اخبار

راه‌اندازی کارخانه‌ای که از زباله های پلاستیکی، گرافن و هیدروژن تولید می‌کند

بسپار/ایران پلیمر با همکاری شرکت یونیروسال متر و دانشگاه رایس، به زودی خط تولید تبدیل مواد حاوی کربن نظیر زباله‌های پلاستیکی به گرافن و هیدروژن راه‌اندازی می‌شود.

دانشمندان به‌دنبال ایجاد فرآیندی برای تولید کارآمد گرافن و هیدروژن از پسماندهای پلاستیک هستند. تیمی از محققان دانشگاه رایس نشان دادند که این روند به‌راحتی قابل تغییر است و می‌توان با استفاده از مخلوط مواد پلاستیکی به‌عنوان مواد اولیه، یک جریان تقریباً خالص از گاز هیدروژن را  تولید می‌کند. در کار قبلی آنها با استفاده از هر منبع کربنی، از جمله کک نفتی، ذغال سنگ، زباله‌های مواد غذایی یا بیوچار، اقدام به تولید گرافن کرده‌ بودند. اما اکنون این تیم به‌دنبال استفاده از زباله‌های پلاستیکی نظیر پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن هستند که به دلیل محتوای بالاتر هیدروژن می‌توان از آن استفاده کرد.

جیمز تور از محققان دانشگاه رایس در این باره می‌گوید: «ما متوجه شدیم که در ۳ میلی‌ثانیه اول که پلاستیک بیش از ۳۰۰۰K گرم می‌شود، گاز از آن خارج می‌شود. ما فقط مقدار کمی از این گاز را به دام انداختیم.»

پس از تجزیه و تحلیل، این تیم دریافت که این گاز ۹۲-۹۴ ٪ H۲ است. با تغییر مواد اولیه کک و استفاده از زباله‌های پلاستیکی که دارای درصد وزن مطلوب‌تر هیدروژن (حدود ۱۴ درصد وزنی) و هزینه بسیار کم هستند، این فرایند می‌تواند تولید هیدروژن را به حداکثر برساند و در عین حال گرافن را با بازده بالا تولید کند.

تور توضیح می‌دهد: «ما پلاستیک را می‌گیریم و ولتاژ با جریان بالا را از آن عبور می‌دهیم و مقدار کمی از افزودنی کربن مانند کک متالورژی را برای افزایش هدایت پلاستیک به آن اضافه می‌کنیم و این کار منجر به تولید گرافن و هیدروژن می‌شود. توانایی استفاده از مواد اولیه کم هزینه، به همراه خلوص H۲ تولید شده، فرآیند را بسیار مطلوب می‌کند. اگر بتوانیم گرافن را با قیمت ۳۰۰۰ دلار در هر تن بفروشیم، میزان H۲ که در این فرآیند به دست می‌آید، در اصل با قیمت منفی ۴٫۳۰ دلار در هر تن خواهد بود.»

مراحل بعدی این کار، یافتن شریک برای فروش مجوز و مقیاس‌بندی فناوری مبتنی بر پلاستیک خواهد بود. شرکت یونیروسال متر (Universal Matter) قرار است در ماه‌های آینده یک کارخانه برای این کار راه‌اندازی کند و ۱ تن در روز گرافن را از مواد اولیه کک متالورژی تولید کند.

پایگاه خبری فناوری نانو ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا