اخبار

رئیس کل سازمان توسعه تجارت: می‌توانیم از کشور‌های همسایه و چین و هند ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد کسب کنیم

بسپار/ایران پلیمر رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مطالعات سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که از کشور‌های همسایه به علاوه چین و هند حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار می‌توانیم کسب درآمد کنیم و  در حالی است که این کسب در آمد بدون فضای رقابتی صورت گرفته و پتانسیل‌هایی وجود دارد که اقدامات خیلی خاص و پیچیده‌ای نباید انجام دهیم.

علیرضا پیمان‌پاک در خصوص برنامه‌هایی برای رسیدن ایران به توسعه پایدار، گفت: بحث صادرات و علی‌الخصوص صادرات به کشورهای همسایه بسیار مهم بوده و طی چند سال گذشته خیلی مطرح و رسانه‌ای شده است. کشورهایی از همسایگان که با ایران هم سو هستند و با این کشورها حتی زاویه بحث‌های تحریمی و سیاسی هم نداریم و با کشورهایی که رابطه سیاسی خوبی نداریم همچنین تجارت هم صورت نمی‌گیرد را کنار بگذاریم. حدود هزار و ۲۴۰میلیارد واردات این کشورها است و سهم ایران پایین‌تر از ۲۱میلیارد یعنی زیر یک درصد است.

وی افزود: اینکه ایران در یک بازار پایدار چگونه ورود پیداکرده و بازار را تصاحب کرده است و اینکه ایران در این بازار به‌صورت پایدار حضور دارد و می‌تواند با رقبا رقابت کند، و این رقابت بیشتر مزیت نسبی نیست بلکه مزیت رقابتی است و این اصل مهمی بوده که باید برای آن برنامه داشت همچنین زیرساخت ایجاد کرده و ورود پیدا کنیم تا در قالب یک برنامه بلندمدت بتوانیم بازارها را از آن خود کنیم

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: سال‌های گذشته یک سری اقدامات و فعالیت‌هایی صورت گرفته بود و در حال حاضر رئیس‌جمهور هدف‌گذاری کردند تا بتوانیم در ۴ سال آینده حداقل ۳۵میلیارد دلار افزایش صادرات غیرنفتی داشته باشیم و با این هدف‌گذاری باید سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات را منطبق کنیم.

پیمان پاک اظهار کرد: برنامه‌ای را تدوین و تعریف کرده‌ایم که در تدوین این برنامه از اتاق‌های بازرگانی و صادرکنندگان استفاده کرده‌ایم، زیرا برنامه‌ای که دولت تدوین کند، ولی بازیگران اصلی که تجار و صادرکنندگان هستند نقشی در تدوین برنامه نداشته باشند شاید ۱۰ درصد هم عملیاتی نشود و این تجربه‌ای است که سال‌ها در نظام سیاست‌گذاری، حاکمیت و برنامه‌ریزی داشته‌ایم.

وی بیان کرد: در این فرایند با بازیگران اصلی از روز اول تنگاتنگ در ارتباط بودیم و یک برنامه‌ای را تعریف کردیم که نقشه راه شود و عملیات اجرا به عهده بازیگران اصلی است همچنین پشتیبانی، سیاست‌گذاری و حمایت از سمت دولت انجام می‌شود تا بتوانیم بازارها را در اختیار بگیریم.

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مطالعات سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که از کشورهای همسایه به‌علاوه چین و هند حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار می‌توانیم کسب درآمد کنیم و  در حالی است که این کسب درآمد بدون فضای رقابتی صورت گرفته و پتانسیل‌هایی وجود دارد که اقدامات خیلی خاص و پیچیده‌ای نباید انجام دهیم.

وی افزود:  این بازارها را می‌شود در اختیار گرفت فقط باید تسهیل صورت گیرد دولت نیز کارشکنی نکرده و موانعی برای تاجر و صادرکننده ایجاد نکند.

قطره

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا