اخباراخبار ویژه

رتبه بندی پژوهشگاه ها و موسسات تحقیقاتی ایران/ پژوهشگاه رنگ رتبه اول و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی رتبه سوم

بسپار/ ایران پلیمر رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام براساس آخرین مستندات، نشان می دهد پژوهشگاه رنگ و پژوهشگاه دانش های بنیادی به طور مشترک رتبه اول را در میان پژوهشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور دارا هستند. در این رتبه بندی، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران هم رتبه سوم را دارد. حضور دو پژوهشگاه رنگ و پلیمر در میان برترین های کشور جالب توجه است.

بخش عمده این موفقیت قطعا مرهون تلاش های دکتر زهرا رنجبر و دکتر مهدی نکومنش در مدیریت این دو پژوهشگاه است. 

 

تاریخچه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) سومین پایگاه استنادی معتبر بین المللی است که با هدف ثبت، انتشار و ارزیابی تولیدات علمی کشورهای اسلامی در چهارمین نشست وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی (ICMHESR) سال 2008 در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان مصوب و در جمهوری اسلامی ایران تاسیس می گردد.

هم‌اکنون این پایگاه در راستای اهداف و رسالت خویش، ضمن فراهم آوردن امکان ارزیابی و رتبه‌گذاری کشورها، دانشگاه‌ها، مجلات علمی و همچنین پژوهشگران ایران و دیگر کشورهای جهان اسلام در سطح بین‌المللی، جایگاه تولید علم آنها و نقاط قوت و ضعفشان را درحوزه‌های موضوعی مختلف ترسیم می نماید.

یکی از فعالیتهای مهم پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ارزیابی و رتبه بندی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی ایران و کشورهای اسلامی است. پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از سال 1389 دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور را براساس 26 شاخص در قالب 5 معیار کلی پژوهش، آموزش، وجهه بین المللی، تسهیلات-امکانات و فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی و صنعتی که مهمترین مأموریتهای دانشگاهی را مد نظر قرار می دهند، ارزیابی و رتبه بندی می کند. روش شناسی رتبه بندی ملی ISC توسط تیمی متشکل از خبرگان و متخصصان رتبه بندی تهیه و در ششمین نشست وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی مصوب می گردد. این پایگاه ضمن ارائه سالانه رتبه بندی ملی ISC در کشور، از سال 2013-2014 رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی را در سطح کشورهای اسلامی آغاز کرده است. رتبه بندی جهان اسلام ISC براساس شاخصها و معیارهای تخصصی در حوزه علم سنجی و متناسب با سیاستهای کلان علم و فناوری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری صورت میپذیرد. نظامهای رتبه بندی ملی و جهان اسلام ISC با ارائه شاخصهای تخصصی و متنوع این امکان را برای دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی فراهم آورده است تا با سنجش همه جانبه عملکرد خویش و آگاهی دقیق از رقبای ملی و منطقه ای، برنامه ریزیها و سیاستگذاریهای مناسب جهت رشد وضعیت و تبدیل شدن به دانشگاههای تراز جهانی را اتخاذ نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا