اخبار

دکتر فرهاد شریف: حضور جدی بخش خصوصی در سفرهای کاری رییس جمهوری در نوروز

بسپار می نویسد،همزمان با سفرهای کاری رییس جمهور کشورمان به سه کشور پاکستان، عراق و اتریش در هفته اول و دوم فروردین 1395، هیأت های بزرگی از بخش خصوصی نیز وی را همراهی خواهند کرد. اتاق ایران برای اطلاع از جزییات این سفرها و شرایط انتخاب اعضای هیأت های اقتصادی که توسط اتاق بازرگانی ایران تشکیل و اعزام خواهند شد، با فرهاد شریف معاون بین الملل اتاق ایران گفت و گوی اختصاصی انجام داده که در ادامه می خوانید.


سؤال: حضور هیأت اقتصادی همراه رییس جمهوری در سفر به ایتالیا و فرانسه، سر و صدای زیادی به پا کرد. شنیده می شود سه هیأت بزرگ اقتصادی، رییس جمهوری را در سفرهای کاری نوروز 95 دولت، همراهی خواهند کرد. چه سفرهایی در پیش است؟

پاسخ: سفرهایی کاری در مذاکره با دفاتر رییس جمهور سه کشور پاکستان، عراق و اتریش در حال شکل گیری است. به نظر می رسد هیأت عالی رتبه اقتصادی و سیاسی ایران، ششم و هفتم فروردین ماه در اسلام آباد؛ هشتم تا دهم در عراق و یازده و دوازدهم فروردین و احتمالاً سیزدهم فروردین 95 در اتریش خواهد بود. مطابق توافق با دفتر رییس جمهوری کشورمان، اتاق ایران متکفل تشکیل و اعزام هیات اقتصادی همراه وی در این سفرها خواهد بود.

سؤال: آیا حضور در این سفر منحصر به اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی است یا سایر فعالان بخش خصوصی هم می توانند در هیات همراه رییس جمهور حضور داشته باشند؟ متقاضیان حضور، از چه طریقی می توانند ثبت نام کنند و شرایط انتخاب شدن برای حضور در این هیات چیست؟

جواب: ثبت نام از طریق مراجعه و تکمیل فرم های مربوطه روی سایت اتاق ایران به نشانی iccim.ir صورت می گیرد. سپس بر اساس تعیین اولویت هایی مانند سابقه همکاری تجاری بنگاه متقاضی با هر یک از کشورها و ملاحظات دیگر، مقایسه صورت می گیرد تا افرادی که امتیاز بیشتری را نسبت به بقیه متقاضیان کسب کردند، برای حضور در هیات انتخاب و دعوت می شوند.

سؤال: برنامه پاکستان شامل چه برنامه هایی است؟

پاسخ: فعلا در نظر است هیات اقتصادی اعزامی به پاکستان، یک روز کاری داشته باشد. این روز شامل نشست بزرگی از بازرگانان و صنعتگران دو کشور با حضور روسای جمهور دو کشور و تشکیل پنل تخصصی با حضور وزرای اقتصادی طرفین و همچنین ملاقات بین تجار و صنعتگران 2 کشور خواهد بود.

سوال: در عراق چطور؟

پاسخ: علاوه بر برنامه های مشابه آنچه در پاکستان اجرا می شود، نشست های تکمیلی با وزارتخانه ها و سازمان های واگذار کننده پروژه ها و همچنین یک گردهمایی اقتصادی بزرگ با تمرکز بر فرصت های مهم جنوب عراق در دست طراحی است. هر چند هنوز برای قطعی دانستن این برنامه ها زود است.

سؤال: هیات اعزامی ایران در اتریش چه خواهد کرد؟

پاسخ: آنجا هم نشست بزرگ با حضور رؤسای جمهور دو کشور و پنل های تخصصی وزارتی برگزار خواهد شد. اتریشی ها دعوت کرده اند که فعالان اقتصادی ایران، بازدید تخصصی از شهر وین داشته باشند. شهری که امسال شهر شماره یک دنیا اعلام شده است. مدیریت شهری، معماری کلان، ساختار جذب توریسم، محیط زیست و سیستم تصفیه فاضلاب در کنار بازدید یکی از زیباترین پایتخت های اروپا، یک روز این برنامه را به خود اختصاص خواهد داد.

روز دوم حضور هیأت مشابه سفرهای عراق و پاکستان، به برگزاری مجمع بزرگ و حضور رؤسای 2 کشور و تشکیل پنل های تخصصی خواهد گذشت. عصر آن روز به فعالان اقتصادی فرصت داده می‌شود که برنامه دیدار تخصصی با بنگاه های طرف معامله خود تشکیل دهند. اتریشی‌ها پیشنهاد کرده‌اند یک روز به این برنامه افزوده شود تا هیأت بزرگ ایرانی بتواند به چند دسته تقسیم شده و از برخی صنایع و نقاط مهم اتریش، بازدیدهای تخصصی مرتبط با کسب و کار خود انجام دهد. بدین ترتیب در صورت طولانی‌تر شده سفر، بازدید از معروف‌ترین دهکده سبز جهان و لیستی از صنایع بسیار پیشرفته اتریش در شهرهای مختلف، در این برنامه قرار می‌گیرد.

سؤال: رئیس اتاق ایران جایی گفته یکی از اهداف این سفر نشان دادن تنوع و خدمات و کالاهای ایرانی است. مثلاً در این سفر چه ابتکار جدیدی در ترکیب هیات در نظر گرفته اید که این تنوع را نشان دهد؟

پاسخ: در تلاشیم در عراق یک زیرهیات قدرتمند در بخش بازاریابی آموزش عالی با خود همراه داشته باشیم. دانشگاه‌های معروف ایرانی که سابقه پذیرش گسترده‌تر دانشجویان خارجی را دارند، با بسته‌های جذب دانشجو و انتقال تجربیات خود در سفر خواهند بود. همچنین کلوپی از بیمارستان‌های تخصصی پذیرنده بیمار خارجی تشکیل خواهیم داد. در این سفر با حضور مدیران برخی از بیمارستان های درجه یک کشور، بازاریابی متمرکز و مدرنی را سامان داده‌ایم که از این حرکت ایران در گردشگری سلامت پرده‌برداری می‌شود. جامعه پزشکی ایران شهرت جهانی داشته و ما بعضی از بهترین بیمارستان های خاورمیانه در اختیار داریم.

این که سهم ایران از توریسم سلامت، تا این حد از ترکیه کمتر باشد، اصلاً قابل پذیرش نیست.

سؤال: در سفر قبلی تخصیص هواپیمای اختصاصی و نظم و ترتیب جلسات مورد توجه بود. این بار نیز همین استاندارد رعایت می‌شود؟

پاسخ: تمام تلاش ما آن است که پروازها با هواپیمای اختصاصی صورت پذیرد؛ چون حذف فرودگاه‌های بین راه از خستگی سفر می‌کاهد. با این حال مطمئن نیستیم کیفیت تشریفات و نظم طرف‌های عراقی و پاکستانی بتواند در حد استاندارد سفرهای رم و پاریس باشد. این هفته نمایندگان اتاق برای اطمینان از کیفیت خدمات، حضوراً به شهرهای مقصد می‌روند. من خود نیز قبل از سفر برای اطمینان از مرتب بودن همه چیز در محل خواهم بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا