اخبار

دکتر حمیدرضا صمدی، تحقق یک رویا: از قطعه سازی تا خودروسازی

بسپار-اینکه بدانیم مدیر یک مجموعه بزرگ، هلدینگی با چند واحد صنعتی و هزاران کارمند، چگونه فکر می ­کند و تصمیم می­ گیرد، باید جالب باشد. اینکه به موفقیت چه نگاهی دارد؟ خود را چگونه ارزیابی می ­کند و به دنبال چه آینده ­ای است؟


مطالعه گفت و گوی بسپار با دکتر حمیدرضا صمدی یکی از مدیران موفق صنعت پلیمر که از این صنعت فراتر نیز رفته است، تا حدودی روشن می ­کند که بخش بزرگی از موفقیت بیرونی ریشه در دنیای درون و تفکرات فردی دارد. روحیه­ ای که موجب شده وی برای تحقق یک رویا در تکمیل زنجیره تولید، گام بزرگ خرید خودروسازی بهمن را بردارد.

دکتر صمدی، دانش آموخته مهندسی پلیمر را که قبل تر با برخی کارهای عام المنفعه از جمله راه اندازی یک واحد تولید آب معدنی با نام “دی دی” که کلیه عواید آن در سه شاخه حمایت درمانی و پیشگیرانه از بیماری سرطان، آینده کودکان و محیط زیستی سبزتر هزینه می شود، به یاد می آوریم، در دفتر کلاسیکش ملاقات می کنیم. طبیعی است که گفت و گوی ما بیشتر بر صنعت پلیمر متمرکز است.

شرکت اورند پیشرو یکی از شرکت­های هلدینگ رایزکو است. این هلدینگ علاوه بر حضور به عنوان سرمایه­ گذار در شرکت­ های زیرمجموعه، به صورت سرمایه ­ی تلفیقی با دیگر هلدینگ­ ها همکاری می­کند. رایزکو در شاخه قطعه سازی خودرو، خودروسازی و نفت و گاز نیز فعال است. 16 شرکت بازرگانی و نفتی زیر مجموعه رایزکو هستند. علاوه بر این طی دو ادغام، رایزکو با هلدینگ ویسمن شریک شده و گروه بهمن را خریداری کرده و در عین حال با هولدینگ پدم در بخش صنعت نفت فعالیت دارد. در مجموعه رایزکو نزدیک به 3700 نفر کار می­کنند. گروه بهمن نیز خود به تنهایی صاحب 35 شرکت است که 3460 نفر کارکنان آن هستند.

دکتر صمدی در ادامه می گوید:

 

صمدی: امسال نام شرکت را (از اورندپلاستیک) به اورند پیشرو تغییر دادیم به دلیل اینکه تنها در زمینه قطعات پلیمری باقی نمانده­ ایم. در اورند عمده­ ترین تولیدات ما سیستم ­های سوخت ­رسانی است. ما کلیه سیستم­های سوخت­ رسانی را از ورودی به باک (گلویی باک)، باک، پمپ بنزین سوخت و نشانگر آن، کلیه لوله ­های رفت و برگشت بخارات، فیلترها، کنیسترها و شیرهایی که در این مسیر هستند را تولید می­کنیم. در این مجموعه پلی­ آمید، پلی­ اتیلن، پلی استال و پلی­ پروپیلن وجود دارد. تنها تولیدکننده سیستم­های سوخت ­رسانی نیستیم ولی تنها طراح این سیستم در ایران هستیم و گواهی­نامه آن را هم داریم. گرید  A مثبت را از تمامی خودروسازها (ساپکو، سازه گستر، گروه بهمن و …) داریم. در واقع سعی کرده ­ایم از هر خودروسازی در ایران بالاترین گرید کیفی و  طراحی را دریافت کنیم و به تمامی مجموعه­ ها قطعه می­دهیم. 

بر اساس سیاست­گذاری دولت در زمینه صنعت، تولید و محیط زیست سرمایه­ گذاری کردیم و یک گام جلوتر از سیاست­گذاری دولت پیش رفتیم، به ­دلیل اینکه بتوانیم زیرساخت­های لازم را انجام دهیم. استانداردهای ما برحسب یورو شش هست و تولیدات ما زیست محیط دوست هستند. مثلا قطعات فلزی را تبدیل به پلیمری کردیم تا مصارف آبکاری و زیان­بار برای محیط زیست از بین برود. یا در قالب تبدیل استفاده  لاستیک به ترموپلاستیک الاستومرها (TPE) فعالیت کردیم و بر این اساس که لاستیک ­ها در طبیعت قابلیت بازگشت ندارند و بازیافت نمی­شوند، اما ترموپلاستیک الاستومرها این قابلیت را دارند، در راستای گرامی داشتن محیط زیست عمل کردیم. در زمینه سبک ­سازی خودرو هم فعالیت داشته ­ایم،  چون به ازای هر 50 کیلو سبک ­سازی خودرو 5 درصد مصرف سوخت کاهش می­یابد. در حال حاضر ظرفیت تولید روزانه ما 5000 سیستم سوخت­ رسانی است و با یک تغییر کوچک این عدد قابل ارتقا به 6000 سیستم خواهد بود.

 

بسپار- آیا قطعات پلیمری دیگری را هم برای خودرو تولید می­کنید؟

صمدی: به صورت تخصصی در سایر قطعات کار نکرده ­ایم اما بسیاری از قطعات و مجموعه ­های  خودرو را تولید می­کنیم، از جمله قطعات خارجی خودرو (Exterior Parts) و قطعات تزریقی پلیمری که البته به لحاظ طراحی و تولید، پیچیده­ تر هستند. تولید همه این قطعات به صورت قراردادی و روتین انجام می­شود. علاوه بر این سیستم­ های خنک­ کاری (cooling pack) و فن­ های خنک کاری را تولید می­کنیم. بحث کاتالیست را داریم، و روی سیستم های کنترل انتشار آلاینده های خروجی کار می کنیم. در کنار این موارد  سرمایه گذاری­ هایی جدیدتری نیز داریم که در آینده نزدیک از آن صحبت خواهیم کرد.

 

بسپار – شرایط پساتحریم و ورود خودروسازان خارجی بخش قطعه ­سازی خودرو را به چه میزان تحت تاثیر قرار خواهد داد؟ ورود این خودروسازان به همراه قطعات آماده خواهد بود و به شکل مونتاژی و یا بخش قطعه ­سازی را در داخل کشور تقویت خواهد کرد؟

صمدی: متاسفانه در حال حاضر خیلی روشن نیست. خودروسازان باید دقت کنند که دو گروه تولیدکننده قطعات در کشور وجود دارد. بعضی از سازندگان پیشرو هستند و نیاز عمده­ای به مشارکت خارجی ندارند. اگر هم نیازی داشته باشند در حد ارزیابی فناوری (technology assessment) است. اما برخی از سازندگان در دوران تحریم متاسفانه نتوانستند خود را به روز نگاه دارند و سرمایه­ گذاری­های لازم را انجام ندادند و خوب است که در بحث مشارکت با واحدهای پیشرفته دنیا وارد شوند.

خوشبختانه ما در دسته اول قرار داریم یعنی تکنولوژی روز دنیا را در اختیار داریم. در ایران از یورو چهار صحبت می­شود و من از یورو شش با شما صحبت می­کنم. سطح تکنولوژی­ ای که ما روی آن سرمایه­ گذاری کردیم بدون هیچ واسطه­ ای آمادگی رسیدن به یورو شش را دارد اما به هرحال تعدادی تست اعتبارسنجی (validation) و تاییدیه (confirmation) قطعات خودرو وجود دارد که در این زمینه شاید خودروساز از ما بخواهد با یک جوینت ونچر اقدام کنیم. اما اگر قرار باشد که قطعه ­ساز پیشرو را اجبار کنند که با شرکت خارجی جوینت شود، تنها خروج پول و ایجاد هزینه برای کشور است.

 

بسپار – برداشت شما این است که شرایط به کدام سو است؟

صمدی: متاسفانه وضعیت فعلی به گونه­ ای است که گهگاه ما را به حرکت به سمت یک جوینت ونچر خارجی اجبار می­ کنند. ممکن است اورند در سیستم سوخت­ رسانی به جوینت ونچر خارجی احتیاج نداشته باشد اما در سیستم TPE که در خودرو استفاده می­کنیم خود ما از جوینت ونچر استقبال می­کنیم تا ارتقای سیستم را داشته باشیم. چون سیستم ما در این زمینه متعلق به یک دهه گذشته است، در چنین مواردی ما از جوینت ونچر استقبال می­کنیم تا در خصوص پویایی، راندمان بهره وری کار کنیم. اما در سیستم سوخت ­رسانی خود ما صاحب ادعا و رقابت­پذیری در بازارهای خارجی هستیم.

 

بسپار – در زمینه صادرات به صورت قطعه فعالیت داشتید؟ اصلا بازار مصرف داخلی فضا ایجاد می کند که ظرفیتی برای صادرات خارجی داشته باشید؟

صمدی: پیش از تحریم­ ها به ترکیه، هند، ایتالیا و اکراین صادرات داشتیم. همچنان مقداری کمی از آن را حفظ کرده­ایم (تنها اوکراین برای ما باقی مانده که با تیراژ 50 هزار خودرو به آنها سیستم سوخت ­رسانی صادر می­کنیم).

در گذشته سیستم سوخت­ رسانی برای موتورسیکلت پیاجیو (Piaggio) ایتالیا و در ترکیه و هند برای خودروسازان تولید می­کردیم. اما در دوران تحریم این مزیت را از دست دادیم. 8 سال پیش نزدیک به 3 میلیون یورو صادرات داشتیم اما اکنون این مقدار کمتر از 100 هزار یورو است. البته دوباره صادرات را شروع کرده ­ایم. مزیت اقتصادی ما در این است که بتوانیم از صادرات استفاده کنیم و گرنه اگر تنها در داخل کار کنیم هیچ مزیت رشد آتی و ورود به کلاس جهانی را برای خود ایجاد نمی کنیم. اکنون در حال مذاکره با فولکس واگن برای بازار ترکیه و مذاکره با پژو برای بازار فرانسه یا بازارهایی که پژو در آن سرمایه ­گذاری کرده است هستیم. نکته جالب توجه اینکه اولین محموله صادراتی ما به چین، در ماه آینده (نوامبر) ارسال می­شود. همه فکر می­کنند کالای چینی ارزان­تر است ولی ما توانستیم ثابت کنیم قطعه ما با کیفیت بالاتر و قیمت کمتر قابلیت صادرات به چین را دارد.

 

[EasyDNNGallery|13555|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]



(ادامه دارد …)


متن کامل این گفت و گو را می توانید در شماره 170ام ماهنامه بسپار آبان ماه 1395 بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.


 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا