اخبار

دلایل کندی توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در سال‌های اخیر

بسپار می نویسد، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان این که کندی توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در کشور چند دلیل دارد، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل این امر شرائط اقتصادی و رکود موجود در کشور طی سالهای گذشته بوده است.

 

به گزارش ایسنا، مرضیه شاهدایی با بیان این که کندی توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در کشور چندین دلیل دارد، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل این امر، شرایط اقتصادی کشور طی سالهای گذشته بوده؛ یعنی وقتی رکود در کشور باشد طبیعی است که صنایع پایین دستی هم با رکود مواجه می‌شوند؛ امیدواریم با توسعه صنعت در کشور، رکود این صنایع نیز برطرف شود.

 

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی یکی دیگر از دلایل کندی توسعه صنایع پایین دستی را نبود خوراک دانست و گفت: برخی خوراکها به دلیل نداشتن قابلیت انتقال به کشور وارد نمی شوند، برای مثال درباره پروپیلن باید بگویم، این محصول علاوه بر این که خیلی محدود است، حمل و نقل آن نیز کم است، وانگهی این محصول بیشتر به درد صنایع پایین دستی می خورد، از این رو اگر بتوانیم تولید آن را بالا ببریم شاید کمی از مشکلات این صنعت ارزش آفرین کاسته شود.

 

وی افزود: هم اکنون یکی از شروط ما برای عقد قرار داد با شرکتهای خارجی راه اندازی زنجیره ارزش در پتروشیمی است، یعنی ما خوراک را به شرطی به وفور در اختیارشان می‌گذاریم که آنها خوراک اولیه را برای صنایع پایین دستی ما تامین کنند. طرحهایی که به تازگی تعریف شده با خوراک گاز طبیعی است و شرکتهایی که علاقمند به سرمایه‌گذاری در این طرحها هستند باید زنجیره ارزش را کامل کنند، به عبارت دیگر گاز طبیعی را فقط برای تولید متانول یا اتیلن نمی‌دهیم، باید واحدهای تکمیلی را هم اجرا کنند.

 

شاهدایی ادامه داد: اتفاق دیگر نگرش جدید به تکمیل زنجیره ارزش است، تاکنون عمده محصولاتی که تولید می‌کردیم و می‌فروختیم، در حقیقت خام فروشی بود، وقتی در صنعت پتروشیمی زنجیره ارزش تکمیل می‌شود، ارزش افزوده بالا می‌رود.

 

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تصریح کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته تلاش می کنیم محصولات را از حالت خام فروشی در بیاوریم و بخش پایین دستی‌ را اجرا و زنجیره جدیدی با خوراک پروپیلن ایجاد کنیم.

 

وی با بیان این که برای تولید مواد پایین دستی و میان دستی به اتیلن و پروپیلن نیاز است و در شرایط کنونی تولید اتیلن ما خوب ولی تولید پروپیلن کم است، به پایگاه خبری وزارت نفت اظهار داشت: بر اساس برنامه موجود تولید محصولات جدید در صنعت پتروشیمی به سمت تولید پروپیلن هدایت خواهد شد و قرار است تا ٣ میلیون تن در سال تولید آن را افزایش دهیم و با ترکیب آن با اتیلن و مواد دیگر تولیدی مثل بنزن و … بخش پایین دستی و میان دستی را اجرا و از خام فروشی جلوگیری کنیم.

 

شاهدایی گفت: در پتروشیمی هر چه از سمت بخش بالا دستی به سمت بخش میان دستی می‌رویم، ارزش افزوده بالاتری نصیب کشور می‌شود، وقتی به سمت بخش پایین دستی می‌رود، ارزش افزوده بیشتر می‌شود، از سوی دیگر توسعه صنایع پایین دستی باعث افزایش اشتغالزایی در کشور نیز می‌شود.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا