخ ارز معیار در تعیین بهای پایه اغلب محصولات پلیمری و شیمیایی برابر حواله ارز در بازار مبادله و برابر ۳۹‌هزار و ۵۲۲تومان در نظر گرفته شد. این نرخ ارز نسبت به بهای ارز در هفته قبل تغییر محسوسی نداشت، بنابراین قیمت‌های پایه از محل سیگنال ارزی بدون نوسان بود. همچنان نرخ ارز در تعیین بهای پایه محصولاتی نظیر پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات‌‌‌ها و پلی‌‌‌استایرن‌‌‌ها براساس نرخ دلار ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومانی است.

افزایش ۲۹ تا ۴۹ دلاری پی‌‌‌وی‌‌‌سی

در میان محصولات پلیمری عرضه‌شده در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران بهای انواع پی‌‌‌وی‌‌‌سی بیشترین رشد نرخ پایه را داشت. قیمت پایه این محصول با افزایش ۳.۵درصدی اعلام شد. در حالی که نرخ ارز معیار در تعیین قیمت پایه تغییری نداشت، افزایش بهای جهانی این محصول عامل رشد نرخ بود. هفته گذشته هر تن PVC-S۶۵ با میانگین نرخ ۸۶۵دلار معامله شد که این رقم نسبت به بهای فروش آن در هفته قبل رشد ۲۹دلاری داشت. همچنین هر تن PVC-E۶۸۳۴  با میانگین قیمت ۱۴۶۶دلار به فروش رفت که این رقم نیز نسبت به بهای فروش آن در هفته قبل رشد ۴۹دلاری را به ثبت رساند. افزایش قیمت در رینگ جهانی حامی رشد قیمت‌های پایه در بازار داخل شد.

روند صعودی پلی‌‌‌پروپیلن‌‌‌ها به راند پایان رسید؟

پلی‌‌‌پروپیلن‌‌‌ها نیز بسته به گرید ظرف هفته گذشته رشد قیمتی یک تا ۳درصدی در بازار جهانی داشتند و همین موضوع از رشد قیمت پایه این محصولات حمایت کرد. با این حال سقوط یکباره بهای نفتا ظرف روز پایانی هفته گذشته (منتهی به‌ روز جمعه دوم فوریه) می‌‌‌تواند به افت نرخ این گروه کالایی در بازار جهانی ظرف روزهای پیش‌‌‌رو بینجامد.

دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا