اخبار

دکتر پیمان عزتی: بخش های دولتی و خصولتی کشور مانع رشد بخش خصوصی هستند

بسپار / ایران پلیمر پیمان عزتی معاون تحقیق، توسعه و نوآوری مجموعه شرکت های پلیمری  ERA چین و یکی از متخصصین صنعت لاستیک کشور گفت: مدیری که احساس امنیت، ثبات و حمایت نداشته باشد، قاعدتا نمی تواند برنامه های بلند مدتی برای دوران کاریش طرح ریزی کند و سعی خواهد کرد، مشکلات را به شیوه آسپیرینی حل کند، یعنی منشا درد کماکان باقی است و علاج اساسی برای این درد نمی شود.

وی در خصوص مشکلات و موانع موجود برای فعالیت های اقتصادی در بخش های دولتی، خصولتی و خصوصی در ایران افزود: در دوران مسئولیتم در یکی از کارخانجات تایرسازی، شاهد مدیریت های کوتاه مدت زیادی بودم و تصدی و حضور افراد غیر متخصص و حتی بدون سابقه کاری صنعتی را نیز مشاهده کردم.

این فعال اقتصادی گفت: در آخرین سمت دولتی به عنوان مدیرعامل یکی از کارخانجات تایرسازی ایران، علاوه بر موارد فوق مشکلات دیگری از قبیل عدم ثبات نرخ ارز، مسائل کارگری مانند افزایش دستمزدها و انتصابات غیرمرتبط، تامین مواد اولیه و قطعات یدکی خارج از کشور، بدهی انباشت شده، وجود داشت که می بایست تمامی آن را حل و فصل می کردم.

وی افزود: معتقدم که پذیرش یک پست حساس نباید منجر به بازی گرفتن سرنوشت و معیشت خانواده های آن مجموع شود، بنده نیز چون اطمینانی بابت اجرای برنامه هایم نداشتم، نتوانستم به کارم ادامه دهم، چون متاسفانه در ایران خوش استقبال و بد بدرقه هستند.

بخش دولتی و خصولتی مانع رشد بخش خصوصی هستند

عزتی می گوید که متاسفانه دو بخش اقتصاد دولتی و خصولتی ایران که می بایست پیشران اقتصاد بخش خصوصی باشند، به گونه ای حرکت می کنند که مانع رشد و تعالی بخش خصوصی هستند.

وی افزود: جایی که بخش های دولتی و خصولتی موفق باشند، بخش خصوصی نیز در حوزه سرمایه گذاری و ایجاد بازار کار و شغل های مستقیم و غیر مستقیم پیشتاز خواهند بود.

وی اظهار داشت: بخش دولتی و خصولتی به دلیل ارتباطات و حضور مدیران بالایی و نفوذ در بدنه اصلی دولت تمامی امکانات را در اختیار دارند، اما بخش خصوصی می بایست برای دریافت یک وام با بهره بالا سالها دوندگی کند، آن هم به نتیجه برسد یا نرسد.

عزتی افزود: متاسفانه بخش دولتی و خصولتی به دلیل استفاده از رانت های مالی و اطلاعاتی در تمامی بخش های اقتصادی کشور نفوذ داشته و همیشه چند قدم جلوتر از بخش خصوصی هستند، اما به دلیل ضعف در مدیریت تمامی این منابع را هزینه و از دست می دهند.

وی با اشاره به این که، دیدگاه درست، ثابت و سیاست مدونی در حوزه اقتصادی در ایران وجود ندارد، اظهار داشت: در اقتصاد ایران شاهد سیاست گذاری به صورت روزانه هستیم و به جای آن که، کشورمان مانند یک مارکت بزرگ در حال داد و ستد باشد، مانند یک بازار روز محلی آخر هفته عمل می کند.

وی گفت: بخش دولتی اگر در استان های کم برخودار مانند استان های مرزی سرمایه گذاری موفق انجام دهد، بخش خصولتی هم وارد می شود و وقتی این دو بخش وارد شدند، اطیمنان به سرمایه گذاری بخش خصوصی و حتی خارجی ها هم جلب می شود.

بخش خصوصی از نظام بانکی کشور شاکی است

عزتی گفت: به عنوان یک مدیر صنعتی که کاملا به وضعیت صنعت کشورم به خصوص صنایع پلیمری آشنا هستم، سعی کردم جلوی کوچ صنعتی در ایران را بگیرم، چون کارم را با کارشناسی، سپس مدیریت میانی و در نهایت با مدیرعاملی پیش انجام دادم و همزمان هم با علم روز دنیا آشنا شدم و هنوز هم در حال مطالعه هستم.

وی افزود: با توجه به شرایط کاریم از شرکت های خصوصی زیادی بازدید و دیدارهای مختلفی با سرمایه گذاران و مدیران عامل بخش های خصوصی داشتم و جالب اینجاست که همگی از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق کشور از دست نظام بانکی و از عدم حمایت های دولتی شاکی بودند.

وی گفت: از زمان ورود به چین با مواردی مانند امنیت شغلی، حقوق مکفی، مزایا و پاداش های دولتی، تامین مسکن، خرید مسکن، خرید خودرو، مدرسه فرزندان، ورود به دانشگاه برای همسرم، تست های پزشکی، بیمه های قوی، برگزاری فستیوال های متعدد برای ایجاد همگرایی و تزریق روحیه غرور جمعی و مهم تر از همه احترام اجتماعی حتی در سفارت آن کشور در ایران نیز برخوردار بودم.

عزتی افزود: روز به روز با مشاهده این حمایت ها تعلق سازمانی بنده بیشتر شده و در وظایف محوله احساس می کنم که بیشتر باید در خدمت سازمان و اهداف آن کشور باشم، اما در ایران تمامی پست های تخصصی و حساس به چهره های غیر متخصص سپرده می شود و به همین دلیل است که اصطلاحا نخبگان جامعه رانده و خسته شده و تعصب و تعلقی به جامعه دیده نمی شود.

وی تاکید کرد: در وزارت علوم نیز نگاه صحیحی بر حل مشکلات کشور وجود ندارد و پایان نامه های دانشجویی نیز به سمت اصلاح امور هدایت نمی شود و به همین دلیل است که فارغ التحصیلان همگی دنبال کار ثابت هستند، نه کارآفرینی، در حالی که فارغ التحصیلان رشته های مهندسی و مدیریتی در کشور کم نداریم.

کشورهای پیشرفته مشکلات خود را با برنامه ریزی دقیق حل می کنند

معاون تحقیق، توسعه و نوآوری مجموعه شرکت های پلیمری  ERA چین گفت: به طور مثال اهداف و برنامه های اقتصادی در دو کشور چین و استرالیا بر اساس سیاست های کلان طراحی و مشخص شده اند و تمامی بخش های مرتبط نیز بر اساس اهداف تنظیم شده حرکت کرده و نکته مشترک این دو کشور بصورت مشخص دو حوزه اقتصاد چرخشی و ذخیره کردن انرژی است.

وی افزود: بر اساس این سیاست تمام پروژه ها، افراد متخصص داخلی و خارجی و مبالغ سرمایه گذاری بر روی تمام پروژه ها تعریف شده و همه به دنبال اجرای دقیق آن بر اساس سیاست های طراحی شده هستند، اما در ایران هر ساله با شروع زمستان مشکل گاز و با شروع تابستان مشکل برق داریم و مشکل کمبود آب هم که در تمام فصول برقرار است.

عزتی گفت: منابع ارزی، منابع انسانی، بورس، ارز دیجیتال، منابع طبیعی و سایر منابع هم به همان روال برق و گاز و آب مدیریت می شود که در این حالت آشفته، آیا بخش خصوصی می تواند با پیش بینی آینده قدم های بزرگ بر دارد و استراتژی داشته باشد !؟ قطعا نه.

وی در خصوص تفاوت های اقتصادی بین ایران و چین گفت: تفاوت ها بسیار بنیادی بین دو کشور ایران و چین وجود دارد، در ایران در درجه اول مشخص نبودن سیاست کلان اقتصادی است، اما در چین تمامی اهداف اقتصادی برنامه ریزی شده و بخش خصوصی نیز بر اساس برنامه های اعلامی دولت حرکت می کند و برای نیل به آن در همه زمینه ها از حمایت های مالی و معنوی دولت، بدون رانت اطلاعاتی و به صورت کاملا یکدست برخوردار هستند.

این فعال اقتصادی افزود: این موضوعات شامل خرید تکنولوژی، منابع مالی بصورت وام بلاعوض و یا مدت دار کم بهره، جذب منابع انسانی، خصوصا نخبگان از تمام دنیا و همکاری موثر با مراکز پژوهشی و دانشگاه ها به صورت عملیاتی می باشند.

وی با اشاره به این که، برنامه های کلان اقتصادی در چین با نام “ساخت چین تا سال ۲۰۲۵” طراحی و تدوین شده است گفت: این برنامه ها شامل ۱۰ بخش بزرگ تکنولوژی های جدید، ابزار آلات کنترل عددی، تجهیزات صنعت فضایی، تکنولوژی‌های کشتیرانی، تجهیزات صنعت ریلی، ذخیره سازی انرژی، مواد جدید، دستگاه های پزشکی، ماشین آلات کشاورزی و تجهیزات برق قدرت می باشد و این ۱۰ بخش با چهار موضوع بازاریابی، سرمایه گذاری، استراتژی و نخبگان پشتیبانی می شود.

وی افزود: در کشور استرالیا نیز سیاست های کلان اقتصادی در ۱۱ بخش منابع، صنایع غذایی و کشاورزی، انرژی، صنایع پزشکی، صنایع دفاعی، صنایع فضایی و تکنولوژی ها پیشرفته، اقتصاد چرخشی و بازیافت، تکنولوژی و صنایع دیجیتال، زیرساخت و گردشگری، سرویس ها مالی و بیمه ای، تحصیلات و آموزش استراتژی ها تعریف، مشخص و اعلام شده است.

انرژی نیروی محرکه زندگی است

عزتی در خصوص چگونگی مصرف و صرفه جویی انرژی در کشور پر جمعیتی همچون چین گفت: انرژی نیروی محرکه زندگی است که نیازمند مدیریت صحیح در تولید و مصرف آن می باشد.

وی افزود: در چین انرژی گران است، خصوصا گاز طبیعی و سوخت خودرو که وارداتی است، چه در بخش مسکونی و چه در بخش صنعتی تمرکز بر روی برق است، البته هزینه های برق نیز گران است، اما نه به اندازه سوخت های فسیلی که وارداتی است.

وی گفت: چین در راستای همان برنامه های ۱۰ گانه خود در حوزه ذخیره سازی انرژی برای حمل و نقل سرمایه گذاری بزرگی در تولید و بهره برداری از ماشین های برقی از جمله قطارهای برقی انجام داده است.

عزتی با اشاره به این که، روزانه شاهد رفت و آمد خودروهای برقی و ظهور برندهای جدید این نوع خودروها در کشور چین هستیم، افزود: این خودروهای برقی که با برق منازل نیز قابل شارژ هستند،  بسیار لوکس و خرید آنها برای مردم بسیار ساده و راحت و دارای شرایط جذاب برای مصرف کننده است که جایگزین خودروهای سوخت فسیلی می شود.

وی گفت: شرکت هایی که در این بخش دارای ایده و نوآوری باشند کاملا مورد حمایت دولت قرار می گیرند، مواردی مانند ساخت باطری های جدید، سلول های خورشیدی جدید، نیروگاه های بادی و غیره از جمله محورهای مطالعاتی و عملیاتی توسط شرکت های خصوصی می باشد که نتیجه آن ها به سرعت وارد بازار می شود.

عزتی با اشاره به این که، دولت چین بر روی فرهنگ اجتماعی و الگوی مصرف تبلیغات مناسب و درستی انجام می دهد، افزود: مواردی مانند روشن کردن چراغ اضافه، مصرف برق در ساعات پیک انرژی، پوشش مناسب در فضل سرما حتی در منزل، گرم کردن و یا خنک کردن بی دلیل و فراتر از نیاز محل سکونت کاملا رعایت می شود.

وی گفت: در کارخانه ها نیز هزینه های زیادی برای روشنایی، گرمایش و سرمایش کارکنان انجام نمی شود، مصرف برق شهری مانند روشنایی معابر و جاده ها هم کاملا کنترل شده است، البته شاید این موارد پیش پا افتاده باشد، اما در سطح کلان اثر چشم گیری بر روی مصرف دارد.

عزتی افزود: در کنار تمام این موارد رفت و آمد محدود مردم در خیابان ها با خودروی شخصی به علت تجهیزات حمل و نقل پیشرفته و در دسترس عمومی از قبیل مترو، قطار، هواپیما، اتوبوس و تاکسی های اینترنتی باعث کاهش چشم گیر ترافیک شده است.

وی با بیان این که، کلیه موتورسیکلت ها در کشور چین برقی است و از ایجاد صدای گوش خراش و آلودگی صوتی ممانعت به عمل آمده است، گفت: خرید مردم از طریق نرم افزارها و فروشگاه های آنلاین با تکیه بر سرعت حمل و جابجایی مرسوله های پستی و قابل اعتماد بودن آن از مواردی است که مانع خروج مردم از منزل می شود.

عزتی افزود: جالب اینجاست که بسیار از کارهای اداری نیز توسط پیام رسان ها انجام می شود و کارمندان دولت به سرعت به پیامک های دریافتی پاسخ داده و کارهای درخواستی را پیگیری می کنند، لذا برای موارد اداری اصلا نیاز به خروج از منزل نیست و تمامی این کارها زندگی را ارزان، لذت بخش، آرام، دور از استرس و دلپذیر کرده است.

وی گفت: آیا این نوع فرهنگ در بین مردم ما در همه جایگاه های اجتماعی وجود دارد که بتوان با تلفن مطب دکتر، بانک، اداره، دانشگاه و در هر جای دیگر کارتان را انجام دهید و از منزل خارج نشوید!؟ شاید قابل تصور نباشد که در چین نه با تلفن بلکه با پیامک همه این کارها انجام می شود و نیازی به خروج بی دلیل از منزل نیست.

چین و سیاست سخت “کوید صفر”

عزتی با اشاره به این که، چین در مبارزه با شیوه ویروس کرونا از همان ابتدا سیاست سخت “کوید صفر” را در پیش گرفت، افزود: در چین تست کرونا هر سه روز یک بار برای همه مردم اجباری و کاملا رایگان است و ورود به اماکن عمومی از طریق بررسی کد سبز سلامت که نتیجه  این تست ها است، صورت می گیرد و به همین دلیل در مبارزه با کرونا بسیار موفق عمل کرد.

وی گفت: چین در دوران مبارزه به کرونا مرزهای خود را بست، ولی رونق اقتصادی اگر چه کم شد، اما از پیشرفت بازنماند و از سوی دیگر به واسطه کرونا زیرساخت های دیجیتال پیشرفت زیادی کرد و مردم تمامی خریدهای خود را در جای جای چین اینترنتی انجام می دادند.

وی افزود: در چین و به خصوص در دوران کرونا مواردی مانند کاهش سرعت اینترنت، از کار افتادن سایت ها، قطع بودن سیستم های اداری، از دسترس خارج شدن شخص پاسخگو و یا پشت میز نبودن کارمند دولت بی معنی بود.

دولت ها باید به فکر رشد و آرامش اقتصادی باشند

عزتی در خصوص تفاهم نامه همکاری چین و عربستان که اخیرا بین دو طرف امضا شد گفت: پس از امضای تفاهم نامه میان کشورها، دولت هایی موفق هستند که با هر سیاستی و هر کاری در خارج از مرزهای خود، تنها به فکر رشد و آرامش اقتصادی، امنیت، بهبود شرایط مالی برای مردم شان باشند.

وی افزود: نتیجه این موضوع آنقدر باید ساده باشد که یک فرد عادی طبقه پایین جامعه نیز آن را در جیب و بر سفره خود احساس کند، چرا که آرامش اقتصادی اگر در جامعه باشد و کلیه مردم آن را حس کنند، نظم یکدست و یکپارچه ای پیش می آید که موجب می شود، تعصب مردم به حکومت بیشتر شود.

سرمایه گذاران تکنولوژی های نوین چین را وارد ایران کنند

عزتی در خصوص ورود کالاهای بی کیفیت از چین به ایران و عدم استفاده از تکنولوژی های نوین این کشور توسط سرمایه گذاران و وارد کنندگان گفت: پیشنهاد من برای فعالان اقتصادی ایرانی این است که حتما تکنولوژی‌های نوین و پیشرفته چین را به ایران وارد کنند، نه صرفا کالا، خدمات و ماشین آلات خیلی ارزان و بی کیفیت که متاسفانه نماد کشور چین شده است.

وی افزود: خودروهای چینی که در ایران به نام برندهای جدید و لاکچری در حال تردد هستند، اصلا در کشور خودشان دیده نمی شوند و آن مقدار اندکی هم که در خیابان ها هستند به قیمت های بسیار پایین و در حد مجموع دو حقوق ماهانه یک کارمند معمولی قابل خرید هستند.

وی گفت: تکنولوژی، ماشین آلات، مواد اولیه و خدمات مهندسی چین با آنچه که ما در ایران می بینیم، بسیار متفاوت است، چرا که وارد کنندگان ایرانی تنها به دنبال ارزان بودن هستند و توجه ای به مرغوبت کالا ندارند.

عزتی با اشاره به این که، صنعت بسته بندی چین نیز به گونه ای شگفت انگیز با ایران متفاوت است، افزود: چین به دلیل استفاده از تکنولوژی و دانش روز دنیا، محصولات کشاورزی و لبنی بهداشتی با کیفیت تولید می کند که این مرغوبیت را می توان در سلامت و بهداشت آن کشور دید.

وی در خصوص ارتباطش به دیگر تجار ایرانی در داخل و سایر کشورها افزود: با همکاران ایرانی زیادی از کشورهای کانادا، برزیل، استرالیا، امارات، اسپانیا و هندوستان در ارتباط هستم که خواهان همکاری و مشاوره ای متقابل با بنده و یا بهره مندی از خدمات و بازار چین هستند.

وی گفت: در حال حاضر بصورت تخصصی به همکاران خود آموزش، مشاوره و یافتن تکنولوژی و انتقال آن به ایران فعالیت می کنم، البته در چین مدیر تحقیق، توسعه و نوآوری یک شرکت بزرگ پلیمری هستم که در راستای برنامه های از پیش تدوین شده برای ساخت قطعات پلیمری و قطعات جدید خودروهای الکتریکی فعالیت می کنم.

 

ایران اکونومیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا