اخبار

دکتر منوچهر خراسانی: در اهمیت تحقیق و توسعه، سودمندی برای تولیدکنندگان، پشتوانه برای مصرف کنندگان

بسپار-دکتر منوچهر خراسانی معاونت تکنولوژی شرکت سیماب رزین است که از سال ١٣٦٩رسما کار خود را با این شرکت آغاز کرده و تا سال ١٣٨٧به صورت تمام وقت در این شرکت مشغول به کار بوده است. وی در این سال به عضویت هیات علمی دانشگاه صنعتي امیرکبیر درآمد. از آن سال فعالیت وی در سیماب رزین کاهش یافت و اکنون به عنوان مشاور فنی با سیماب رزین همکاری می­کند. شرکت دانش بنیان سیماب رزین تولیدکننده رزین ­های امولسیوني اکریلیک خالص در کشور است و با ظرفیت تولید سالانه بيش از ٨ هزار تن محصولات خود را به محدوده وسیعی از صنایع ارایه می­دهد. با توجه به اهمیت مقوله­ي تحقیق و توسعه در این شرکت در گفتگويي با آقاي دکتر خراسانی تلاش کردیم با فعالیت­های سیماب رزين بيشتر آشنا شويم.

 

خراسانی: در پايان دوره کارشناسی در سال 1369 از طریق اطلاعیه هاي عمومی با سیماب رزین آشنا شدم، پس از مصاحبه کار خود را در اين شركت در یک اتاق کوچک اجاره­اي شروع کردم و از آنجا پژوهش­های اولیه را در مورد تکنیک پلیمریزاسیون امولسیونی انجام دادم. پس از حدود دو سال فعالیت ­های آزمایشگاهی و مطالعاتی سیماب رزین از سال 1372 رسما وارد تولید صنعتی شد.

 

بسپار- حضور همزمان شما در صنعت و دانشگاه چه تاثیری بر نحوه عملکرد شما در این دو حوزه داشته است؟

خراسانی: طبیعتا برای من فرصتی بود…در سال 1374 درس مهندسی رزین­های صنعتی را در دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه امیرکبیر به من سپردند و تا اواسط سال 78 هر ترم اين درس را ارایه دادم. پس از آن به دليل افزايش مشغله­ هايم در كارخانه ٦ سال در شهر صنعتي ساوه زندگي كردم. چند سالي هم در دانشگاه آزاد ساوه عضو هيات علمي و البته بنيان گذار رشته شيمي در آنجا بودم. به تدريس خيلي علاقه داشتم. معمولا در تدریس قبل از دانشجويان خود فرد بسیار می ­آموزد. مسلما تدريس روي نگاه صنعتي انسان هم تاثيرگذار است. چرا كه هر معلمي برای پاسخگویی به سوالات دانشجویان و بهبود عملكرد نیاز به مطالعات عميق دارد. کار اصلی من در صنعت پلیمریزاسیون بود، برای همین در مقاطع مختلف تحصیلی اعم از کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پروژه ­هاي مرتبط با کار صنعتی ­ام را دنبال و تقریبا تخصص خوبی در اين زمینه کسب کردم. احساس می­کنم دیدگاه­های صنعتی من برای دانشجویان مفید بوده و علاقه وافري نشان مي­دادند كه با سازوکار صنعت آشنا شوند. مثال­ های صنعتی من برایشان جالب توجه بود. این رفتار و عطش آن­ها به يادگيري باعث می­شد برای کمک به آن­ها در این زمینه بیشتر ترغیب و تعميق شوم. گاهی بعضي از آن­ها كه هم اكنون از مديران بزرگ كشور هستند را پس از بيست سال مي بينم و مرور خاطرات خوش آن سال­ها برايم بسيار جالب و دلگرم كننده است.

 

بسپار-آقای دکتر لطفا کمی بیشتر از فعالیت ­ها و محصولات سیماب رزین برای ما بگویید.

خراسانی: کلنگ سیماب رزین در سال 1367 در زميني در شهر صنعتي ساوه زده شد. البته راه­اندازي کارخانه مدتی تعویق داشت. با پیوستن من به این شرکت و استخدام چند نيروي ديگر، كار رسمي عملا آغاز شد. در سال 1372 با بعضی از پتنت ­هاي شرکت روم اند هاس امریکا که بنام­ترين شرکت در زمینه پلیمریزاسیون امولسیونی بود و کالاهاي ویژه اي در دنیا ارایه می­کرد، آشنا شدیم. لازم به ذكر است صاحبان و سرمايه­گذاران اصلی شرکت نمایندگان روم اند هاس بودند که با بازار مصرف محصولات این شرکت در ایران به خوبي آشنايي داشتند. سال­ها بود که این محصولات را تولید می ­کردیم يا آن­ها را طبق نياز صنعتگران ايراني  بهبود مي­دادیم. من فكر مي­كنم پلیمریزاسیون امولسیونی کار بسیار پیچیده­ای است و شروع از تحقیقات بنیادی و رسیدن به تکنولوژی در اين سطح، زمان زیادی طلب می­کند. اساتید دانشگاه لي­هاي امریکا مشاوران صنعتی شركت روم اند هاس بودند كه جلوه­اي واقعي از ارتباط خوب صنعت و دانشگاه را به نمايش مي ­گذاشتند و مي ­تواند الگوي خوبي براي ما باشد. يك تیم گسترده علمی كار مشاوره ما را نيز انجام می ­دادند. روند بهينه ­سازي محصولات تا سال­های طولانی ادامه یافت و در اين زمينه مهارت خوبي پيدا كرده بوديم. در حال حاضر سیماب رزین حدودا 120 محصول دارد. هرچند در طول این سال­ها انتقال تکنولوژی از منابع معتبر خارجي ادامه داشت و هرگز متوقف نشد. در سال 1375 بعضي محصولات مشهورBASF  و  Bayerرا شناسايي کردیم و توانستيم از طريق مهندسي معكوس با كمك مشاورين به تكنولوژي توليد آن­ها برسيم. مشاورین ما اسپانیايي و ايتاليايي بودند. سيماب رزين حتي در حال حاضر از پشتيباني يك تيم مشاوره قوي اروپايي بهره مي­برد و تکنولوژی­ های برجسته ­اي مطابق محصولات روز دنیا و نياز ايران دريافت کرده است. کادر علمی کارخانه متفاوت شده و مسیر تحقيقات ادامه دارد. سیماب رزین همواره به تحقیق و توسعه اهمیت زیادی داده و فکر کنم همین یکی از رمزهای موفقیت اين شركت است.

در کارخانه سیماب رزین حدود سی نفر و در دفتر مرکزی حدود 25 نفر مشغول به کار هستند. در واحد تحقیق و توسعه آن که واحدی مستقل است نیز حدود شش کارشناس با تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد دارد كه در شاخه های مختلف  تحقیقاتي كار مي­كنند.

 

بسپار-نقش واحد تحقیق و توسعه چه بوده که این شرکت دانش بنیان به این دستاوردها رسیده است؟

خراسانی: با بررسی روند تحقيقات در شرکت­های مهم دنیا متوجه اهمیت تحقیق و توسعه می­شویم. طی صحبت با یکی از کارشناسان ارشد شرکت  BASF آلمان متوجه شدم که در این شرکت حدود 300 كارشناس با مدرك دکتری تنها در زمینه پلیمریزاسیون امولسیونی كار تحقیقات را انجام می­دهند. طبیعتا مشخص است که این مساله سودی را برای این شرکت­ها به  دنبال دارد که هزینه­هاي زیادی در آن صرف می­کنند. سیماب رزین نیز در این زمینه هزینه زیادی انجام داده است. در سال­ های اخیر یک واحد تحقيقاتي بسیار بزرگ در زمینی به مساحت 5 هزار متر مربع خریداری و یک واحد تحقیق و توسعه مدرن در آنجا تجهيز کرده است. مهندسینی استخدام شدند كه مجموعا آن را به عنوان یک پیشرو در صنعت پلیمریزاسیون امولسیونی مطرح كرده كه بسیار مفید و البته بسيار سودآور بوده است. وجود واحد تحقیق و توسعه نه تنهابرای سیماب رزین خیلی خوب بوده بلكه پشتوانه ­اي برای مصرف کنندگان ایرانی است كه دربعضي موارد آن­ها را از مشكلات واردات بي ­نياز مي­كند.

 

بسپار- ویژگی محصولات سیماب رزین چیست؟ چه تعدادی از محصولات تاییدیه نانو دارند؟

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 175 ام دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در فروردین ماه منتشر شده است بخوانید.
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا