اخبار

دومین اقتصاد بزرگ جهان سریع‌ترین تورم منفی را ثبت کرد

بسپار/ایران پلیمر بر اساس داده‌های منتشر شده اقتصادی، چین سریع‌ترین کاهش تورم را طی سه سال اخیر تجربه کرده است.

به نقل از بیزنس، بر اساس داده‌های اداره ملی آمار چین، سرعت کاهش قیمت مصرف‌کننده در چین در ماه گذشته تسریع شد و نشان می‌دهد که بهبود اقتصادی این کشور پس از همه‌گیری ممکن است بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت طول بکشد.

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در ماه نوامبر نسبت به سال قبل ۰.۵ درصد کاهش یافت که بزرگترین افت از نوامبر ۲۰۲۰ است. قیمت‌های مصرف‌کننده تا حدی تحت تاثیر کاهش قیمت گوشت خوک قرار گرفته که جزو مهمی در سبد شاخص قیمت مصرف‌کننده چین به دلیل محبوبیت آن است. قیمت کلی مواد غذایی در این کشور طی ماه گذشته ۴.۲ درصد کاهش یافت.

قیمت‌های تولیدکننده نیز که تا حد زیادی به قیمت تمام شده کالاها و مواد اولیه وابسته است، سه درصد کاهش یافت؛ آنها در ۱۴ ماه گذشته در قلمرو منفی بوده‌اند.

تحلیلگران هشدار می‌دهند، در حالی که اکثر اقتصادهای جهانی در سال جاری برای مبارزه با تورم دست و پنجه نرم می‌کنند، کاهش قیمت‌های چین می‌تواند کمتر خطرناک باشد. تورم منفی می‌تواند منجر به کندی فعالیت اقتصادی و توقف رشد شود، زیرا مصرف‌کنندگان احتمالا کمتر خرید خواهند کرد و انتظار دارند قیمت‌ها بیشتر کاهش یابد، در حالی که مشاغل ممکن است به دلیل نزول تقاضا، کاهش تولید و سرمایه‌گذاری را تجربه کنند.

اکثر اقتصاددانان انتظار دارند که چین در سال جاری هدف تورم سالانه حدود سه درصد را از دست بدهد و هشدار می‌دهند که احتمالا تورم منفی در نیمه اول سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

بهبود اقتصادی چین در سال جاری، در بحبوحه مشکلاتی از بازار آشفته مسکن تا خطرات بدهی دولت محلی، کند بوده همچنین تحت تاثیر رشد کند جهانی قرار گرفته است.

انتظار می‌رود مشاوران دولت چین در نشست سالانه سیاست‌گذاران، «کنفرانس مرکزی کار اقتصادی» که قرار است در اواخر این ماه برگزار شود، محرک‌های مالی بیشتری برای رسیدن به اهداف رشد ۴.۵ تا ۵.۵ درصدی سال آینده درخواست کنند.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا