اخبار

دومین کنفرانس فناوری های نوین در بسته بندی های پلیمری: ایران معادل 10 کشور اروپایی مواد غذایی را دورریز می کند

بسپار/ ایران پلیمر در دومین کنفرانس فناوری های نوین در بسته بندی های پلیمری داده های تامل برانگیزی از میزان اتلاف مواد غذایی در جهان و ایران ارایه شد. شاید لازم باشد که در حرکت های جمعی توجه بیشتری به نقش بسته بندی های نوآور در کاهش و حداقل کردن این هدررفت و دورریز جلب شود. در همین راستا مطالبی را وام گرفته از داده های کنفرانس یاد شده که به همت پلیمر پیشرفته دانا برگزار شد، در این وبسایت و همچنین گروه مجلات بسپار می خوانید. 

امنیت غذایی  را دسترسی همه مردم به غذای کافی در تمام اوقات برای داشتن یک جسم سالم می دانند. طبق این تعریف وجود داشتن غذا و دسترسی داشتن به آن و پایداری در دریافت غذا 3 عنصر اصلی می باشند. کاهش کیفیت و کمیت غذا به خصوص کاهش ارزش غذایی و اقتصادی آن به معنای اسراف و هدر رفت غذا است. کل تولید مواد غذایی در جهان 6 میلیارد تن در سال است و این در حالی است که اتلافاتی که از غذاهای قابل مصرف صورت می گیرد 3/1 میلیارد تن و اگر غذاهایی که آماده خوردن نیستند و اسراف می شوند به این آمار اضافه شوند به عدد 6/1 میلیارد تن خواهیم رسید. در این بین ارزش اتلاف غذایی در کشورهای توسعه یافته 680 میلیارد دلار و در کشورهای در حال توسعه به 307 میلیارد دلار می رسد. سهم اتلافات غذایی در کشورهای توسعه یافته توسط مصرف کننده نهایی و توزیع کننده نهایی 40 درصد از کل اتلافات است. در کشورهای در حال  توسعه  این 40 درصد در مراحل بعد از برداشت مانند حمل و نقل و فرآیند رخ می دهد. همه  ساله 30 درصد غلات، 20 درصد لبنیات، 35 درصد ماهی و غذاهای دریایی، 45 درصد میوه و سبزی، 20 درصد دانه های روغنی و 20 درصد گوشت تولیدی جهان به هدر می رود. 
 

نتیجه اتلافات
این مقدار اتلاف در کنار عوامل محیطی، اقتصادی و اجتماعی منجر به تهدید رژیم غذایی و زنجیره تامین غذای افراد می شود.  علاوه بر این کاهش اتلاف غذایی می تواند اثرات مثبتی بر محیط زیست داشته باشد. 
جلوگیری از اتلاف مواد غذایی 2/4 دی اکسید کربن کمتری تولید خواهد شد. اتلاف غذایی پس از آمریکا و چین سومین عامل تولید CO2  در دنیا به شمار می رود! 
هدر رفت آب ناشی از این اتلافات 250 کیلومتر مکعب است که این مقدار آب برابر با مقدار آبی است که سالانه  از رودخانه ولگا که طویل ترین رودخانه اروپا به شمار می آید عبور می کند. این رودخانه 5 برابر اروند رود ایران است. 
از طرفی این مقدار اتلاف غذایی می تواند زمینی به مساحت 4/1 میلیارد هکتار را آلوده کند که این سطح برابر با 30 درصد زمین های کشاورزی سرتاسر دنیا است. اثر این اتلافات بر تهدید تنوع زیستی پستانداران، پرندگان، ماهیان و دوزیستان نیز باید اضافه گردد. ارزش اقتصادی این اتلافات بر اساس ارزش محصولات از دست رفته 750 میلیارد دلار تخمین زده می شود که این مقدار برابر با تولید ناخالص کشوری همچون سوئیس و کمتر از 2 برابر تولید ناخالص ایران است. 

 

وضعیت ایران در مورد اتلافات غذایی
جمعیت ایران تقریبا 1 درصد جمعیت جهان است اما متاسفانه مصرف مواد غذایی ایران 3 درصد مصرف جهان است. بر اساس آمار فائو اتلاف غذایی در ایران 3.5  میلیون تن در سال است که این مقدار معادل 15 میلیارد دلار تخمین زده می شود که 60 درصد درامدهای نفتی ایران پیش بینی شده ایران برای سال 1395 است. این ضایعات غذایی معادل اتلاف غذایی 10 کشور اروپایی و 7 برابر کشور فرانسه است.    بیشترین اتلافات غذایی ایرانی در گروه نان، میوه و سبزیجات و برنج است که 30درصد در نان، 25 تا30 و حتی 50 درصد ضایعات در میوه ها و سبزیجات، 10 درصد در برنج، 25 درصد در خرما است.  سهم ایران از کل غذایی که هر سال در جهان به هدر می رود 2/7 درصد اعلام شده است و اگر اتلافات غذایی  در ایران رخ ندهد می توان با آن 800 میلیون نفر از جمع 900 میلیون نفر گرسنگان جهان را سیر و تقریبا گرسنگی را در جهان ریشه کن کرد.

 

بسته بندی های نوین می تواند دنیا را تا مرحله رفع گرسنگی در جهان تغذیه کند! 

چگونه؟ فردا در همین وبسایت می خوانید. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا