اخبار

اختصاصی بسپار/ رنگ ساخته شده با فناوری نانو؛ بسیار درخشان و بازتابنده

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر رنگی که طیف رنگی خود را از نانوذرات آلومینیوم به جای رنگدانه می‌گیرد، بسیار سبک وزن و بازتابنده است. رنگ ساخته شده با فناوری نانو الهام گرفته از بال پروانه و به قدری سبک است که استفاده از آن در بوئینگ 747 می‌تواند وزن هواپیما را نیم تن کاهش دهد.

طیف رنگی یک رنگ معمولاً از رنگدانه‌هایی  حاصل می‌شود که طول موج‌های خاصی از نور را جذب می‌کنند و بقیه را منعکس می‌کنند. برخی از این رنگدانه‌ها می‌توانند آلوده کننده‌ی محیط باشند، به سختی حذف شوند و مشکل دیگر این است که به خصوص در گرمای شدید یا با قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مرور زمان محو می‌شوند.

پژوهشگران دانشگاه فلوریدا مرکزی رنگی بدون رنگدانه طراحی کرده‌اند که در عوض از نانوذرات آلومینیوم استفاده می‌کند. نانوذرات آلومینیوم طول موج‌های خاصی از نور را به دام می‌اندازند و آن را بازتاب می‌کنند، همانطور که طول موج‌های خاصی از صدا می‌تواند در یک لیوان نوشیدنی طنین‌انداز شود. طول موج‌های به دام افتاده شبیه به جذب در رنگدانه‌ها هستند و رنگ مشخصی به نانومواد می‌دهند.

این پدیده تشدید ساختاری است که به بال پروانه نیز رنگ می‌دهد. طبق گفته ی این پژوهشگران رنگ بر پایه ی هیچ مولکولی نیست که نور را جذب کند، بلکه صرفاً آرایش ساختاری مواد بی‌رنگ است. آن‌ها برای ساخت این رنگ از پرتوی الکترون برای رسوب نانوذرات آلومینیوم روی آینه‌ای از همان ماده استفاده کردند. فاصله بین این ذرات، که با سرعت رسوب ذرات تعیین می‌شود، طول موج‌های نوری را که آن‌ها جذب می‌کنند، تعیین می‌کند و به راحتی می‌توانند رنگ دلخواه را انتخاب کنند.

با این ماده  یک لایه رنگ فقط باید 150 نانومتر ضخامت داشته باشد که آن را فوق العاده سبک می‌کند. به این ترتیب یک بوئینگ 747 که با این پوشش پوشانده شده است، به جای 500 کیلوگرم رنگ معمولی، تنها به 1.3 کیلوگرم رنگ نیاز دارد.

این رنگ همچنین بسیار بازتابنده است، بنابراین می‌توان از آن برای خنک نگه داشتن خودروها یا خانه‌ها استفاده کرد و فقدان رنگدانه به این معنی است که محو نمی‌شود.

اثرات نوری این نانوساختارها برای دهه‌ها در آزمایشگاه نشان داده شده است، اما ساختن رنگ با آنها جدید است. دستاوردی که این پژوهشگران انجام داده‌اند این است که این اثرات شناخته‌شده را گرفته و آنها را در یک فرآیند صنعتی کاملاً استاندارد تحقق بخشیده اند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا