اخبار

روح الله وحید کیانی در گفت و گو با بسپار: تولیدکنندگان هم به دلالان اضافه شده اند/ 22 تن مواد سهم شرکت های جدیدالتاسیس/ سامان دادن به بازار عرضه و تقاضا با راستی آزمایی!

بسپار/ ایران پلیمر روح الله وحید کیانی رییس امور هماهنگی و نظارت بر تنظیم بازار پتروشیمی، دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در گفت و گویی اختصاصی با بسپار درباره ی نرخ عرضه ی مواد اولیه ی پتروشیمی در بورس کالا گفت: نرخ ارز ارایه مواد در بورس کالای پتروشیمی با نرخ 4200 ارایه می شود و تا زمان اعلامی از جانب دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی تغییر نخواهد کرد. بنابراین باید سناریو های بازار اولیه و ثانویه را در مورد قیمت عرضه ی مواد پتروشیمی از ذهن شست.

گروه های کالایی بر مبنای تخصیص ارز است نه بر مبنای قیمت گذاری داخلی. اگر  بخواهیم این گروه ها را در نظر بگیریم باید تخصیص ارز صادراتی را نگاه کنیم نه قیمت عرضه ی مواد در بازار داخل. بنابراین پتروشیمی در نرخ کوتاهی نکرده است. تا به حال  نیز سعی بر این بوده تا عرضه به موقع و به اندازه انجام شود. البته در برخی گرید ها به دلیل مشکلات فنی، خوراک و غیره هنوز تامین کامل نشده است اما درتلاشیم که این مشکل نیز مرتفع شود. بنابراین عملا در بورس مشکلی در پتروشیمی نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشکل تقاضاهای نهفته مربوط به دلالان در بورس و تهیه مواد وجود دارد که هم زنده و هم در حال افزایش است. حوزه ی تقاضا مدیریت شده نبود و اختلاف قیمت بین قیمت پتروشیمی و قمت بازار آزاد، بسیاری از افراد از جمله تولید کنندگان را ترغیب به فروش در بازار آزاد و یا صادرات می کرد. متاسفانه به دلیل مشکلات خوراک و فنی و غیره پتروشیمی ها در بعضی مواد ناچار به عرضه ی کمتر از کف عرضه ی مشخص شده شدند. یکی از پر مشکل ترین مواد تهیه ی PET در بازار کنونی است که کف عرضه به صورت کامل رعایت شده و حتی یک روز نیز نبوده که کف عرضه رعایت نشده باشد. اما به دلیل عدم مدیریت تقاضا، ورود غیر تولید کنندگان و دلالان، بازار با کمبود این مواد مواجه و متشنج شد.

البته تفاوت نرخ محصولات پتروشیمی در بازار آزاد بسیار ترغیب کننده است که تولید کننده به جای تولید، مواد را در بازار آزاد بفروشد یا با اظهار های غلط صادر کند. متاسفانه قاچاق نیز در این شرایط رواج پیدا کرد. حال سهم عمده ای از تولید کنندگان هم به  دلالان اضافه شده اند و بخشی از خریدشان صرف تولید می شود. بنابراین جدا کردن دلال از تولید کننده ی واقعی مشکل شده است.

کیانی درباره ی مدیریت بازار تقاضا و برنامه های دفتر اذعان کرد: کمیته تخصصی کارگروه تامین بازار داخل شرکت ملی پتروشیمی تشکیل می شود و بر طبق اولین صورت جلسه ای که تدوین کرده، میزان تقاضا را بر اساس میزان معامله شده در سال 96 به  اضافه ی 20 درصد به تولید کنندگان ارایه می کند. اگر هم در سال گذشته معامله ای انجام نگرفته یا شرکت تازه تاسیس باشد ماهانه 22  تن مواد به آن تعلق خواهد گرفت. بنابراین چاره ی مدیریت تقاضا به این شکل انجام خواهد پذیرفت.

ولی در بازار چه اتفاقی می افتد؟ در نگاه اجمالی حداکثر قیمت در آن باید دوبرابر معاملات انجام شده باشد و من پیگیر خواهم بود که نرخ معامله در بازار آزاد کاهش پیدا کند. همچنین باید هماهنگی را با گمرک افزایش داد تا مواد اولیه به  صورت قاچاق و اظهارهای غلط صادر نشود. حتی صادرات پریفورم که محصول بعد از PET  است نیز ممنوع شده چه برسد به مواد اولیه ی حیاتی برای تولید. در حال حاضر فقط مجتمع  های پتروشیمی یا نماینده ی آن ها می توانند اقدام به صادرات قانونی کنند و در گمرک نیز ثبت می شود. انتظار می رود در چنین شرایطی بورس کالا نظم یابد اما تا زمانی که اختلاف ارز در بازار وجود دارد مانند یک آهنربا کشش را به سمت دلالی و صادرات می برد.

وی در پاسخ به سوالی درباره ی تاثیر بسته ی ارزی جدید بر التهابات بازار پتروشیمی بیان کرد: فکر  نمی کنم بسته چدید ارزی تاثیری در معاملات بورس مواد اولیه داشته باشد و بیشتر برای تزریق ارز به بازار تدوین شده و تاثیر مثبتی بر ثبات و بازار عرضه و تقاضای مواد نخواهد داشت. البته باعث می شود که پتروشیمی ها ارز صادراتی را به بازار ثانویه تزریق کنند.

کیانی همچنین از ایجاد یک سامانه ی واحد برای نظم بخشی عرضه ی مواد اولیه و شناسایی تولید کنندگان واقعی خبر داد: یکی دیگر از برنامه های دفتر توسعه صنایع پایین دستی، یک اقدام جدید برای سامان بخشی به عرضه و تقاضای مواد اولیه و راستی آزمایی شرکت های تولید کننده است و در واقع ترکیبی از سه سامانه ی بهین یاب، سامانه ی جامع تجارت و سامانه ی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است؛ تا یک واحد تولیدی به واسطه ی مالیات، میزان هزینه ی برق و بیمه ی نیروی انسانی و غیره مورد بازرسی  قرار می گیرد.

وی در پایان بر اهمیت گرفتن اخبار از منابع صحیح تاکید کرد و اظهار داشت: از تولید کنندگان تقاضا دارم خبر را از منابع موثق دریافت کنند. برای مثال اگر قرار باشد نرخ ارایه مواد تغییر پیدا کند باید آن را از ما جویا باشند. متاسفانه گرفتن خبرها از منابع غیر موثق که اهداف نا معلومی دارند بازار را متشنج کرده و تولید کننده را در سردرگمی قرار می دهد. بنابراین به نفع همه ی ماست که از شایعه افکنی دوری کنیم و بازار را دچار التهاب نکنیم تا بلایی که بر سر دلار و سکه آمد بر سر مواد پلیمری نیاید.

خواهش دیگری از دلالان و فروشندگان بازار آزاد دارم. به هر حال ما در کشوری به نام  ایران زندگی می کنیم و منافع ما به یکدیگر گره  خورده است. اگر امروز از جیب تولید کننده بزنیم و به قیمت چند برابر بفروشیم تا جیب خود را پر کنیم، فردا هم کسی چند برابر از جیب ما خواهد برید. اگر تولید کننده آسیب ببیند و تولید کشور زمین بخورد اولین کسانی که متضرر خواهند شد همین دلالان هستند. گاهی می بینم مواد پلیمری که با نرخ دولتی عرضه شده تا سه برابر قیمت می فروشند. به سود حداقلی راضی نیستند و نرخ محصولی که در بازار آزاد باید 7 هزار تومان معامله شود تا 25 هزار تومان بالا  می رود. این ظلم در حق تولید کننده و در حق اخلاق انسانی و تجاری ماست. بنابراین دو خواهش من یکی از تولید کننده است که  خبر بدون منبع را نه بشنود و نه تکرار کند و یکی از فروشندگان بازار آزاد که به سود حداقلی راضی باشند و موازین انسانیت و اخلاق را در کار و تجارت خود رعایت کنند. چرا که همگی سوارارن یک  کشتی به نام ایران هستیم که در صورت ایجاد شکاف در گوشه ای، همگی ما غرق خواهیم شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا