اخبار

رشد صنایع میان­ دستی و پایین­ دستی پتروشیمی از اهداف شخصی من است

مهندس محمدحسن پیوندی به عنوان بیستمین مدیر قدرتمند (یا همچون ترجمه خود ایشان مدیر تاثیرگذار) پتروشیمی در سال 2015 انتخاب شده است. این موضوع از مدت­ها پیش موجب شد خواستار مصاحبه با وی باشیم تا از چند و چون و فراز و نشیب­های دوران مدیریتی وی که به یکی از بزرگترین صنایع کشور گره خورده و از شاخصه ­های مدیریتی وی سوال کنیم. این مدیر عاشق کار که به گفته خودش مرئوس خوبی هم نیست، علیرغم اینکه به تازگی جراحی قلب انجام داده بود با حوصله به سوال­ها پاسخ گفت و تصویری از صنعت پتروشیمی کشور در این سال­ها را ترسیم کرد. همچنین به دلیل تقارن مصاحبه با آتش­ سوزی پتروشیمی بوعلی از این فرصت استفاده کردیم و تبعات این حادثه را از نقطه نظر وی جویا شدیم. وی چند روز پیش به عنوان مدیرعامل تاپیکو (شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین) معرفی شد. تاپیکو هلدینگی 4/35 هزار میلیارد تومانی متعلق به شستاست. 


بسپار- آقای مهندس پیوندی بیشتر عمر حرفه­ای شما (شاید همه آن) در پتروشیمی گذشته … از سابقه فعالیت در این صنعت برای خواننده های بسپار بگویید.

پیوندی: از ابتدای دوران دبیرستان به شیمی بسیار علاقه داشتم و پس از اخذ لیسانس شیمی از دانشگاه فردوسی مشهد، مجدد در کنکور دانشکده نفت آبادان که برای جذب نیروی خاص صنعت پتروشیمی بود، شرکت کردم و در سال 56 فارغ­التحصیل شدم و بلافاصله در پتروشیمی بندر امام فعلی (ایران-ژاپن آن زمان) که در حال ساخت بود مشغول به کار شدم و تا سال 62 در آنجا مشغول  فعالیت بودم. در دوران دفاع مقدس بیش از سی بار این مجتمع بمباران شد و کار ما حفاظت از تاسیسات مجتمع بود. پس از بازپس گیری و آزادسازی خرمشهر در سال 62 مدیریت وقت پتروشیمی به این جمع­بندی رسید که نمی­توان در این منطقه توسعه پتروشیمی را انجام داد و به منظور حفظ منابع انسانی تصمیم گرفته شد که براساس خوراک حاصل از پالایشگاه­های داخلی مثل پالایشگاه اصفهان، تبریز و پالایشگاه اراک که در دست احداث بود، چند مجتمع پتروشیمی با ظرفیت متوسط را در طول جنگ ایجاد کنند و طراحی­ها در طول جنگ انجام شد.

البته من حدود نه ماه از سال 62 برای کمک به راه­اندازی نیروگاه رامین اهواز در آنجا مشغول به کار بودم. در زمان جنگ در خوزستان برق مورد نیاز بود و در آن هنگام نیروگاه رامین اهواز توسط روس­ها در حال احداث بود و با توجه به روابط خاصی که روس­ها با دولت عراق داشتند بمباران نمی­شد. در این مدت به حل اختلافی که بین شرکت روسی و شرکت توانیر بود کمک کردم. از پایان 62 به طرح پتروشیمی اراک منتقل شدم و ده سال از زندگی من صرف پتروشیمی اراک شد و از عقد قراردادها، نظارت بر طراحی، طراحی و ساخت را برعهده گرفتم و مسوول راه­اندازی ناحیه یک آن شدم. در کشور اولین فردی بودم که مسوولیت تولید اتیلن و پروپیلن پلیمر گرید را که سنگ بنای صنعت پلیمری هست را برعهده داشتم. در آن زمان پایان جنگ مشخص نبود و این کار از فعالیت­های خوبی بود که من را به صنعت پتروشیمی وابسته کرد و از سویی دانش زیادی را به­دست آوردم. راه­اندازی واحدهای الفین که تولیدکننده اتیلن و پلی­پروپیلن هستند، برای اولین بار در یک کشور دشوار است. اگر واحد در کنار دریا باشد چندان پیچیده نیست چون اتیلن و پروپیلن دو یوتیلیتی واحد الفین هستند. یعنی دو سیکل سرما در واحد الفین وجود دارند: سیکل اتیلن و سیکل پروپیلن و پیش از تولید اتیلن و پروپیلن این دو سیکل باید کار کنند و در کنار دریا می­توان این مواد را با کشتی حمل و پلنت را آماده کرد. چون پلنت اراک در خشکی بود مجبور بودیم اتیلن و کوئنچ اویل را بسازیم که بسیار دشوار بود. باتوجه به این موضوع و همچنین پیشرفته نبودن طراح، این راه­اندازی منحصر به فرد بود و خوشبختانه به هیچ حادثه­ای انجام شد. این امر به من دانش و مهارت بسیاری دارد. سپس به تهران فراخوانده شدم و به دستور شرکت ملی صنایع پتروشیمی مسوول امور هماهنگی مجتمع­ها شدم. پس از اخذ مدرک مقطع ارشد مدیریت استراتژیک معاون مدیریت برنامه­ریزی شدم. سپس در برهه­ای که مهندس نعمت­زاده مسوول پتروشیمی کشور شدند به مدت ده سال مدیر برنامه­ریزی و توسعه بودم. در این حین طراحی مفهومی پتروشیمی­های ماهشهر و عسلویه که تصمیم بگیریم چه خوراک­هایی از خوزستان و منابع پارس جنوبی را به چه محصولی تبدیل کنیم، صورت گرفت.

 

بسپار- در سال 2015 به عنوان بیستمین مدیر قدرتمند صنعت پتروشیمی در جهان انتخاب شدید. با چه مکانیسمی و چرا؟


(ادامه دارد …)


این گفت و گوی خواندنی را در 167امین شماره ماهنامه بسپار در مردادماه 1395 می خوانید.

(ارتباط با بخش اشتراک مجله 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا