اخبار

راهکار انجمن ملی صنایع پلیمر برای قیمت‌گذاری مواد اولیه در موقعیت کاهشی دلار نیما/ میانگین قیمت ارز نیمایی ماهانه یا هفتگی هر کدام پایین تر بود ملاک باشد

بسپار/ایران پلیمر از جمله پیشنهادات اخیر انجمن ملی صنایع پلیمر ایران برای اصلاح قیمت‌گذاری مواد اولیه پتروشیمی، اعمال نرخ میانگین ماهیانه دلار نیمایی بجای هفتگی برای خنثی کردن آثار التهابات بازار ارز بر بازار مواد اولیه بود که به تصویب کمیته تخصصی پتروشیمی نیز رسید اما اکنون که دلار در بازار آزاد روند نزولی به خود گرفته و از دلار نیمایی نیز عقب افتاده، نگرانی‌هایی در این خصوص وجود دارد که آیا با این روش بازار مواد اولیه پتروشیمی از کاهش نرخ ارز نیز بهره کافی خواهد برد یا خیر؟

رئيس کميسيون بازرگانى انجمن ملى صنایع پلیمر ایران در این خصوص گفت: انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با رصد شرایط جهانی و با توجه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روند کاهشی نرخ ارز را نیز پیش بینی کرده بود و این پیشنهاد را هم مطرح کرد که در شرایط مشابه هر کدام از قیمت های ارز نیمایی ماهیانه یا هفتگی که پایین تر بود ملاک قیمت گذاری قرار بگیرد و این پیشنهاد در مراحل اولیه به تصویب رسیده است.

 

مهندس سعید زمان‌زاده افزود: در کالاهای پر رقابت قیمت پایه و یا نرخ ارز در مقایسه با میزان رقابت چندان تاثیر گذار نیست. همچنین در حال حاضر تمامی متقاضیان و خریداران در صنایع پایین دستی با رصد و تحلیل بازار می دانند زمانی که روند قیمتها کاهشی است میزان خرید و یا رقابت در این هفته باید کمتر باشد و یا می توانند خرید خود را به هفته های بعد موکول کند.

 

وی خاطر نشان کرد: در ابتدای سال بازار انتظار افزایش نرخ ارز و قیمت ها را داشت اما در حال حاضر این روند برعکس شده و اصراری برای خرید و رقابت وجود ندارد، بنابراین بازار به سمت کاهش التهاب و آرامش حرکت می کند.

 

زمان زاده به این نکته نیز اشاره کرد که بازار مدتی در دوران رکود و بلاتکلیفی به سر می برد تا شرایط تثبیت و عادی شود.

 

رئيس کميسيون بازرگانى انجمن ملى صنایع پلیمر ایران با بیان اینکه بهتر بود در خصوص محاسبه میانگین ماهیانه دلار نیمایی از ابتدای سال اقدام می شد، گفت: در آن صورت شاهد رقابت های بالای 60 درصد در بازار مواد اولیه نبودیم اما به هر حال این تصمیم و مصوبه در همین زمان هم نتایج خوبی به بار آورد، بخشی از محصوات پتروشیمی با قیمت های پایه محاسبه می شد و در مچینگ می رفت که مصوبه اخیر تاثیرات مثبتی بر آن ها گذاشت.

 

وی خاطر نشان کرد: امروز نیز در بازار کاهشی، نرخ ها به ویژه برای کالاهایی با رقابت های بالا، قابل مدیریت است. همچنین در حال حاضر با توجه به اینکه رکود نسبی بر بازار پتروشیمی ها حاکم می شود، احتمال کاهش قیمت ها از سوی آن ها نیز وجود دارد تا بتوانند متقاضی را به خرید ترغیب کنند.

اینپیا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا