اخبارمقالات

اختصاصی بسپار/ رزین­های آب ­پایه: تعریف، نحوه پیدایش و بازار

بسپار/ ایران پلیمر به منظور درک رزین­های آب ­پایه مورد استفاده در پوشش ­های آب­ پایه، نه تنها تاریخچه پیدایش، بلکه آشنایی با بازار و حوزه ­های کاربرد این رزین­ها، بسیار حائز اهمیت است.

تاریخچه رزین­ها و پوشش ­های آب­پایه

گذشته

پوشرنگ برای اولین بار، حدود 40000 سال قبل استفاده شد و یکی از ابتدایی ­ترین اختراعات بشر بوده است. قبایل و طایفه ­ها در اروپا، استرالیا و اندونزی تصاویری از شکار و گله ­داری را بر روی دیوارهای غارها نقاشی کرده و از فام­های مختلفی در نقاشی­هایشان استفاده می­ کردند. بعضی از این نقاشی ­ها با قرمز و زرد اخرایی، اکسید آهن، اکسید منگنز و زغال چوب ترسیم شده ­اند. آن­ها چسبندگی و پایداری رنگ­ها را با استفاده از تخم ­مرغ، خون، شیر و یا شیره درختان به عنوان رزین بهبود می ­دادند. در آن زمان، آب تنها حلال در دسترس بود. سپس پوشرنگ­ها را با استفاده از انگشتان، قلم ­مو و یا دمش هوا در استخوان­های توخالی مانند اسپری هوا امروزی، اعمال می­کردند.

دیوارهای رنگی  قلعه دندورا در مصر، هنوز مانند 2300 سال قبل هستند. مصریان پوشرنگ­هایشان را با کازئین، سفیده تخم­مرغ، واکس زنبور و صمغ­های گیاهی مانند صمغ عربی و شیره درخت آکاسیا به عنوان رزین به صورت مجزا و یا مخلوط استفاده می­کردند. به نظر می­رسد که آن­ها از 6 فام اصلی استفاده می ­کردند: سفید، مشکی، آبی، قرمز، زرد و سبز.

مصریان سپس بر روی گچ لیمو تازه، نقاشی کردند، در این صورت، رنگ­دانه با کربونیزاسیون و خشک­شدن لیمو، ثابت می­ شده است. یونانیان و رومانیایی­ها این روش­ها را بهبود داده و نقاشیان ایتالیایی با استفاده از روغن، نقاشی­هایی با عمق رنگی بالا و پایداری تا به امروز، خلق کرده ­اند. یونانیان پوشرنگ سفید سربی را کشف کردند که محبوب­ترین فام سفید آن زمان تا قبل از جایگزینی اکسید تیتانیوم در قرن نوزدهم بود. پوشرنگ­های پایه سربی تا قرن­ها مشکلاتی را برای سلامتی نقاشان ایجاد کردند.

قبل از انقلاب صنعتی، وایت­واش که به کلسیمین، کلسومین و یا رنگ لیمو معروف و با کاهش لیمو ساخته می­شد، معروف­ترین پوشرنگ اصلی مورد استفاده در آن زمان بوده است. وایت­واش بر اثر واکنش با دی­اکسیدکربن در هوا پخت و کربنات کلسیم در حالت کلسیت (کربونیزاسیون) تشکیل می­ داد. از این پوشرنگ در کاربردهای بیرونی استفاده می ­شده است. از این پوشرنگ در کاربردهای داخلی نیز استفاده می ­شده است. مواد مختلفی جهت بهبود کیفیت این پوشرنگ استفاده می ­شده است. از سیمان پورتلند برای بهبود دوام و پایداری پوشرنگ در شرایط آب ­وهوایی سخت استفاده شده است. از کازئین (پروتئین شیر) نیز به منظور بهبود چسبندگی و پایداری استفاده می­شد. در اصل، اساس پوشرنگ­های آب­پایه امروزی با پوشرنگ­های کازئین شروع شد.

در آغاز انقلاب صنعتی،  اواسط قرن 18ام، پوشرنگ­ها آسیاب و جایگزین پوشرنگ­های برپایه سرب، مانند اکسید روی شدند. در قرن نوزدهم استفاده از پوشرنگ­های تزئینی هم به جهت زیبایی و هم افزایش مقاومت دیوار در برابر رطوبت مورد استفاده قرار گرفتند. دراین زمان از روغن بزرک به عنوان رزین با قیمت پایین، استفاده می­کردند.

اولین ثبت اختراع در امریکا در سال 1865 درباره فرمولاسیون اکسید روی، هیدروکسید پتاسیم، رزین، شیر و روغن بزرک بود. در سال 1867، آوریل در اوهایو ثبت اختراع اولین پوشرنگ آماده به مصرف را در امریکا منتشر کرد. در سال 1866، شروین-ویلیمز اولین رنگ آماده به مصرف بدون نیاز به هرگونه آماده­سازی اولیه را روانه بازارهای امریکا کرد.

توسعه پوشرنگ­های کازئین ادامه داشت. در سال 1930، از رنگ­دانه ­ها با ضریب شکست بالا ( فدرت پوششی بالا) همانند رنگ­دانه­های مورد مصرف در پوشرنگ­های روغنی، استفاده می­کردند. این پوشرنگ­ها در به صورت پودر و یا خمیری ارائه می­ شدند. پیونده کازئین دارای قیمت پایین بود و این پوشرنگ­ها، در یک لایه، پشت­ پوشی مطلوبی ارائه می ­کردند و اعمال آسانی داشتند. عیب این پوشرنگ­ها، تخلخل و لکه ­پذیری بالای آن­ها بود. افزودن روغن ­های خشک ­کن سبب کاهش تخلخل­ ها و افزایش پایداری رنگ­ها شد. با افزایش بیش­تر روغن، پوشرنگ کازئین تبدیل به پوشرنگ امولسیونی شد. در سال 1920، رزین­های آلکید تولید شدند. در بسیار موارد به جای روغن­های خشک­ کن از آلکید به منظور تسریع خشک­ شدن فیلم پوشرنگ استفاده شد. بنابراین نقش کازئین از رزین، به پایدارکننده و غلظت­ دهنده در امولسیون، تغییر کرد. روغن خشک­ کن و آلکید، پیونده ­های اصلی شدند.

 

زمان حال: از علم بسپار تا رزین­ ها

توسعه پوشرنگ­های جدید با علم بسپار، رابطه مستقیم دارد. در سال 1830، استات سلولز و سلولوئیدها معرفی شدند. در سال 1844، گودیر کشف کرد که افزودن گوگرد به لاستیک طبیعی، پلی­ایزوپرن، این ماده را از یک ماده منعطف و نچسب، به جامدی سخت (ابونیت) تبدیل می­کند. در سال 1907، اولین بسپار سنتزی، رزین­های کندانسیون فنول-فرمالدهید، اختراع و بکلیت و نووالاک، نام­گذاری شدند

در سال 1922، اشتودینگر بیان کرد که بسپارها شامل زنجیرهای بلند اتم هستند که توسط پیوندهای کووالانسی به هم متصل شده­اند. وی جایزه نوبل را بابت این کشف در سال 1953 به خود اختصاص داد.

در همین حین، در سال 1912 در ثبت اختراع نوشته شده توسط گوتلوب، بسپارش پراکنشی ایزوپرن با استفاده از آلبومین تخم­مرغ یا نشاسته به عنوان امولسیفایر توضیح داده شد. پلی­ وینیل­ استات در ثبت اختراع کلات و رولت در سال 1914، در آلمان، منتشر شد. به جای استفاده از پایدرکننده­های متداول، اولین ماده سطح ­فعال، در آلمان استفاده شد. این مواد، سولفونات نفتالن آلکید کوتاه ­زنجیر، درست مانند موادی که هنوز مورد استفاده قرار می­ گیرند، بودند.

تا پایان جنگ جهانی اول، بحران کمبود مواد اولیه مانند روغن بزرک، ادامه داشت. از این رو رزین­های سنتزی، وارد بازار شدند. در سال 1920، آلکیدهای غیراشباع معرفی شدند.

در سال 1929، شرکت دوپونت، پلی­ استرهای خطی را معرفی کردند. در سال 1930، فعالیت بر روی توزیع جرم مولکولی  به صورت تئوری و با آزمایش، آغاز و مشخص شد که بسپارش رشد مرحله­ای از توزیع گاوسی وزن مولکولی، پیروی می­کند. در سال­های منتهی به جنگ جهانی دوم، رزین­های سنتزی دیگری هم اضافه شدند.

در سال­ 1933، شلاک اولین ثبت اختراع رزین اپوکسی را منتشر کرد: دی­گلیسیدیل­اترهای ساخته شده از اپی­کلروهیدرین و بیسفنول آ. رزین­های اپوکسی در سال 1947 تجاری شدند. خواص زیادی برای این رزین­ها معرفی شدند و در سامانه­های تک­جزئی و دوجزئی مورد استفاده قرار گرفتند. سامانه­های دوجزئی حاوی اتصال­دهنده عرضی پلی­آمین، پلی­آمینو­آمید هستند.

رزین­های اوره­فرمالدهید با رزین­های آلکید مخلوط شدند. بسیاری از خودروسازان امریکایی مانند فورد و کرایسلر از پوشش­های رویی آلکیدی استفاده می­کردند. رزین­های یورتانی در سال 1937 معرفی شدند.

در سال­های جنگ جهانی دوم، در حوزه پوشرنگ­های آب­ پایه، پیشرفت­هایی حاصل شد. به طور مثال بهبود رنگ­های داخلی ارزان قیمت کازئین با ترکیب هم­زمان دروغن خشک­کن و رزین آلکید. عدد اسیدی بالا رزین منجر به خنثی­شدن با آمونیا جهت پراکنش در آب می­شد. به منظور دست­یابی به سرعت خشک­شدن بالا، پیونده باید دارای وزن مولکول بالا (درجه بسپارش) می­بود. خشک ­شدن اولیه به دلیل تبخیر آب موجود در رنگ، اتفاق می­ افتاد. خشک ­شدن عمقی ناشی از اتصالات عرضی اکسیداسیونی رزین آلکید و روغن خشک­کن اتفاق می­افتاد. عیب این پوشش­ها، براقیت پایینشان بود. در آلمان، به دلیل کمبود روغن بزرک، از لاتکس­ های پلی­ وینیل ­پروپیونات و پلی­ وینیل­ استات برای رنگ­های دیوار استفاده می ­شدند.

یکی از اختراعات مهم، فرایند بسپارش امولسیونی لاتکس استایرن-بوتادی­ان بوده است. در سال 1970، پوشرنگ­های لاتکس براق معرفی شدند. برای این پوشاز پراکنه­های بسپاری با اندازه ذرات کوچک و عوامل انعقاد­کننده استفاده می ­شد. در پایان سال 1960، اولین پراکنه پلی ­یورتان ثبت شدند اما در سال 1980، مورد استفاده قرار گرفتند.

 

رزین­ها و پوشش­های آب­پایه

توسعه رزین­ها و پوشش­های آب­پایه به سه دسته قبل از سال 1970، بین سال­های 1970 و 1990 و بعد از سال 1990 تقسیم می­شود. دلیل این تقسیم­بندی، کاربرد نهایی و نیز مناطق جغرافیایی است.

 

مترجم: مهندس معصومه کاویانی دارانی، دانشجوی دکتری مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره  239 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در نیمه شهریور 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا