اخبار

رقابت‌های 112 درصدی، چگونه ایجاد شد و چگونه از بین می‌رود؟

در مقابل اصلاح سهمیه، اصلاح عرضه نیز باید صورت گیرد

بسپار / ایران پلیمر در معاملات امروز پلی‌پروپیلن‌ها با وجود کاهش سهمیه گروه نساجی، شاهد رقابت‌هایی چشمگیر بودیم، رقابت‌هایی که روز به روز صنایع پایین‌دستی را با وجود شرایط کنونی فرسوده تر می‌کند به طوری که در یکی از گریدها رقابت تا 112 درصد نیز بالا رفت و برای اولین بار، نرخ مواد اولیه پلیمری را در بورس کالا از 50 هزار تومان به ازای یک کیلوگرم بالاتر برد.

این در حالی است که در ماه های گذشته صنایع پایین دستی در راستای کاهش رقابت ها و بهبود وضعیت بازار در شرایطی که نرخ ارز بدون توقف صعود می کند، کاهش سهمیه ها را به جان خریده و با وجود تمام سختی ها این موضوع را پذیرفته اند.

اما در این میان دیده می شود که با وجود تلاش تشکل ها و فعالان صنعت پلیمر، همچنان مصرف کنندگان مواد اولیه پلیمری با قیمت هایی گزاف خرید می کنند و ضررشان هر روز بیشتر می شود.

نکته قابل توجه این است که درصد بالای رقابت ها این بار به اندازه ای زیاد شده است که دیگر نمی توان رقابت را به گردن ناموزون بودن تقاضا و دست داشتن دلالان در بازار انداخت.

البته باید به این مساله نیز اشاره کرد که بدون شک حضور سوداگران بازار را ملتهب می سازد و تا زمانی که فاصله نرخ دلار نیمایی و آزاد وجود دارد، مساله سوداگری نیز وجود خواهد داشت. و همچنین روند فزاینده نرخ ارز نیز ولع خرید را در مصرف کنندگان افزایش می دهد.

اما نباید این موضوع مورد غفلت قرار گیرد که طرف عرضه نیز باید تزریق مواد اولیه را در بازار افزایش دهد.

این در حالی است که با وجود رقابت های بسیار چشمگیر شاهد آن هستیم که با وجود شرایط بحرانی بازار، صادرات پلی پروپیلن چیزی در حدود 2.5 برابر بازه زمانی 6 ماه نخست سال گذشته بوده است.

بر این اساس وزارت صمت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی می توانند در قدم اول، صادرات این گریدها را متوقف کند.

علاوه بر این در هفته که بسیاری از معاملات به دلیل رقابت های بالا باطل شد، باید عرضه ها نیز به هفته بعد موکول می شد که این اتفاق رخ نداد و اکنون شاهد چنین وضعیتی در بازار هستیم.

ضمن این که در برخی از موارد نیز شاهد آن بوده ایم که کف عرضه ها نیز با بهانه های مختلف رعایت نشده و همین موضوع یکی از دلایل التهاب در بازار است.

با این وجود جریان اصلاح سهمیه ها توسط وزارت صمت در حال اجرایی شدن است و در این میان توقع صنایع پایین دستی این است که اصلاح عرضه ها نیز صورت گیرد؛ چرا که ادامه این عرضه های قطره چکانی تنها یک پیامد دارد و آن هم چیزی نیست جز خاموشی چراغ کارخانه های صنایع پایین دستی و بیکاری کارگران.

 

منبع: اینپیا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا