اخبار

دکتر زهرا رنجبر: ECS 2017 تبلور هوشمندی در رصد نیازهای بازار

پروفسور زهرا رنجبر

رییس موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش

 

نمایشگاه رنگ و پوشش اروپا که به صورت دوسالانه در نورنبرگ آلمان برگزار می­شود، بزرگترین نمایشگاه رنگ اتحادیه اروپا و محل گردهمایی بزرگترین تولیدکنندگان رنگ و مواد اولیه در جهان برای ارایه جدیدترین محصولات و دستاوردهاست. پرفسور زهرا رنجبر، ریاست موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش همراه با هیات ایرانی از نمایشگاه این دوره دیدن کردند و طی گزارشی مشاهدات خود را در اختیار خوانندگان بسپار گذاشتند.

 

توجه به بازار و نیازمندی­ های آن

نکته بارزی که در بین مشارکت ­کنندگان دیده می­شد، نگاه به بازار و نیازمندی­ های آن بود. آن­ها هوشمندانه و دقیق نیاز بازار را رصد و مزایا و امکانات خود را ارایه می­کنند. هرچند اکنون محصولات چینی و آسیایی به دلیل ارزانی مورد توجه هستند و بسیاری از شرکت ­ها نیز درصدد جایگزینی مواد اولیه هستند اما شرکت های اروپایی بر محصولاتی تمرکز می­کنند که دو ویژگی مهم دارند: مزایای نسبی در مقایسه با محصولات مشابه و پر رنگ بودن مباحث sustainability یا به عبارتی آینده کره زمین، مباحث زیست محیطی و اجتماعی در محصولات دیده می­شود. همچنین نیاز مشتری بسیار غالب است. نیازی که حتی شاید خود مشتری آن را احساس نکند اما این نیاز را در قالب محصولات جدید به مشتری القا می­کنند و طبیعتا بازاری برای خود ایجاد می­کنند.

 

حضور پر رنگ فعالان صنعت خودرو

تعداد فعالان در حوزه خودرو بسیار زیاد بود و حضور قوی­ ای داشتند. یکی از دلایل این حضور گسترده، پیشرو بودن اروپا و به ویژه آلمان در صنعت خودرو است. بنابراین در حوزه مواد اولیه، رزین­ ها پیگمنت ­های مصرفی در صنعت خودرو و مواد افزودنی­ ای که مشخصات ویژه به خودرو می­ بخشند، جالب توجه بود.

همچنین بر مواد اولیه جایگزین مواد سمی مانور زیادی داده شده بود. شرکت Evonik، Covestro و همه غول­ های جهان در صنعت رنگ در نمایشگاه حاضر بودند و هریک جذابیت ویژه­ ای را در غرفه خود ایجاد کرده بودند. این جذابیت ­ها با توجه به حوزه کاربردی محصول بود مثلا شرکت Eckart پیگمنت ­های حوزه خودرویی را به صورت یک خودرو با افکت­ های مختلف به نمایش می­گذاشت. عمدتا شرکت ­کنندگان در حوزه مواد اولیه رنگ، چاپ، چسب؛ مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت ساختمان و تجهیزات آزمایشگاهی و تولید بسیار قدرتمند ظاهر شده و هفت سالن را به خود اختصاص داده بودند.

 

در حوزه تجهیزات کاربردی (اپلیکیشنی) نیز شرکت ­های بزرگ دنیا حاضر بودند. ایمنی و محیط­ زیست و خدمات ارایه شده در مواد اولیه و رنگ حوزه ­های مختلفِ پر رنگ نمایشگاه بودند.

حضور جمعی برخی از کشورها بصورت پاویون آن کشور بود. علاوه بر پاویونچینی ­ها، پاویون ­های گروهی جمهوری چک و جمهوری کره، اطلاعاتی درباره کشورهای خود ارائه می دادند.

 شرکت ­های دانش بنیان تازه­ تاسیس آلمان در یک پاویون ایجاد شده توسط وزارت اقتصاد و انرژی آلمان قرار داشتند و به معرفی محصولات نوآورانه خود می پرداختند.

ارایه محصولات جدید و نوآورانه در قالب کارگاه­ های آموزشی

یکی از نکات جالب توجه نمایشگاه ارایه و معرفی تعداد بسیار زیاد محصولات جدید بود. اغلب شرکت­های پیشرو به خصوص در حوزه مواد اولیه رنگ، آخرین دستاوردها و محصولات نوآورانه خود را در قالب کارگاه ارایه می­کردند. ارایه­ ها در هرسالن همزمان از صبح تا عصر به صورت کارگاهی برگزار می­شد. عمدتا محصولات جدید برحسب نیازهای فنی، بحث­های زیست­ محیطی و بحث­ های اقتصادی بودند.

روند و جهت حرکت صنعت پوشرنگ: تغییر استانداردهای کنونی


(ادامه دارد)

متن کامل این گزارش را در شماره 176 ام دوماهنامه پوشرنگ که در اردیبهشت ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

 

[EasyDNNnewsLink|259]

[EasyDNNnewsLink|260]

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا