اخبار

راهکاری برای تمدید و یا اخذ کارت بازرگانی دانش بنیان‌ها از طریق اتاق بازرگانی

بسپار/ایران پلیم دبیرکل مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران با اشاره به چالش‌های شرکت‌های دانش بنیان در دریافت کارت بازرگانی برای صادرات کالاهای دانش پایه خود، گفت: در تلاشیم با ایجاد اصلاحاتی در رویکردهای قانونی، زمینه‌ای فراهم شود تا شرکت‌های دانش‌بنیان با کمک مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان و از طریق اتاق بازرگانی ایران اقدام به اخذ یا تمدید کارت بازرگانی کنند.

دکتر سحر بنکدارپور،  اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران را یک نهاد غیر دولتی و مردم‌نهاد دانست که در زیرمجموعه آن انجمن‌ها، تشکل‌ها و اتحادیه‌ها وجود دارند، افزود: مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران به‌عنوان یکی از این تشکل‌ها در صدد است تا با حمایت صادراتی از شرکت‌های دانش بنیان و فناور، آنها را یاری کند.

وی ادامه داد: البته واحدهای فعال برای حضور در عرصه صادرات محصولات و خدمات نیازمند کارت بازرگانی حقیقی و یا حقوقی هستند که یکی از شروط اخذ این کارت، در اختیار داشتن محل کسب متناسب با رشته فعالیت اعم از ملکی یا استیجاری است.

بنکدار خاطر نشان کرد: طبق دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت، اصل یا کپی سند مالکیت ۶ دانگ این ساختمان‌ها باید به نام متقاضی باشد و یا اینکه متقاضی اصل و کپی اجاره نامه محضری معتبری در اختیار داشته باشد. این در حالی است که شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل استقرار در محل دانشگاه یا پارک‌های علم و فناوری، امکان تامین این مدارک را ندارند؛ از این رو، شرکت‌های دانش بنیان در زمینه دریافت کارت بازرگانی با مشکلاتی مواجه هستند.

دبیر مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان اضافه کرد: علاوه بر این، شرکت‌هایی که مجوز دانش‌بنیانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت کردند، طبق دستورالعمل شهرداری می‌توانند در پهنه M و S (مناطق مسکونی) فعالیت کنند، این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها به شرکت‌هایی مجوز فعالیت صادراتی می‌دهد که در مناطق تجاری حضور داشته باشند که این مقوله نیز مشکلات عدیده‌ای را برای فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرده است.

بنکدارپور با تاکید بر اینکه نارضایتی شرکت‌های دانش‌بنیان در این خصوص، انتقاداتی را به عملکرد وزارت صمت وارد کرده است، ادامه داد: در مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان تلاشمان بر این بوده که حافظ منافع شرکت‌های نوآور و استارت‌آپ‌ها باشیم و از آنجا که این دستورالعمل وزارت صمت با قوانین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم‌خوانی ندارد؛ در تلاشیم با ایجاد اصلاحاتی در رویکردهای قانونی، زمینه ای فراهم کنیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان با همان رویه گذشته که با کمک مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان و از اتاق بازرگانی ایران  اقدام به اخذ یا تمدید کارت بازرگانی می‌کردند، اقدام کنند.

وی اظهار کرد: یکی از اصلاحاتی که می‌توان در این حوزه انجام داد، این است که شرکت‌های نوپا عضو تشکل‌های تخصصی و اتاق بازرگانی شوند؛ چراکه، عضویت در تشکل‌ها با ایجاد شبکه‌سازی بین شرکت‌ها امکان بازاریابی و جذب سرمایه‌گذار را برای آنها فراهم آورده و بسیاری از چالش‌های آنها را مرتفع می‌کند.

 

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا