اخبار

رتبه‌ ایران در صادرات جهانی چند است؟

سازمان تجارت جهانی در گزارش جدید خود اعلام کرد که حجم تجارت ایران طی سال 2015 کاهش 29 درصدی را تجربه کرد. در این گزارش ایران بین 30 کشور اصلی صادرکننده در سطح دنیا، بدون در نظر گرفتن کشورهای اتحادیه اروپا، رتبه 28 را کسب کرد. این در حالی است که سال گذشته حجم تجارت در جهان رشد اندک 8/ 2 درصدی را شاهد بود و برای سال جدید میلادی نیز همچنان این سطح برای رشد حجم تجارت پیش‌بینی شده است. هر چند در سال 2015 حجم تجارت چین با کاهش 3 درصدی روبه‌رو بود، ولی این کشور با 2 تریلیون و 275 میلیارد دلار سهم 4/ 17 درصدی از بین 30 کشور اصلی صادرکننده (بدون در نظر داشتن اتحادیه اروپا) داشته و رتبه اول را به خود اختصاص داده است. در بین 30 کشور اصلی واردکننده نیز ایالات متحده با 2 تریلیون و 308 میلیارد دلار و سهمی معادل 3/ 17 درصدی رتبه اول را داشته است. چین مقام سوم را در فهرست واردکنندگان و آمریکا نیز مقام سوم را در فهرست صادرکنندگان دارد. مجموعه صادرات کشورهای اروپایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند رتبه دوم را در فهرست کشورهای صادرکننده دارد و با یک تریلیون و 985 میلیارد دلار صادرات سهم 2/ 15 درصدی را به خود اختصاص داد. واردات این کشورها با همان رتبه ارقام مشابهی را برای حجم و سهم داشت در حالی که نسبت به سال 2014 کاهشی 15 درصدی را تجربه کرد. ژاپن در هر دو فهرست رتبه چهارم را دارا است. صادرات این کشور با 9 درصد کاهش به 625 میلیارد دلار و واردات آن با 20 درصد کاهش به 648 میلیارد دلار رسید.



کره جنوبی در فهرست کشورهای صادرکننده رتبه پنجم را دارد و با 527 میلیارد دلار سهم 4 درصدی را بین 30 کشور مذکور دارا است در حالی که در فهرست کشورهای واردکننده در سکوی ششم قرار دارد و واردات این کشور با 17 درصد کاهش به 436 میلیارد دلار رسید و سهم آن در بین 30 واردکننده 3/ 3 درصد بود. مکزیک چه در بین کشورهای واردکننده و چه صادرکننده در رتبه هشتم قرار دارد و ارزش دلاری واردات آن از صادرات در سال قبل سبقت گرفت. صادرات این کشور با 4درصد کاهش به 381 میلیارد دلار و واردات با 2 درصد کاهش به 405 میلیارد دلار رسید. روسیه با مجموع 340 میلیارد دلار صادرات در رتبه دهم قرار گرفت. امارات با 265 میلیارد دلار، رتبه چهاردهم، ترکیه با 144 میلیارد دلار بیست‌و‌دوم، قطر با 77 میلیارد دلار در رتبه بیست و پنجم و ایران با 63 میلیارد دلار در رتبه بیست و هشتم فهرست کشورهای صادرکننده قرار گرفت. بیشترین نرخ کاهش صادرات در بین کشورهای صادرکننده به عربستان سعودی مربوط می‌شد. صادرات این کشور با 41 درصد کاهش به 202 میلیارد دلار رسید و با سهم 5/ 1 درصدی از مجموع صادرات این کشورها رتبه شانزدهم را دارد. قطر با 39 درصد کاهش صادرات، روسیه با 32 درصد کاهش، ایران و امارات با 29 درصد و نروژ با 27 درصد به ترتیب بیشترین کاهش را در این فهرست تجربه کردند. در بخش واردات، روسیه با 37 درصد، برزیل با 25 درصد و اندونزی با 20 درصد بیشترین نرخ‌های کاهش را داشتند. عربستان با یک درصد و مکزیک با 2 درصد کاهش در واردات، کمترین نرخ‌های منفی را برای رشد واردات داشتند.

برای تقریبا تمامی کشورهای هر دو فهرست در سال 2015 رشد صادرات و رشد واردات ارقام منفی به ثبت رسیده است. ویتنام که در فهرست صادرکننده‌ها رتبه بیستم را دارد تنها کشوری بود که رشد مثبت 8 درصدی را تجربه کرد. این کشور با 12 درصد رشد واردات در کنار فیلیپین با 3 درصد رشد تنها کشورهایی بودند که رقم مثبت را برای رشد واردات به ثبت رساندند. در ادامه این گزارش با افزودن مقادیر صادرات و واردات مربوط به کشورهای اتحادیه اروپا فهرستی برای 30 کشور اول صادرکننده و فهرستی از 30 کشور اصلی واردکننده، شامل تمامی کشورهای جهان، ارائه شد. در این فهرست که ایران در هیچ‌کدام جایگاهی ندارد، چین با سهم صادراتی 8/ 13 درصدی از تجارت جهانی کشور اول صادرکننده و آمریکا با همین سهم واردکننده اول برای سال گذشته محسوب شد. آمریکا با سهم 1/ 9 درصدی صادرکننده دوم و چین با سهم 10 درصدی واردکننده دوم دنیا بود. آلمان در هر دو فهرست مقام سوم را داشت و ژاپن نیز در هر دو در رتبه چهارم قرار گرفت.

Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/1041037/#ixzz45aQtsxpO

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا