اخبار

راه حل های خاص برای رهایی پلیمرها از تنش پس از فرآیند

گروه ترجمه وتولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر بسپارها پس از تحت فرآیند قرار گرفتن نیاز به رهایش از تنش هایی دارند که به آن ها اعمال شده است. طبق مطالعه ای که توسط دو تن از محققین دانشگاه Illinois صورت گرفته است، مشخص شده است که زنجیرهای طویل بسپاری با گره خوردگی های فراوان پس از فرآیند با دو سرعت متفاوت از تنش رهایی می یابند. یافته های این داشنمندان پیشرفت هایی اساسی را در دانش فیزیک بسپاری پدید آورده است. 
یافته های این دانشمندان که در مجله ی Physical Review Letters به چاپ رسیده است دید بهتری را در مورد مواد بسپاری ارائه می دهد. در این مقاله بیان شده است که مولکول های بسپاری چگونه به شرایط فرآیندی در تنش زیاد عکس العمل نشان می دهند. یافته های این دانشمندان می توانند به تولیدکنندگان و سنتزکاران برای استفاده در کاربردهای زیستی، مکانیکی و دانش های موادی کمک بسیار زیادی نماید.
به گفته ی این دانشمندان هر بسپاری تمایل دارد تا رفتار منحصر به فرد خود را در رهایی از تنش نشان دهد. همین مساله رفتاری غیرمشخص و ناهمگون را باعث می شود. یکی از اصلی ترین اهداف این مطالعه بررسی رفتار هر تک زنجیر بسپاری به صورت مجزا بوده که در نهایت خواص ویژه ای را در ابعاد میکرو ایجاد می نماید. از جمله این خواص می توان به گرانروی و میزان چقرمه بودن اشاره کرد.
با استفاده از یک روش فرآیندی به نام میکروسکوپی فلوئورسنس تک مولکول این محققان موفق شدند تا به صورت واقعی میزان رهایش از تنش یک تک زنجیر بسپاری را پس از کشیده شدن یا فشرده سازی مشاهده نمایند. به گفته ی این دانشمندان این روش همانند این است که در یک ظرف بزرگ ماکارونی پخته شده، رفتار، حالات و حرکت تک رشته را مشاهده کنید. 
با استفاده از این روش ها، محققین به این نتیجه رسیدند که زنجیرهای بسپاری دو روش کلی در رهایش تنش از خود نشان می دهند. برخی از این زنجیرها رهایش از تنشی با نرخ نمایی داشته در حالی که گروه دیگر طی فرآیندی دو فازی از تنش رها می شوند. در گروه دوم رهایی از تنش در لحظات اولیه آسودگی سریعی اتفاق افتاده و پس از آن به آهستگی تنش ها رها می شوند. وجود دو نوع مختلف از جمعیت مولکولی قابل انتطار نبوده و توسط نظریه های کلاسیک قابل پیش بینی نمی باشد. 
این پیدایش می تواند در کاربردهای مختلف مد نظر قرار گیرد. به عنوان مثال دینامیک زنجیری در سیالاتی که در چاپ سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرند بسیار حائز اهمیت می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا