اخبار

رهبری دوره چهارم انقلاب صنعتی بی شک با آلمان هاست

بسپار می نویسد، علی محمد گودرزی، مشاور وزیر صنعت معدن و تجارت و رییس روابط عمومی این وزارتخانه، روز گذشته و در همایش VDMA (اتحادیه سازندگان ماشین آلات آلمان) گفت: همیشه یک سیر تاریخی در مطالعات شخصی من است و آن برمی گردد به فلسفه و تاریخ آلمان. بی آنکه به روابط سیاسی و اقتصادی فکر کنم، همیشه فکر می کنم توسعه تفکر از گشایش فرهنگ و تمدن آغاز می شود.

تاریخ نشان می دهد روابط ایران و آلمان روابطی دیرینه است. در دوران تجدد حدود 250 متخصص آلمانی در ایران حضور دارند. 35 درصد بنیان تفکر صنعت ایران، پی ریزی و نوسازی آن توسط دوستان آلمانی انجام شده است. 

آنچه ما بعد از پیروزی دکتر روحانی بدست آوردیم گشایشی برای گفتگو با تمام دنیا بود. آلمانی ها با دادن پیام تبریک به دکتر روحانی نشان دادند علاقمند به داشتن رابطه با ایران هستند. دلیل دیگری که اینجا هستم این است که بر حسب شانس من 2 سال مدیرعامل یک شرکت قطعات لاستیکی بودم. در آن دو سال ریه من آسیب دید برای تولید شلنگ هایی برای خودرو. در آنجا موفق شدم یک شرکت ورشکسته را دوباره نوسازی کنم.

وی افزود: احساس می کنم دوران چهارم انقلاب صنعتی شروع شده است. از نظر من این انقلاب رهبری دارد و آن از لحاظ تکنولوژی حتما آلمان است. 27 درصد سهم بازار جهانی لاستیک و پلاستیک متعلق به آلمان است. چین هم با تلاش و مهندسی مجدد و کپی برداری از آلمان با بیش از 12 درصد مقام دوم را بدست می آورد. حدود 11 درصد صادرات در حوزه ی صنایع لاستیک و پلاستیک را آلمان دارد که نشان می دهد رقایت پذیری یک عنصر استراتژیک در آلمان است. دیدگاه وزرات صنعت معدن و تجارت نیز به این موضوع جدی است.

وی افزود: برای افق 2025 یا 1404 یک سند برنامه ریزی راهبردی تهیه کردیم که منتشر شده و تا یک هفته آینده نسخه انگلیسی آن می¬تواند در اختیار سفارتخانه ها قرار بگیرد. عنصر مهم برای قرار گرفتن در رتبه یک منطقه، رقابت پذیری است که در سند 2025 به آن توجه کردیم. در آن چند صنعت را به عنوان الگوی اساسی که می توانیم روی آن سرمایه گذاری کنیم نگاه کردیم. میدانم که صنعت خودرو برای ما بسیار مهم است و در این حوزه محصولات لاستیکی و پلاستیکی اهمیت دارد. 
در این انقلابی که شروع شده صنعتگران ما می توانند با صنعتگران آلمانی روابط عمیقی ایجاد کنند. بسیاری از سایت های پتروشیمی ما که امروز ارز آوری حدود 13 ملیارد دلار را برای ما دارد نشان می دهد در حوزه انتقال فناوری از آلمان روابط خوبی می تواند داشته باشیم.
ما به مشارکت 50-50 نگاه می¬کنیم. درست است که جمعیت ایران در حدود 70 میلیون نفر است اما بازار کشورهای اطراف ایران گسترده است. بازاری است که به خاطر امنیت و قدرت، ایران به خود اختصاص داده و دیپلماسی عقلانی که ایران اختیار کرده موجب شده ایران بازاری امن باشد.
ایران مشتاق نیست که بازاری فقط برای واردات باشد. علاقمند است که به ساخت داخل نیز نگاه کند. علاقمند به تبادل دانش و تکنولوژی است. برگزاری نمایشگاه های بین المللی میان آلمان و ایران به صورت مشترک باشد.

نکته حائز اهمیت مسئله تعرفه ها است که در این حوزه هم مذاکرات آغاز شده و مذاکرات برای الحاق به WTO آغاز شده است. بعد از تحریم ها مذاکرات سرعت بیشتری گرفته و کشورهای بسیاری علاقمند هستند ایران را مورد حمایت قرار دهند. خوشبختانه تحریم ها دارد به سمت تسهیلگری می رود. امیدوارم این ملاقات باز تکرار شود.

در پایان وی افزود: من هیچگاه خاطرات تحصیلم در اتریش و سفرهایم به آلمان را فراموش نخواهم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا