اخبار

رعایت نکردن اخلاق تجارت، سدی در برابر صادرات به ترکیه

بسپار/ایران پلیمر رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با تاکید بر اینکه ایران در کشور ترکیه پتانسیل ۱۵ میلیارد دلاری صادرات دارد، گفت: ایران از این ظرفیت استفاده نکرده است ضمن آنکه با عدم رعایت اخلاق تجارت به راحتی بازارهای کسب کرده را به سایر کشورها واگذار می‌کند.

مهرداد سعادت دهقان امروز دررویداد یکشنبه های صادراتی صندوق نوآوری و شکوفایی حجم صادرات کشور ترکیه در سال ۲۰۲۰ را بالغ بر ۱۶۹ میلیارد دلار ذکر کرد و افزود: حجم واردات ترکیه از دنیا در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۱۹ میلیارد دلار بوده است که ۸۵ درصد از این میزان توسط بخش خصوصی انجام شده است.

وی سهم ایران از صادرات به کشور ترکیه را ۲ میلیارد دلار دانست که ۱.۲ میلیارد دلار آن مربوط به صادرات گاز می‌شود.

دهقان، با تاکید بر اینکه بعد از پاکستان، ترکیه دومین کشوری است که ایران در آن پتانسیل صادراتی دارد، اظهار کرد: از ۲۱۹ میلیارد دلاری که ترکیه اقدام به واردات کالا از دنیا کرده است، ۱۵ میلیارد دلار آن می‌توانست از ایران صورت گیرد که این امر اتفاق نیفتاده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه رعایت نشدن اخلاق تجارت را یکی از دلایل ناکامی ایران در صادرات محصولات عنوان کرد و یادآور شد: ما در اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه اقدامات ترویجی برای فرهنگ سازی در زمینه اخلاق تجارت اجرایی کردیم به گونه‌ای که با دو دانشگاه بزرگ کشور در این زمینه تفاهم نامه‌های مشترک به امضا رساندیم.

وی با انتقاد از برخی بازرگانان در زمینه صادرات محصولات بی کیفیت ایرانی، گفت: مشاهده شده است که کالای ایرانی که به بازارهای جهانی صادر می‌شود بعد از مدتی دچار افت کیفیت شده و این امر موجب می‌شود که به راحتی بازار را در اختیار سایر کشورها قرار دهیم.

دهقان با اشاره به تجربه خوب صادراتی ایران با کشورهای قطر و عراق، افزود: ما در زمینه صادرات خوب وارد می‌شویم ولی در ادامه به دلیل عدم رعایت اخلاق تجارت موفق نیستیم و این امر جای تامل دارد.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه با انتقاد نسبت به تصمیمات آنی در حوزه صادرات، اضافه کرد: روسای جمهوری دو کشور ایران و ترکیه قرار داد تجارت ترجیحی را به امضا رساندند که بر اساس آن ۱۲۸ کالا میان دو کشور تبادل شود ولی در سال ۱۳۹۸ وزیر صمت وقت تصمیم گرفت که از واردات ۱۴۰۰ کالا جلوگیری شود که ۶۶ آن کالا مورد تبادل ایران و ترکیه بوده است.

به گفته وی با این تصمیم واردات ۶۶ کالای ترکیه به ایران به صورت یک طرفه لغو شد.

دهقان با بیان اینکه کشور ترکیه در سه ماهه اخر سال ۲۰۲۰ رکورد صادرات خود را در اوج کرونا شکست و حجم صادرات آن در این مدت ۵۳ میلیارد دلار برآورد شد، اضافه کرد: این میزان در ۴ ماه اول سال ۲۰۲۱ به ۶۹ میلیارد دلار رسید که رشد ۳۳ درصدی داشته است.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا