اخبار

رانت میلیاردی تجارت با عراق به جیب کدام صرافی‌ها می‌رود؟

بسپار / ایران پلیمر برخی افراد با اخلال در برگزاری مجمع کانون صرافان ایران مانع انتخاب دبیرکل و اعضای شورای عالی آن می‌شوند؛ این افراد با نفوذ و روابط خاص توانسته اند رانت‌های کلان بدست بیاورند که یک نمونه آن اختصاصی کردن تجارت با عراق برای چند فرد و صرافی خاص است.

در مورد عملکرد کانون صرافان ایران به عنوان یکی از کانون‌های صنفی مهم در بازار ارز کشور، دو گزارش منتشر شد؛ همچنین صرافی‌ها از سراسر کشور به عملکرد این کانون انتقاد داشتند و آن را عاملی برای توزیع رانت بین برخی صرافی‌های خاص می‌دانستند و از نهادهای نظارتی خواستار بررسی و نظارت بر وضعیت کانون صرافان شدند.

مجمع کانون صرافان می‌بایست چند ماه پیش برگزار می‌شد اما نفوذ برخی افراد در این کانون باعث عقب افتادن برگزاری مجمع و انتخاب دبیرکل و اعضای شورای عالی شده تا بتوانند افراد مورد نظر خود را که پیش از این هم در کانون صرافان نفوذ داشتند، را دوباره وارد این کانون کرد و بتوانند از رانت و نفوذ خود در جهت منافع شخصی استفاده کنند.

یکی از این رانت‌ها که در چند سال گذشته باعث کسب سود توسط برخی از اعضای شورای عالی کانون صرافان شده موضوع تجارت ایران با عراق است.
براساس آمار گمرک، ارزش حجم تجارت (واردات و صادرات) ایران با عراق در دو ماه نخست امسال حدود ۹۵۳ میلیون دلار بود، این تجارت در سال گذشته بالغ بر ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است؛ آمار تجارت ایران و عراق از این بابت مهم است که برخی افراد نفوذ کرده در کانون صرافان باعث اختصاصی شدن نقش صرافی‌های خود در تجارت کشورمان با عراق شده که از این رانت سودهای کلانی به جیب زده‌اند.
با توجه به باز شدن تبادلات کالایی ایران با عراق و ‌حجم بالای صادرات و بازگشت ارز از این کشور، باید مشخص شود که چه کسانی از این کانال، سودهای کلان برده و خواهند برد و نقش افراد نفوذی شورای عالی کانون صرافان چیست؟
بر اساس گزارشات بدست آمده برخی افراد نفوذ کرده درکانون صرافان با ارتباطات و ‌برگزاری جلسات با صمد کریمی، رئیس خلع شده و سابق اداره صادرات بانک مرکزی توانسته بودند به واسطه این شخص و رانت افراد نفوذ کرده در شورای فعلی کانون صرافان، سودهای کلانی به جیب بزنند.
حضور برخی در کانون صرافان باعث ارتباط اختصاصی شده و رقم رانت مالی مورد اشاره به حدی بالاست که حتی کانون صرافان نتوانست از طریق فراخوان کارگزارهای رسمی عراق این امر را به صورت عادلانه بین تمامی صرافان فعال در این کشور تقسیم کند.
متاسفانه شخص الف. ل از اعضای شورای عالی کانون صرافان با ارتباطات و واسطه‌گری صمد کریمی به صورت مستقیم با اتاق بازرگانی عراق ارتباط گرفت و ‌بیشترین تبادلات با عراق را در حیطه صرافی خود و دیگر افراد نزدیک به حلقه‌اش فراهم و کارسازی کرد و بقیه صرافی‌ها نیز حذف شدند.
این ارتباطات رانت‌گونه از زمان یکی از دبیرکل‌های پیشین کانون صرفان ایران با برگزاری جلسات به همراه الف. ل از اعضای شورای عالی کانون، م. گ، ‌م. ف (هم اکنون در زندان است) شکل گرفت و مسافرت‌های زیادی در ‌سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹ به عراق جهت ساماندهی این اختصاصی سازی ارز در بحث تجارت با عراق انجام دادند؛ تمامی افراد مذکور ‌مورد حمایت و تایید س. م از افراد ارشد نفوذه کرده در کانون است که با رایزنی مستقیم  این فرد، رانت‌های آنچنانی به دست آورده‌اند.
برخی افراد سوابق خوبی در ‌کانون صرافان نداشته‌اند؛ بخصوص م. گ که چند مورد سابقه تخلفات ارزی و اخلال در بازار ارزی را در ‌پرونده خود دارد، در شورای عالی کانون صرافان حضور دارند که جای سوال است؟؛ و لازم است نظارت دقیقی در این کانون از سوی دستگاه‌های نظارتی انجام شود.
متاسفانه همان‌طور که در گزارش‌های قبلی و گزارش فوق مطرح شد؛ کانون صرافان همچنان سرنوشت نامشخص دارد و برخی افراد که در گذشته در این کانون مهم ارزی کشور نقش آفرینی می‌کردند و فقط به دنبال گرفتن ارتباط و رانت بودند، امروز هم در این کانون حضور دارند.
نمونه رانت‌زایی برخی افراد نفوذ کرده در کانون در بحث تجارت ایران با عراق است؛ موضوعی که باعث شده برخی صرافی‌های خاص بتوانند از سودهای کلان آن نفع ببرند و صرافی‌های دیگر به دلیل نداشتن رابطه از آن محروم باشند؛ به همین دلیل می‌بایست نهادهای مسئول و ناظر به ویژه نهادهای اطلاعاتی از عملکرد آن و نفوذ افراد خاص در آن تحقیق کرده و با خاطیان برخورد جدی شود؛ موضوعی که صرافان سراسر کشور در تماس‌های خود با شبکه راه دانا در مورد آن تاکید داشتند.
خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا