اخبار

رشد چشمگیر کامپوزیت های سبز تا سال 2020 در آسیا اقیانوسیه

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، زیست چندسازه‌ها (Biocomposite) یا چندسازه‌های سبز (Green composite) از یک بستر (Matrix) بسپار زیستی و الیاف طبیعی تقویت کننده تشکیل شده است. با وجود اینکه تقریبا تمامی اجزای این نوع چندسازه‌ها تجزیه پذیر هستند تولید آن‌ها سابقا به ندرت صورت می‌گرفت. این درحالی است که اخیرا تولید زیست چندسازه ها رو به صعود می باشد. افزایش نگرانی‌های زیست محیطی یکی از دلایل اصلی رشد تولید و بازار این نوع چند سازه‌ها محسوب می‌شود. تخلیه‌ی منابع طبیعی نظیر نفت خام که یکی از اصلی ترین اجزای چندسازه‌های غیر زیستی می‌باشد نیز یکی دیگر از دلایل افزایش تمایل به چندسازه‌های زیستی می‌باشد.

الیاف طبیعی که در تولید زیست چندسازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا آرد چوب، نیشکر، الیاف روغن پالم و پوسته‌ی برنج می‌باشد. الیاف طبیعی که برای تقویت بستر پلی پروپیلن مورد استفاده قرار گرفتند پس از مدت کوتاهی محبوبیت زیادی را کسب نمودند. به خصوص از این چندسازه‌ها در صنعت خودروسازی بسیار استقبال شد. از جمله مزایای استفاده از الیاف طبیعی می‌توان به کاهش هزینه‌ها، خواص مکانیکی منحصر به فرد، چگالی اندک و مصرف انرژی کمتر اشاره کرد.

سازندگان خودرو در حال حاضر به سمت استفاده از زیست چندسازه‌ها تغییر رویه داده‌اند چراکه معتقدند استفاده از الیافی نظیر الیاف کنف چقرمه‌تر از فولاد عمل کرده و برای فرآیند تولید بسیار مقرون به صرفه‌تر می‌باشد. از زیست چندسازه‌ها در صنعت ساخت و ساز نیز استفاده شده چراکه به راحتی قابل قالب‌گیری بوده و به صورت طبیعی صلب‌تر است.

از لحاظ درآمدی، بازار جهانی بسپارها در سال 2013 حدود 250 میلیارد دلار برآورد شد. این اعداد و آمار را Future Market Insights منتشر نمود. پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که این عدد در سال 2025 به 450 میلیارد دلار خواهد رسید. از طرف دیگر بازار جهانی بسپارهای زیست پایه با شاخص رشد CAGR حدود 10 تا 5/11 درصد خواهد بود.

افزایش نیاز به زیست چندسازه‌ها به صورت اخص از منطقه‌ی آسیا اقیانوسیه خواهد بود چراکه با افزایش ساخت و سازها و تولید خودرو همراه است. استفاده از چندسازه‌ها در بخش خودروسازی در آسیا اقیانوسیه سالانه تا 45 درصد مصرف کل دنیا نیز می‌رسد. به این ترتیب این منطقه به منطقه‌ای بالقوه برای مصرف زیست چندسازه‌ها در صنایع مذکور تبدیل خواهد شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا