اخبار

روایت تلخ وزیر کار از مرگ برندهای قدیمی

بسپار می نویسد، برخی برندهای بزرگ در حالی رو به نابودی هستند که روزی میزبان هزاران کارگر بوده و امروز به گورستان ماشین‌آلات تبدیل شده اند تا جایی که وزیر کار می‌گوید صنایع تاریخی به نقطه میرایی رسیده‌اند.

به گزارش مهر، مدتی است مرتبا خبر از مرگ برندهای بزرگ کشور و کارخانجاتی که چند دهه در اقتصاد ایران فعالیت داشته اند به گوش می رسد. واحدهایی که روزی نام ایران را در آنسوی مرزها هم مطرح کرده بودند، حالا به گورستان دستگاه ها و ماشین آلات تبدیل شده اند.

کارخانه هایی که روزگاری نه چندان دور، اقدام به جذب صدها نیروی جدید متقاضی کار در سال، ایجاد خطوط تولید جدید، صدور محصولات تولیدی به بازارهای جهانی و به صورت کلی ایجاد رونق در فعالیت خود می کردند، امروز فعالیت را رها کرده و چراغ آنها خاموش شده است.

کارشناسان اقتصادی عقیده دارند حمایت های بسیاری باید از سوی دولت ها انجام می شد و دولت ها موظف به مراقبت از واحدهای بزرگ و قدیمی تولیدی کشور بودند تا اجازه ندهند کار آنها به تعطیلی و نابودی کشیده شود، اما متاسفانه در مورد برخی برندهای بزرگ و نامدار ایرانی این اتفاق پس از ده های متعدد از فعالیت افتاد.


واحدهایی که چراغشان بالاخره خاموش شد

بنگاه هایی که سال ها با رقبای خارجی خود رقابت کرده و با کنار زدن آنها حتی در بازارهای منطقه ای و بین المللی برای خود جای پای ثابتی داشته اند و روزی برای خرید محصولات آنها در خارج از کشور صف تشکیل می شد، امروز دیگر حتی توان اداره خود را هم ندارند.

کارشناسان می گویند عدم حمایت دولت ها، افزایش یکباره قیمت مواد اولیه، تحمیل هزینه های بالای انرژی در جریان اجرای هدفمندی یارانه ها، واردات بی رویه کالاهای خارجی، مشکلات نقدینگی و … باعث شده تا برندهای ایرانی رفته رفته قدرت فعالیت و رقابت خود را از دست بدهند و محکوم به شکست شوند.

برخی از این واحدها آنقدر قدمت داشته اند که دو تا سه نسل توانسته اند در دوره های ۳۰ ساله در آن واحدها به فعالیت بپردازند. بنابراین خالی شدن اقتصاد ایران از برندهای مطرح و بزرگ به معنای قرار گرفتن کامل بازار داخلی ایران در اختیار تولیدات و محصولات خارجی و تشدید بیکاری نیروی کار ایرانی خواهد بود.

در طول یکی دو دهه اخیر بسیاری از واحدهای تولیدی بزرگ به جای رشد و تبدیل شدن به برندهای جهانی، کوچکتر شده، تعدیل نیرو داشته اند و در نهایت هم تعطیلی گریبان آنها را گرفت. مسئولان دولت تدبیر و امید می گویند یکی از مهم ترین سیاست های دولت در ۳ سال گذشته این بوده که با تامین سرمایهدر گردش و نقدینگی مورد نیاز واحدها، از تعطیلی و در نتیجه ریزش نیروی کار شاغل جلوگیری کند.


بیکاری تلنبار شده داریم

علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش از این اعلام کرده بود در سال گذشته دولت با اقداماتی که در این زمینه انجام داده بود از ریزش ۴۰۰ هزار شغل موجود جلوگیری کرد.

حالا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اظهاراتی جدید گفت: ایجاد اشتغال پایدار راهبرد اصلی دولت است که با جدیت دنبال می شود و دولت همه تلاش خود را به کار گرفته که سطح اشتغال پایدار را افزایش دهد.

وی بیان داشت: برنامه های زیادی برای این موضوع تدارک دیده شده که امید است با تحقق این برنامه ها بتوان بیکاری تلنبار شده از گذشته را کاهش داد.
ربیعیبیان داشت: بیکاری تلنبار شده ناشی از کسری رشد اقتصادی و کوچک شدن اقتصاد در سال های گذشته است و اکنون ما باید جور آن را بکشیم و هر چه زودتر آن را حل کنیم.


برخی صنایع قدیمی به نقطه میرایی رسیدند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با استناد به آمار موجود در این وزارتخانه گفت: طبق آمار بیش از ۴۰۰ هزار دفترچه بیمه شده جدید داریم که برای بار اول در سازمان تامین اجتماعی ثبت شده اند، این نکته به ما نشان می دهد در بخش هایی از صنعت به نقطه میرایی و ریزش نیرو رسیده ایم و این امر در صنایعی که مربوط به چهار دهه گذشته است، بیشتر دیده می شود.

وی اضافه کرد: مطالعه ها نشان می دهد در صنعت پوشاک، کفش و بخش هایی از صنایع دستی با جهش های شغلی روبروییم، اما ظرفیت های فوق العاده زیادی در بخش های خدمات مولد مانند حمل و نقل و گردشگری داریم.

این عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: باید سالیانه ۶۰۰ هزار شغل در بخش خدمات مولد و امور دام ایجاد شود؛ بنابراین از سرمایه گذاران، به ویژه در صنعت زنبورداری می خواهیم به این بخش ورود کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا