اخبار

رشد ۱۰۶ درصدی واحدهای تولیدی فعال در مناطق آزاد طی ۸ سال

بسپار/ایران پلیمر  دبیر شورایعالی مناطق آزاد گفت: طی ۸ سال گذشته، تعداد واحدهای تولیدی فعال مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ۱۰۶ درصد رشد داشته و طی ۲ سال اخیر تراز تجاری مناطق آزاد مثبت شده است.

 به نقل از دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، حمیدرضا مؤمنی در ششمین مراسم بهره برداری از پروژه‌های عمرانی، تولیدی و زیربنایی مناطق آزاد کشور با حضور رئیس جمهور با اشاره به مجموع پروژه‌های افتتاح شده و میزان سرمایه گذاری آن در این مناطق گفت: تعداد ۴۱۵ پروژه با ارزش سرمایه‌گذاری معادل ۱۱۰ هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی مستقیم برای بیش از ۲۶ هزار نفر در شش مراسم با دستور ریاست جمهوری افتتاح و به بهره برداری رسید.

وی تاکید کرد: مناطق آزاد پس از حضور در رویدادهای «تدبیر و امید برای جهش تولید» از شهریور ماه سال گذشته، طی ۱۰ ماه موفق شدند تا پس از وزارتخانه‌های نفت، راه و شهرسازی و صنعت معدن و تجارت، رتبه چهارمین دستگاه دولتی در رویدادهای افتتاح را از آن خود کنند، این در حالیست که برخی از پروژه‌های بزرگ مناطق آزاد و ویژه نظیر پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها، در رویدادهای وزارتخانه‌های دیگر مورد بهره برداری قرار گرفتند.

مؤمنی افزود: نقش این مناطق بدون بهره مندی از بودجه دولتی در کنار بزرگترین وزارتخانه‌ها در خدمت به توسعه اقتصادی کشور، بوضوح نمایان است که لازم است از سهم ۹۰ درصدی بخش خصوصی در این مسیر نیز نام برده شود و از سرمایه گذاری این بخش قدردانی شود.

تکمیل و توسعه زیرساخت‌های مناطق آزاد

مشاور رئیس جمهور با اشاره به اینکه از ابتدای دولت تدبیر و امید، محوریت اصلی فعالیت‌های سازمان‌های مناطق آزاد بر ایجاد و توسعه زیرساخت‌های سخت متمرکز بوده گفت: علیرغم عدم بهره مندی از بودجه عمومی دولت، طی این مدت بیش از ۸ هزار میلیارد تومان از محل منابع داخلی سازمان‌های مناطق در پروژه‌های عمرانی و زیربنایی هزینه شده است که ۲,۹۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های لجستیکی و صنعتی، ۲,۴۰۰ میلیارد تومان به توسعه شهری و روستایی، ۱,۳۰۰ میلیارد تومان به توسعه زیرساخت‌های گردشگری و فرهنگی، و ۹۰۰ میلیارد تومان به توسعه زیرساخت‌های آموزش و درمان تخصیص یافته است.

مؤمنی ادامه داد: مجموع ارزش سرمایه گذاری محقق شده توسط بخش خصوصی در دولت تدبیر و امید، بیش از ۴۰۳ هزار میلیارد تومان بوده است که علاوه بر آن بیش از ۳۰۷ هزار میلیارد تومان نیز در حال تحقق است که این عملکرد نشان از توسعه یافتگی و مطلوبیت زیرساخت‌های فیزیکی، جهت جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی دارد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار داشت: مناطق آزاد طی دولت تدبیر و امید به رسالت اصلی خود که همانا «جذب سرمایه داخلی و خارجی»، «توسعه اقتصاد دانش بنیان»، و «صادرات» بوده است، بازگشته اند که با توجه به قدم‌های بلند برداشته شده در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، شاهد توسعه اقتصاد درون‌زای برون نگر در این مناطق خواهیم بود.

اجرایی شدن پنجره واحد خدمات الکترونیک و مدل‌سازی اطلاعات ساخت (BIM) در مناطق آزاد

وی با اشاره به عملیاتی شدن سیستم پنجره واحد خدمات الکترونیک ادامه داد: پنجره واحد خدمات الکترونیک به عنوان هسته اصلی، در کنار ابزارهای مدرن نظیر اسناد الکترونیک، امضای دیجیتال، قراردادهای هوشمند و داشبورد هوش سازمانی؛ وظیفه تسهیل، تسریع و شفاف‌سازی در مناطق آزاد را بر عهده دارند که در آینده نزدیک به مثابه اتاق شیشه‌ای، دسترسی عادلانه به اطلاعات را فراهم خواهند کرد.

مؤمنی افزود: پیاده سازی فرآیند مدل‌سازی اطلاعات ساخت (BIM) در پروژه‌های عمرانی، اقدامی مهم در راستای تحول دیجیتال در مناطق آزاد کشور محسوب شده است که در مناطق آزاد چابهار، کیش و اروند اجرایی شده است. پیاده سازی آئین نامه BIM در پروژه‌های عمرانی، کاهش ۳۷ درصدی زمان و ۳۲ درصدی هزینه، و همچنین افزایش کیفیت اجرا را در پی دارد.

مالیات بر ارزش افزوده دغدغه اصلی تمامی ذی نفعان در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه بهبود محیط کسب و کار از دیگر حوزه‌های تمرکز دبیرخانه شورایعالی و مناطق بوده است توضیح داد: با برگزاری جلسات متعدد با ۲۶ وزارتخانه و دستگاه ذیربط، اهم چالش‌های مرتبط با فعالیت‌های اقتصادی مستقر در مناطق حل و فصل شد. با این حال بهره‌مندی صحیح فعالان اقتصادی از معافیت‌های قانونی مالیات بر درآمد و دارایی، و مالیات بر ارزش افزوده کماکان از دغدغه‌های اصلی تمامی ذینفعان در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که امیدواریم با تدابیر دولت این موضوع نیز مرتفع شود.

وی در عین حال اذعان کرد: تأمین مالی پروژه‌های کلیدی و حضور مؤثر در بازارهای مالی و پولی از طریق تأسیس بورس بین‌الملل، ایجاد بانک اختصاصی و استقرار بانک آفشور، یکی از راهبردهای اصلی دبیرخانه شورایعالی و مناطق بوده که اگر با همکاری نهادهای ذیربط همراه می‌شد، موفقیت بیشتری در فضای رقابت بین‌المللی به دست می‌آمد.

هوشمند سازی فرآیندهای لجستیکی در مناطق آزاد در دستور کار

مؤمنی از هوشمند سازی فرآیندهای لجستیکی به عنوان بخشی از پروژه عظیم شهر هوشمند در مناطق آزاد نام برد و در این باره اظهار داشت: از حدود ۷۴ گذرگاه مرزی زمینی و دریایی کشور، ۳۰ گذرگاه در مناطق آزاد یا ویژه مستقر هستند که با توجه به ظرفیت قانونی و زیرساخت‌های لجستیکی موجود، عموم مبادلات تجاری کشور از طریق این مناطق صورت می‌پذیرد.

وی افزود: مناطق آزاد و ویژه، پایگاه‌های اصلی لجستیکی جهت تسهیل و توسعه تجارت با کشورهای هدف هستند که به عنوان دروازه کریدورهای بین‌المللی نوستراک و اوراسیا، شرق غرب، محور شرق، تراسیکا و ابتکار کمربند و جاده، حجم عظیمی از بار صادرات واردات و ترانزیت کشور را به دوش می‌کشند.

مشاور رئیس جمهور تاکید کرد: هوشمندسازی فرآیندهای لجستیکی به عنوان بخشی از پروژه عظیم شهر هوشمند در مناطق آزاد، آغازگر تحقق لجستیک هوشمند در کشور است که در این مسیر، ضمن تشکیل شورای لجستیک مناطق آزاد جهت پیگیری موضوع، طی توافقی که روز گذشته بین دبیرخانه شورایعالی مناطق و وزارت راه و شهرسازی منعقد شد، بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و برنامه‌ریزی برای ایجاد ظرفیت‌های جدید تاکید شد.

اولین‌ها و رکورد زنی در مناطق آزاد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه این مراسم در تشریح جزئیات پروژه‌های به بهره برداری رسیده گفت: در روز جاری تعداد ۶۲ پروژه سرمایه گذاری و زیربنایی با ارزش ۳,۱۰۵ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۱۶۳۸ نفر در مناطق آزاد ارس، ماکو، انزلی و چابهار با دستور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

وی اهم اقداماتی که برای اولین بار در مناطق آزاد انجام شده است را برشمرد و گفت: پیاده سازی اولین پنجره واحد خدمات الکترونیک و اولین سند مسئولیت اجتماعی، احداث اولین هتل دریایی و اولین پارک برفی کشور، ایجاد اولین شهرک شیلاتی، اولین بانکرینگ و اولین نیروگاه خورشیدی مناطق آزاد و نیز مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد برای اولین بار از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که برای اولین بار در این مناطق به سرانجام رسیده است.

مؤمنی همچنین اهم کارکردهایی که رکورد شکن اقدامات قبلی در مناطق آزاد بوده اند را تشریح کرد که طی آن می‌توان به رکورد تولید بیش از یکهزار مگاوات برق در قشم و مجموعاً ۲ هزار مگاوات در کل مناطق، رکورد تولید ۱ میلیون تن فولاد و احداث کارخانه‌های فولاد به ظرفیت ۶ میلیون تن، رکورد ایجاد هاب های پتروشیمی به ظرفیت ۱۱ میلیون تن در چابهار و قشم، رکورد احداث بزرگترین گلخانه خاورمیانه و بزرگترین استادیوم کریکت در منطقه، رکورد رشد سرمایه گذاری در مناطق آزاد به میزان ۳۷۰ درصد، رکورد عضویت در سازمان‌های جهانی و اخذ کارت سبز ژئوپارک جهانی یونسکو، رکورد ایجاد مراکز نوآوری و حمایت از واحدهای دانش بنیان و فناور اشاره کرد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین ابراز امیدواری کرد: پروژه‌های عظیم زیرساختی نظیر نیروگاه ۳۲۰ مگاواتی سیکل ترکیبی در قشم به ارزش ۲۸۵ میلیون دلار، فولاد ۱.۵ میلیون تنی جهان آرا در اروند به ارزش ۴ هزار میلیارد تومان، ترمینال جدید فرودگاه کیش با ظرفیت ۶ میلیون مسافر به ارزش یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و اتصال ریلی بندر کاسپین به شبکه ریلی کشور به ارزش ۲۲۰ میلیارد تومان نیز با پیشرفت فیزیکی بالایی در حال احداث هستند که امید است تا انتهای دولت به بهره‌برداری برسند.

مهر 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا