مقالات

رشد بازار مصرف فیلم ­های کشاورزی: تازه ­ها و چالش­ ها

برگردان: آناهیتا هماوند

امروزه استفاده از انواع فیلم­های کشاورزی گسترش قابل توجهی یافته است. از این رو اهمیت فناوری­های بازیافت فیلم­های کشاورزی متداول و از سوی دیگر حرکت به سمت تولید و گسترش فیلم­های کشاورزی زیست ­تخریب­ پذیر و پایه زیستی، از جمله گزینه ­های پیش رو برای تولیدکنندگان این محصولات است. در این میان کشور چین مقام نخست تولید و مصرف این محصولات را به خود اختصاص داده است. در این نوشتار به مهم­ترین تازه­ های این حوزه پرداخته می ­شود.

 

تازه ­های همایش فیلم­ های کشاورزی

در این همایش که سال گذشته در بارسلونا اسپانیا برگزار شد از تازه­های صنعت تولید فیلم کشاورزی، پیرامون مواد اولیه، فناوری­های تولید، روش­های بازیافت و … پرده ­برداری شد.

در این همایش جدیدترین فیلم گلخانه ­ای زمستانی پنج ­لایه چینی به بازار معرفی شد. مقادیر وینیل­ الکل (VA) در لایه­ های مختلف این محصول متفاوت بوده و بدین ترتیب میزان واکنش­پذیری، فعالیت و خواص متفاوتی برای لایه­ های محصول طراحی و مهندسی شده است. برای ساخت این محصول از پلی ­اتیلن ­متالوسنی، به منظور ارتقاء مقاومت در برابر خزش محصول و همچنین کنترل آهنگ مهاجرت افزودنی­ها استفاده شده است.

این محصول در شرایط مختلف آب و هوایی و اقلیمی تحت آزمون روکش کاری قرار گرفته است. نتایج آزمون نشان داده که این محصول برای دو فصل زمستانی و یا 16 ماه، کارایی مناسب داشته بدون آنکه چکه و یا نشت آبی بیش از حد طراحی اولیه برای فیلم رخ دهد. این در حالی است که نمونه­ های مشابه و سه لایه، عمر مفید شش ماهه داشته و پس از آن خواص به شدت افت پیدا کرده و عملا کارایی خود را از دست می­دهند.

 

رونق بازار فیلم­ های کشاورزی چینی

در سال 2014 میزان فروش فیلم­های کشاورزی در چین حدود 3/3 میلیون تن گزارش شد که از این میان 4/1 میلیون تن مربوط به فیلم­های گلخانه­ای و حدود 2/1 میلیون تن نیز مربوط به تولید انواع فیلم خاک­پوش بوده است. در حال حاضر تلاش­های گسترده ­ای پیرامون پیشبرد تولید فیلم­های کشاورزی، با قابلیت نفوذ و گذردهی مناسب برای نور خورشید صورت گرفته است. طراحی ­ها باید به نحوی باشد که از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری به عمل آورده تا محصولات آسیب نبینند و از سوی دیگر آهنگ افزایش دما نیز کنترل شده باشد.

مسئله مورد توجه دیگر، چالش­های موجود پیرامون نحوه جمع­آوری و بازیافت بقایای فیلم­های کشاورزی است. در این بخش اهمیت توجه به فناوری­های بازیافت و هم­چنین ارتقاء فناوری­های تولید فیلم­های زیست ­تخریب ­پذیر و پایه زیستی به وضوح مشخص است که در ادامه بحث می­شود.

 

آلمان: پیشرو در فناوری­های بازیافت فیلم­های کشاورزی


(ادامه دارد …)


متن کامل مقاله را می توانید در شماره 168ام ماهنامه بسپار، شهریور ماه بخوانید.

(برای دریافت نسخه رایگان و یا اشتراک این مجله با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.)

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا