مقالات

رنگ­ همانندی در رنگ­ های با جلوه خاص

بسپار-برای انجام یک رنگ ­همانندی مناسب، گام اول دانستن این نکته است که مفهوم رنگ چیست. رنگ در واقع خاصیتی از نور است که از انعکاس جسم نتیجه می ­شود و توسط چشم درک می ­شود. برای اینکه پدیده درک رنگ اتفاق بیفتد به سه عامل نیاز است:

–         نور

–         سطحی که نور را انعکاس دهد.

–         دریافت کننده­ای که نور انعکاس یافته را جذب کند یعنی چشم

اجسام مختلف رنگ­های متفاوتی را دارا هستند زیرا آنها قسمت­های مختلف طیف رنگی را با اندازه ­های متفاوت انعکاس می ­دهند. به عنوان مثال، یک سطح قرمز نورهای قسمت قرمز طول موج مرئی را بیشتر از بقیه نواحی انعکاس می­دهد. سیاه، سفید و رنگ­های خاکستری از استثنائات هستند. این سری از رنگ­ها تمامی طول موج­ها را تقریبا به یک اندازه انعکاس می­دهند. یک سطح سفید ایده ­آل، کل نور مرئی را انعکاس می­دهد. به همین صورت یک جسم سیاه ایده ­آل کل نور مرئی را جذب می­کند و به همین جهت جسم آن را سیاه درک می­کند.


ذرات با جلوه ­های ویژه (effect particles) در صنعت خودرو

رنگ­هایی با جلوه ­های ویژه (effect colors) رنگ­هایی هستند که شامل رنگدانه ­های متالیک و یا صدفی هستند که از این ذرات در کنار رنگدانه ­های رنگی دیگر استفاده می­شود. اگر یک فام رنگی تنها شامل رنگدانه­ های رنگی ساده باشد، به آنها در اصطلاح رنگ معمولی (solid color shade) گفته می­ شود.

ذرات با جلوه­ های ویژه در محدوده وسیعی از جلوه ­ها در پوشش رنگ­های خودرویی استفاده می­شوند. این جلوه ­ی ویژه می­تواند تغییرات رنگین کمانی رنگ از طریق استفاده از رنگ­های صدفی به همراه درخشش حاصل از استفاده از رنگ­های متالیک باشد. این پدیده می­تواند جلوه بسیار خاصی به اتومبیل دهد. برای یک سازنده خودرو، رنگ خودرو می­تواند یک تبلیغ تاثیر گذار و در عین حال کم هزینه در رقابت با شرکت­های دیگر باشد.

رنگدانه­ های معمولی در مقابل رنگدانه ­ها با جلوه ­های ویژه

به عنوان یک حالت کلی، رنگدانه ­ها با جلوه ­های ویژه به دو دسته رنگدانه ­های آلومینیوم و صدفی تقسیم بندی می­شوند. اساس همه جلوه ­های رنگی تقابل نور و ماده است. این تقابل ناشی از عوامل زیر است:

–         انعکاس

–         جذب

–         انتشار

–         انتقال

شکل 1– انعکاس رنگدانه­های آلومینیوم (تصویر سمت راست) و انعکاس رنگدانه ­های صدفی (تصویر سمت چپ)

علل نوسانات رنگی

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که باعث نواسانات و تغییرات ناخواسته رنگی در پوشش­های OEM خودروها می­شود. این دلایل را می­توان در دسته ­های زیر طبقه بندی کرد:

1-    سایت­های تولید متفاوت

ممکن است مدل­های متفاوت از یک خودرو در مکان­های متفاوتی ساخته شوند. حتی اگر قوانین اجباری مشخصی برای همه آنها گذاشته شود، باز هم تغییرات ناخواسته رنگی بخاطر یک سری دلایل ایجاد می­شود. این دلایل می­توانند شامل تجهیزات بکار رفته متفاوت، تکنیک­های استفاده شده متفاوت، زمان flash-off، پارامترهای خشک شدن و تاثیر محیط باشد.

2-    روش­های اعمال

تغییرات در اعمال اغلب به واسطه شرایط تولید در محل است. میزان تغییرات رنگ به روش­های اعمال به صورت دستی یا اتوماتیک و یا الکترواستاتیک بستگی دارد. در شکل زیر می­توان تاثیر اعمال­های متفاوت را بر لایه مشاهده کرد.

شکل 2– تاثیر روش اعمال رنگ بر نحوه قرار گیری رنگدانه­های آلومینیوم در لایه رنگی

3-    شیمی رنگ/مکمل­های رنگ

هر سازنده رنگی فرمولاسیون مخصوص به خود را دارد. وقتی سازنده تغییر می­کند، به واسطه تغییرات فرمولاسیون و یا شیمی رنگ، تغییرات رنگی ایجاد شود. فام رنگی همچنین به شفاف پوشه (clearcoat) بستگی دارد.

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 171 ام ویژه نامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در آبان ماه منتشر شده است بخوانید.
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا