اخبار

رشد 25 درصدی تولید محصولات پتروشیمی در دولت یازدهم/ تشریح برنامه های دولت دوازدهم

بسپار می نویسد، صنعت پتروشیمی ایران در دولت یازدهم با افزایش 9 میلیون تنی تولید توانست رشد حدود 25 درصدی را محقق کند.

 بیژن زنگنه وزیر نفت شب گذشته در برنامه زنده تلویزیونی «تیتر امشب» از شبکه خبر، رئوس برنامههای وزارت نفت در دولت دوازدهم را اعلام کرد
وزیر نفت در این برنامه تلویزیونی با اشاره به این که عملکرد تولید محصولات پتروشیمی در دولت یازدهم حدود ۲۵ درصد رشد یافت، اظهارکرد: در چهار سال گذشته، ۹ میلیون تن تولید این محصولات افزایش یافت که ان شاء الله این روند افزایشی ادامه خواهد یافت.
زنگنه با بیان این که با توجه به بازشدن فضای بین المللی به منظور تأمین مالی پروژه های پتروشیمی، جهش عظیمی را در این بخش شاهد خواهیم بود، تصریح کرد: با جذب سرمایه خارجی و ورود فناوری‌های نو به کشور باید در زنجیره تولید پتروشیمی فعالیت کنیم و تنها در حال تولید کود اوره و تبدیل متانول و اتان به اتیلن و پلی اتیلن نباشیم؛ پتروشیمی تنها این نیست.
وزیر نفت درباره مهمترین وظایف وزارت نفت که در برنامه ششم توسعه کشور برعهده دارد، یادآور شد: افزایش تولید نفت و گاز در بالادست و افزایش تولید محصولات پتروشیمی و بالابردن کیفیت و کمیت فرآورده‌های نفتی در پایین دست، از اهم وظایف وزارت نفت است.
وی در باره سهم وزارت نفت در تأمین رشد اقتصادی کشور گفت: رشدی بالای ۹ و ۱۰ درصد برای بخش نفت دیده شده است.
زنگنه در توضیح مهمترین چالشی که در چهار سال آینده در وزارت نفت با آن روبه‌رو می شود، اظهار کرد: تأمین منابع مالی و فناوری‌های جدید کار سختی است که به مسائل زیادی از جمله همکاری‌های بین المللی مربوط است و تنها در دست وزارت نفت نیست.
وزیر نفت تصریح کرد: اگر همه ما با هم همدل و سازگار باشیم، حتما می توانیم ایران را بسازیم.
وی در ادامه در باره چالش‌های پیش رو گفت: برخی مشکلات داخلی نیز وجود دارد مانند، قیمت و رشد مصرف انرژی. شدت انرژی کشور ما به هیچ وجه قابل قبول نیست و به‌طور حتم باید به روش‌های بهینه سازی و قیمتی، صنعت انرژی را اداره کرد. صنعت انرژی از نظر ساختار قیمتی به شدت بیمار است و هدرروی داریم.
وی در پاسخ به این پرسش که نخستین دستور کار وزارت نفت در دولت دوازدهم چه خواهد بود، عنوان کرد: برنامههای کلی را به مجلس شورای اسلامی ارائه دادهام و در گام نخست، این برنامهها در قالب برنامههای کوتاه مدت و ضربتی و برنامههای بلندمدت طبقهبندی و پیگیری خواهد شد.
زنگنه با بیان اینکه رئوس برنامهها مشخص است و باید زمانبدی عملیاتی آنها نیز مشخص شود، ادامه داد: رئیس جمهوری، مردم و نمایندگان ملت مطالباتی دارند و باید با زمانبندی درست برنامهها، پاسخگوی این مطالبات باشیم
زنگنه افزایش صادرات گاز و شرط تحقق آن را تولید گاز عنوان کرد و گفت: اولویت نخست در این زمینه، تکمیل فرایند توسعه میدان گازی مشترک پارس جنوبی است که ۶ فاز آن نیمه تمام است و باید امسال و سال آینده وارد مدار شوند
وی به طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که قرارداد آن به تازگی با کنسرسیومی به رهبری توتال فرانسه و مشارکت شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) و پتروپارس ایران، امضا شده است هم اشاره کرد و گفت: با توسعه این فاز و مجموع اقدام‌های پیش رو، می توانیم اهداف خود را در حوزه صادرات گاز محقق کنیم
زنگنه در ادامه، تکمیل گازرسانی، جهش در صنعت پتروشیمی و بهسازی پالایشگاهها را از دیگر برنامههای وزارت نفت در دولت دوازدهم خواند و اظهارکرد: پتروشیمی که جهش نخست آن در سالهای ۷۶ تا ۸۸ با محوریت دولت رخ داد، این بار باید شاهد جهشی با محوریت بخش خصوصی باشد.
وزیر نفت کاهش میزان سوزاندن گازهای مشعل را از برنامههای جدی خود در چهارسال آینده خواند و افزود: سوختن این گازها در حکم سوزاندن ثروتهای کشور است که آلایندگی نیز به همراه دارد.
وی با بیان این که هماکنون پنج میلیارد دلار طرح در زمینه کاهش سوزاندن گازهای مشعل در دستور کار وزارت نفت است، طرح‌های بید بلند ۲، انجیال ۳۱۰۰ و انجیال ۳۲۰۰ را از نمونههای آن برشمرد.
وزیر نفت درباره این که صنعت نفت به چه میزان سرمایه گذاری نیاز دارد، گفت: آنچه در برنامه ششم توسعه کشور آمده و به‌طور رسمی اعلام شده، این است که باید ۲۰۰ میلیارد دلار در بخش بالادستی و پایین دستی صنعت نفت سرمایه‌گذاری شود که از این میزان باید ۷۰ درصد از منابع خارجی تامین شود.
وی افزود: تلاش می کنیم امسال ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار قرارداد فراهم کنیم، منتهی یک طرف قرارداد ما هستیم و طرف دیگر شرکتهایی هستند که می خواهیم با آنها کار کنیم، ضمن این که باید از فضای بین المللی ایجاد شده مراقبت و آن را حفظ کنیم.
زنگنه با بیان این که ما دشمنان سرسختی داریم و برای انجام کارها باید با هم همدل باشیم، تصریح کرد: اگر همه با هم همدل باشیم دشمن خارجی کاری نمی تواند بکند، اما اگر هر کسی به یک سمت برود، به اعتبار ضعف داخلی ما، اثرگذاری دشمن بیشتر می شود. ما باید همدل و یکدل باشیم و منافع ملی برایمان اصل باشد، باید با هم مذاکره کنیم نه مخاصمه.
وزیر نفت ادامه داد: نحوه رفتار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در جلسه‌های بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم سبب شد نسبت به آینده بسیار امیدوار شوم، با این که برخی نمایندگان به‌عنوان مخالف صحبت می کردند اما همه صحبتها با احترام و در چارچوب جامعه مدنی و منافع ملی بود که در این زمینه باید به مجلس تبریک گفت.
وی تاکید کرد: ان‌شاءا.. همه با هم همدل باشیم و برای توسعه و سربلندی ایران تلاش کنیم و این‌گونه نباشد که کسی کاری انجام می‌دهد دیگری بر علیه اش باشد. وقتی صحبت منافع ملی می شود همه با هم یکصدا باشیم.
زنگنه درباره مذاکره با شرکتهای خارجی برای حضور در صنعت نفت اظهار کرد: مذاکره با شرکتهای خارجی به‌طور جدی پیگیری می شود و برخی از آنها برنامه و پیشنهادهای فنی خود را ارائه داده‌اند. من هر هفته (بجز دو هفته اخیر که دائما به مجلس می رفتم) برای پیگیری طرح‌ها جلسه می‌گذاشتم و طرحها را شخصا پیگیری می کردم.

منبع:نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا