اخبار

رئیس سازمان برنامه و بودجه: سال آینده افزایش نرخ های مالیاتی نداریم/ افزایش 50 درصدی درآمدهای مالیاتی از محل شناسایی مودیان جدید و تورم درآمدها!

بسپار/ ایران پلیمر رییس سازمان برنامه و بودجه ضمن تاکید بر اینکه نرخ های مالیاتی ثابت مانده و افزایش ضرایب مالیاتی در سال آینده نداریم، گفت: افزایش ۴۹.۸ درصدی درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده ناشی از شناسایی مودیان جدید و تورم درآمدهاست که مالیات هم متناسب با تورم رشد می کند.

داوود منظور درباره مالیات در سال آینده گفت: در سال آینده میزان درآمدهای مالیاتی را ۱۱۲۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده ایم که از چهار بخش تامین می شود؛ مالیات بر اشخاص حقوقی و شرکت ها، مالیات بر درآمدها که عمدتا شامل مشاغل، حقوق و دستمزد است، مالیات از فروش کالا و خدمات و مالیات ثروت مثل مالیات از نقل و انتقالات، مالیات بر ارث و …

وی افزود: مالیات بر اشخاص حقوقی و مالیات بر کالا و خدمات که عمدتا مالیات بر ارزش افزوده است بیشترین سهم را از درآمدهای مالیاتی دارند؛ به گونه ای که سال آینده پیش بینی کردیم درآمدهای مالیاتی ۴۹.۸ درصد افزایش یابد که از این میزان افزایش ۵۳ درصد آن از رشد مالیات بر اشخاص حقوقی و مالیات بر کالا و خدمات حاصل می شود و حدود ۳۲ درصد نیز از مالیات بر ثروت و درآمدها بدست می آید.

منظور ضمن تاکید بر اینکه به اشخاص حقیقی و تولیدکنندگان فشار مالیاتی وارد نمی شود، گفت: ضرایب مالیاتی یا نرخ مالیاتی را بالا نبرده ایم و نرخ های مالیاتی در همه بخش ها اعم از حقوق و دستمزد، ارزش افزوده، شرکت ها همه ثابت هستند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: به حقوق و دستمزد تا ۱۲ میلیون ثابت ماند مالیات تعلق نمی گیرد. همچنین درآمد مشاغل تا ۷۵ میلیون معاف از مالیات است و درآمد مستغلات و اجاره نیز تا ۵۷ میلیون معاف از مالیات هستند.

وی درخصوص چگونگی افزایش درآمدهای مالیاتی گفت: مالیات روی درآمدهاست و از سود اسمی دریافت می شود؛ یعنی تولیدکننده با قیمت بالاتری کالا را می فروشد و هزینه ها را با قیمت بالاتر تامین می کند و این تورم هر ساله خود به خود سود شرکت ها را بالا می برد؛ لذا مقدار مالیات هم متناسب با تورم رشد می کند. از سوی دیگر عامل دوم افزایش درآمدهای مالیاتی، شناسایی مودیان جدید است و تعداد مودیان بالا می رود.

منظور تاکید کرد: تمرکز دولت در حال حاضر بر جلوگیری از فرارهای مالیاتی به ویژه فرارهای مالیاتی بزرگ است.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا