اخباراخبار ویژه

دلایل موفقیت سنگاپور در تبدیل شدن به کشور هوشمند دنیا

بسپار / ایران پلیمر در قلب یکی از دینامیک‌ترین مناطق اقتصادی دنیا، سنگاپور به مرکز نوآوری و تحقیق و توسعه تبدیل شده است. آژانس‌های دولتی مثل «هیات توسعه اقتصادی» و «مرجع توسعه رسانه‌ای» با مجهز کردن شرکت‌ها به منابعی برای شناسایی اهداف کسب‌وکار، از آنها حمایت می‌کنند.

سنگاپور همچنین در ایجاد یک محیط مولد برای جذب استارت‌آپ‌های بین‌المللی نوآور، موفق عمل کرده است. «تایگر» یک استارت‌آپ هوش مصنوعی است که در اسپانیا تاسیس شده و شرکت هلدینگ، دارایی‌های فکری و عملیات کلیدی خود را به سنگاپور منتقل کرده تا از اکوسیستم نوآورانه و سیال این شهر بهره ببرد. شرکت‌های محلی مثل ۷-Key که متخصص امنیت موبایل است و ViSenze که راه‌حل‌های جست‌وجوی تصویری ارائه می‌دهد، وارد عرصه جهانی شده‌اند.

در ضمن، شرکت‌ها در صنایع سنتی مثل تولید سیمان (Pan-United) و غذا (Thong Siek)، از تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌کنند تا در انقلاب دیجیتال، به‌روز باشند.

به جز تکنولوژی، سنگاپور در صنایع دیگر هم فعال است. در بخش ‌میهمان‌داری، شرکت Ascott توسعه جهانی خود را ادامه می‌دهد و موقعیت خود را به عنوان یکی از برجسته‌ترین سرویس‌های اقامتی در دنیا، تقویت کرده است. در جبهه داخلی، بخش املاک مسکونی سنگاپور از رشد اقتصادی قوی این کشور بهره می‌برد.

عامل اصلی همه این فعالیت‌های موفقیت‌آمیز، موقعیت سنگاپور در تقاطع سه موتور رشد اقتصادی دنیا – یعنی چین، هند و جنوب شرق آسیا – است. قرار است سنگاپور به نخستین کشور هوشمند تمام دیجیتال دنیا تبدیل شود.

طبق اعلام بانک جهانی، بازارهای نوظهور آسیا عامل ۴۱ درصد رشد جهانی در سال ۲۰۱۸ بودند و پیش‌بینی می‌شد (قبل از ظهور کرونا) این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۴۵ درصد برسد. بخش عمده این پیشرفت به خاطر افزایش مصرف در میان طبقه متوسط رو به رشد آسیا است. در جنوب شرق آسیا، صنعتی شدن و شهری شدن سریع، عامل افزایش تقاضا برای راه‌حل‌ها در حوزه‌هایی مثل تجارت الکترونیک، روباتیک و اینترنت اشیا بوده است.

شرکت‌های سنگاپوری که در قلب این منطقه دینامیک نشسته‌اند، از موقعیت خوبی برای رشد برخوردارند.

در چند دهه گذشته، این کشور خودش را به قطب نوآوری و تحقیق و توسعه تبدیل کرده و پلت‌فرمی قوی در اختیار شرکت‌های سراسر دنیا قرار داده تا کسب‌وکارهایشان را در منطقه و فراتر از آن، رشد دهند.

اکوسیستم نوآوری سنگاپور – که از زیرساخت‌هایی با کیفیت بالا، منبع رو به رشدی از استارت‌آپ‌های دینامیک، استعدادهای خوب آموزش‌دیده و حمایت قوی دولتی تشکیل شده – جذابیت بالایی برای کسب‌وکارهای جهانی دارد.

این ویژگی‌ها، سنگاپور را به یکی از نوآورترین مکان‌ها برای انجام کسب‌وکار تبدیل کرده‌اند. شاخص نوآوری جهانی، این کشور را جزو برترین‌های آسیا قرار داده است. به علاوه، وسعت و موقعیت استراتژیک سنگاپور، آن را به قطب ایده‌آلی برای فراهم کردن بستر آزمایش محصولات و خدمات جدید تبدیل کرده است.

موفقیت سنگاپور در ترویج نوآوری، تا حدی به تعهد قوی این کشور به تحقیق و توسعه برمی‌گردد که دولت از آن حمایت می‌کند و بخش خصوصی مشارکت فعالی دارد. بر اساس طرح دولتی «تحقیق، نوآوری و فعالیت اقتصادی» نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار در قابلیت‌های R&D، نوآوری بنگاهی و کارآفرینی سنگاپور طی پنج سال، سرمایه‌گذاری شد.

این حمایت، بر بخش‌های استراتژیکی متمرکز است که پتانسیل رشد بالایی برای اقتصاد سنگاپور دارند. این بخش‌ها تولید صنعتی پیشرفته و مهندسی، بهداشت و سلامت، علوم زیست پزشکی، راه‌حل‌های شهری و پایداری، خدمات و اقتصاد دیجیتال را دربرمی‌گیرند.

سنگاپور همچنین با ایجاد فضایی برای آزمایش مدل‌های کسب‌وکار جدید توسط بازیگران فعال، از توسعه بخش‌های جدید‌تر مثل تکنولوژی مالی یا فین‌تک، حمایت می‌کند.

دولت برای اطمینا‌ن‌بخشی به کسب‌وکارهایی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری و نوآوری داشته باشند، اقداماتی جدی در جهت حفاظت از دارایی‌های فکری انجام داده است. در نتیجه، در گزارش رقابت‌پذیری جهانی ۲۰۱۶-۲۰۱۵، سنگاپور از نظر کیفیت حفاظت از دارایی‌های فکری، رتبه یک آسیا را به دست آورد.

   پنج دلیل جهش سنگاپور

سنگاپور چگونه خود را به یک اکوسیستم نوآوری جهانی برجسته تبدیل کرد؟ پنج دلیل اصلی وجود دارد:

۱- نیروی کار تحصیل‌کرده و بلندپرواز. سنگاپور جمعیت تحصیل‌کرده‌ای دارد و به افراد بر اساس دستاوردها و تلاش‌‌های آنها پاداش‌های قابل توجه می‌دهد. این کشور برای تحقق بلندپروازی‌های اقتصاد دیجیتال خود، روی استعدادها سرمایه‌گذاری زیادی انجام می‌دهد.

۲- طرح‌های ابتکاری دیجیتال. سنگاپور برای تقویت نیروی کار همه فن حریف و ایجاد محیطی که عامل توسعه همه‌جانبه باشد، طرح «کشور هوشمند» را شروع کرده است. این طرح بر استفاده از تکنولوژی‌های هوشمند در کل کشور و تاکید بر توسعه اقتصادی با کمک نوآوری دیجیتال، متمرکز است.

۳- قوانین مهاجرتی مترقی. بازار سنگاپور مورد علاقه خیلی از کسب‌وکارهای خارجی قرار گرفته و بنابراین قوانین مهاجرتی آن برای پاسخگویی به این تقاضا ساختاربندی شده‌اند. سنگاپور چند نوع ویزای کاری صادر می‌کند.

۴- اقتصاد باز. هیات توسعه اقتصادی سنگاپور می‌گوید ۸۰شرکت از ۱۰۰ شرکت برتر تکنولوژی دنیا، در این کشور دفتر و  فعالیت دارند. این میزان فعالیت، عامل ۵/ ۶ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) است. سنگاپور یکی از بازترین اقتصادهای دنیا را دارد. در سال ۲۰۱۷، بانک جهانی آن را دومین اقتصاد دنیا از نظر سهولت انجام کسب‌وکار معرفی کرد.

۵- اداره دیجیتال کشور. تعهد سنگاپور برای تبدیل شدن به کارآمدترین کشور تکنولوژیک دنیا، همه حوزه‌ها را درگیر کرده است؛ از حمل‌ونقل گرفته تا آموزش و برنامه‌ریزی شهری و لابراتوارهای نوآوری. این موضوع در «پلت‌فرم سنسور کشور هوشمند» مشهود است. این پلت‌فرم از جمع‌آوری داده و تکنولوژی برای ایجاد ارتباط یکپارچه در کشور استفاده می‌کند.

 

 دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا