اخباراخبار ویژه

مقاله ای از حمید رقمی/ رنگ های آب پایه روی موج رشد

بسپار/ایران پلیمر قبل از پرداختن به موضوع این پست لازم است با اشتیاق فراوان اشاره کنم که کتابی تحت عنوان:
“دانشنامه رزین ها و رنگ های آب پایه ایران” توسط گروهی از دوستان در دست تهیه و تدوین است. این کتاب قرار است درآینده نزدیک به چاپ رسیده و در اختیار علاقه مندان قرار گیرد. در همین ارتباط بر خود واجب می دانم که- به سهم خود- از مدیریت تدوین و انتشار این دانشنامه، دوستان عزیزم آقایان مهندس یزدی و دکتر خراسانی بخاطر همت والا، تلاش های فراوان و پیگیری های مستمرشان، قدردانی کرده و برایشان آرزوی موفقیت نمایم.

برای بازار رنگ های آب پایه در سال های پیش رو آینده بسیار خوبی پیش بینی می شود.
بازار رنگ های آب پایه کماکان جالب و جذاب است و برای سال 2022 رشدی معادل 5% برای آن پیش بینی می شود.این رشد بالاترازمتوسط رشدی است که برای حوزه عمومی رنگ پیش بینی شده است. علت این رشد پرشتاب، تقاضا برای رنگ ها و پوشش های تبعیت کننده از (موضوع)« توسعه پایدار» و پیروی هر چه بیشتر از آئین نامه ها و ضوابط مصوبِ مرتبط می باشد.
موسسه تحقیقات بازارMarktforschungsunternehmen Markets and Markets (MaM) براساس آخرین و جدید ترین آمارهای مربوط به سال 2021، بازار جهانی گروه رنگ های آب پایه را بالغ بر 35 میلیون تن و به ارزش نزدیک به 96 میلیارد یورو، برآورد کرده است. بیشترین میزان از این رقم به منطقه آسیا- پاسیفیک مربوط می شود که رقمی حدود 17.28 میلیون تن یعنی حدود 50% و به لحاظ ارزش تقریباً 43% از کل را شامل می گردد. اروپا با حدود 7 میلیون تن و به ارزش 21.5 میلیارد یورو، در مکان دوم این جدول قرار دارد. موسسه مذکور برای آمریکای شمالی میزان این گروه از رنگ ها را 6.1 میلیون تن و ارزش آن را 19.5 میلیارد یورو برآورد می کند. برای آمریکای جنوبی میزان 2.44 میلیون تن به ارزش 6.7 میلیارد یورو تخمین زده می شود. همچنین رقمی مشابه آمریکای جنوبی برای منطقه خاور میانه و آفریقا، در حدود 2.12 میلیون تن و ارزش 5.9 میلیارد یورو تخمین زده شده است. موسسه تحقیقات بازار مذکور (MaM) متوسط رشد سالیانه برای این گروه از رنگ ها را معادل حدود 4.9% تا سال 2026 و برای منطقه آسیا-پاسیفیک حدود 6.6% برآورد می کند.

پیش بینی هایی نوید بخش
توماس بِرن هوفر(Thomas Bernhofer)از “سینتومر”(Synthomer) پیش بینی های مذکوررا نیز تأیید کرده و با واقعیات منطبق می داند.
* Thomas Bernhofer,Senior Technical Service Manager Coatings bei Synthomer Deutschland GmbH
بِرن هوفر معتقد است که ” پیش بینی های فوق از این جهت نیز مهم و قابل توجه است که با جزئیات نسبتاً دقیق اعلام شده و شانس بالائی برای رشد بیش از متوسط نشان می دهد. ما در سال های آینده یقیناً شاهد رشدی سریع خواهیم بود که علت عمده آن، افزایش تقاضا برای رنگ ها و پوشش های تبعیت کننده از “توسعه پایدار” و پشتیبانی شونده ازطرف قانون گذار می باشد. در این روند، نسخه موسوم به Green Deal* از طرف کمیسیون اتحادیه اروپا نیز نقش بسیار مهمی دارد.
* ( Green Deal ): نسخه معرفی شده توسط « اورزولا فون در لایِن » در دسامبر 2019 در کمیسیون اروپا برای کاهش میزان گازهای موسوم به گلخانه ای و به صفر رساندن آن تا سال 2050
( Das unter Ursula von der Leyen am 11. Dezember 2019 vorgestelltes Konzept … )
* دکتر دیرک شُوُپه از سینتوپل(Dr. Dirk Schwöppe , Synthopol * ) در باره بازار رنگ های آب پایه می گوید ” بازار رنگ های آب پایه، یک بخش مورد توجه از صنعت رنگ است که قادر خواهد بود جایگزین ارزشمندی برای بخشی از رنگ های پایه حلالی گردد”. نامبرده اضافه می کند” این ترِند هم اکنون قابل مشاهده است. ما می توانیم بگوییم که تئورتیک تمام پلیمرها ابتدا در محدوده شیمیِ حلالی به دست می آیند. این پِرِپلیمرها(پیش پلیمرها)ولی باید راه ورود به آب را بصورت ماشینی و به کمک افزودنی های مناسب طی کنند، پروسه ای که پیچیده و نسبتاً بغرنج است. حصول این محصولات آب پایه در گذشته (هم) هزینه بر و هم با مشکلات نسبتاً زیادی همراه بود، با این حال ولی راه گریزی هم از آن نبود و نیست” … ” با افزایش های متوالی در قیمت های مواد اولیه و حد واسط و تقاضا و تلاش برای بهره بردن از محصولات در مسیر « توسعه پایدار»، دیگر نمیتوان از سیستم های آب پایه صرف نظرکرد،حتی با وجود چالش های مرتبط باتکنولوژی، تکنیک های اعِمال و… ، در هر صورت ولی پیش بینی ما این است که بازار رنگ های آب پایه در طی 15 سال آینده دو برابر خواهد گردید” شُوُپه (Schwöppe ) همچنین اضافه می کند که ” مصرف رنگ های آب پایه در بخش DIY درحال حاضر نیز نسبتاً بسیار بالاست و این ترِند کماکان ادامه دار خواهد بود. بخش های بالقوه دیگر برای محصولات آب پایه، بخش داخل اتومبیل، چوب، مصنوعات و مبلمان چوبی است. همچنین در بخش حفاظت خوردگیِ متوسط و رنگ های سخت شونده با حرارت نیز این روند کم و بیش قابل مشاهده است”
* SYNTHOPOL, einer der führenden europäischen Produzenten von Kunstharzen für Lack-, Farben-, Kunststoff- und Klebstoffindustrie
* دکتر نیلز کُتنر از شرکت موُنسینگ (Nils Kottner, Münzing Chemie ) یکی دیگر از صاحب نظران، معتقد است که” بازار جهانی رنگ های آب پایه در حال حاضر با رشدی سریعتراز بازار(عمومی) رنگ مواجه است. علت این رشد سریع را باید در قوانین و ضوابط مرتبط با REACH، ثبت و علامت گذاری محصولات( *CLP) و محدودیت های مرتبط با وی او سی ( VOC) بخصوص در اروپا، امریکای شمالی و چین جستجو کرد. همچنین استاندارد های ساختمان و ساختمان سازی، موضوع « توسعه پایدار» و تولید با مواد اولیه تجدید پذیر و در نظر گرفتن « رد پای کربن » (Carbon Footprints ) را نیز باید به دلایل رشد سریع تقاضا و مصرف رنگ های آب پایه اضافه کرد”
*CLP Classification, Labelling and Packaging
به گفته نیلز کُتنر( Nils Kottner ) بزرگترین بازار مصرف رنگ های آب پایه در حال حاضر به بخش رنگ های ساختمانی مربوط می شود و ” این بازار با توجه به پتانسیِل بالای صنعت ساختمان سازی، بخصوص در چین و کشورهای در حال توسعه با زیرساخت های موجود، در حال برنامه ریزی و احداث، کماکان تقویت می شود”.” نیلز کُتنر همچنین معتقد است که “در حوزه رنگ های صنعتی میزان مصرف سیستم های آب پایه در حال حاضر به طور آشکار پائین تر از سایر حوزه ها می باشد، اگرچه که بخشی از این رنگ های آب پایه قابلیت رقابت با سیستم های حلالی را به اثبات رسانده اند.”
* وُتِریونگ پیِر(Wouter Jongepier ) از وست لاک اپوکسی (Westlake Epoxy) در ارتباط با پوشش های حفاظتی به این جنبه اشاره می کند که ” این پوشش ها به میزان بالائی از تجربه و تخصص، بخصوص در ارتباط با فرمولاسیون وچگونگی کاربرد نیازمند است” وی اضافه می کند که ” هر گاه رنگ های اپوکسی آب پایه به درستی فرموله و اِعمال شوند ، قادر خواهند بود با سیستم های پایه حلالی به رقابت بپردازند. این جایگزینی درحال حاضر به وضوح از طرف قانون گذار تقویت می شود. ضوابط اتحادیه اروپا از جمله در آنچه که به کاهش میزان مواد آلی فرار (VOC ) مربوط می شود، بخصوص در حوزه های تقاضا ومصرف رنگ های صنعتی مانند رنگ آمیزی واگن های قطارها و سایر وسایل نقلیه عمومی، سازه های بزرگ فلزی ، ماشین آلات ساختمانی و سایر حوزه های مشابه، یک گرایش به رنگ های آب پایه را در ارتباط با حفاظت خوردگی نشان می دهد”

اطلاع رسانی در همین ارتباط:
در روزهای 22و 23 نوامبر سال 2022 درکنفرانس پوشش های آب پایه (EC Conference Water-based Coatings) ، آقای دومینیک فاندن برگه از شرکت وست لاک اپوکسی (Westlake Epoxy ) در خصوص ” اجزاء رزین های اپوکسی آب پایه و سیستم های پوششی اپوکسیِ تبعیت کننده از دستورالعمل های مرتبط با VOC ” سخنرانی خواهند داشت .

چالش ها ی مهم آب پایه ها در حوزه رنگ های صنعتی
1- دیرک شُوُپه (Dirk Schwöppe ) از « سینتوپل » (SYNTHOPOL ) :
… ” برای استفاده از رنگ های آب پایه در حوزه رنگ های صنعتی چالش های بسیاری وجود دارند. از جمله این چالش ها می توان به شرایط بسیار متغیر آب و هوائی ( مانند دما و رطوبت) و پارامترهائی مانند ” جریان” (flow) قابلیت های کاربردی، زمان قبل از خشک شدن، براقیت ، ماندگاری و دوام، اشاره کرد. این بدان معنی است که در حوزه رنگ های صنعتی از جمله رنگ های سازه های دریائی و بدنه شناورها ، رنگ های هواپیما و همچنین آنچه که بطور عام به حفاظت خوردگی متوسط تا بالا مربوط می شود، رنگ های آب پایه به ندرت بطور کامل و اصولی جوابگو خواهند بود.”
2- توماس بِرن هوفر((Thomas Bernhofer)) از « سینتومر» (Synthomer) :
… ” اگرچه در حوزه رنگ های ساختمانی- نما، داخل و وسایل داخل ساختمان – بیشترین پتانسیِل رشد وجوددارد، ولی برای برخی از مصارف داخل ساختمان که در آن ها سرعت خشک شدن، براقیت بسیاربالا و برخی ویژگی های مهم و بعضاً تعیین کننده دیگر(هنوز) رنگ های سنتی حلال پایه بطور کامل جایگزین نگردیده و پروسه جایگزینی آن ها نسبتاً زمانبر خواهد بود. در آنچه که به رنگ های صنعتی مربوط می شود، باید گفت که استفاده از رنگ های آب پایه ها به دلایل متعدد کماکان محدود است، بخصوص در حوزه هائی که رنگ های پودری و رنگ های صد درصد جامد (فاقد حلال) و سخت شونده با اشعه( تابش پز) بخوبی جوابگوی کلیه نیازها می باشند”
3- وُتِریونگ پیِر(Wouter Jongepier ) از « وست لاک اپوکسی » (Westlake Epoxy) :
…” در حوزه هائی که رنگ های پودری موفق عمل کرده اند، استفاده از رنگ های آب پایه محدود به نظر می رسد.یک چالش بزرگ دیگر برای استفاده از سیستم های آب پایه، مواردی هستند که شرایط بعضاً غیر قابل کنترل ماننده دماهای بسیار پائین و یا تغییرات دمائی و رطوبت های بسیار بالا حاکم هستند. از این رو به عنوان مثال برای شاورها ، سازه ها و تأسیسات مرتبط با کشتی سازی و در حوزه رنگ های استفاده شونده در Offshore و … ، سیستم های فاقد حلال یا پرجامد، به سختی قابل جایگزینی می باشند.”
منبع : « فاربه اوند لاک » (FARBE UND LACK )؛6 ژوئیه 2022

وبلاگ علوم و تکنولوژی رنگ 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا