اخبار

روزانه چقدر پسماند پلاستیکی در کشور تولید می‌کنیم؟

بسپار/ایران پلیمر تولید زباله و پسماند یکی از موضوعاتی است که در رابطه مستقیم با مصرف‌کننده سبز است که زندگی خود را بر پایه آسیب کمتر به محیط زیست پایه‌ریزی می‌کند این در حالیست که تولید پسماند در کشور ما بالاتر از میانگین جهانی است.

استفاده از محصولات سبز که سازگار با محیط‌ زیست هستند و کاهش تولید پسماند مخرب محیط زیست از مسائلی است که امروزه به دغدغه اصلی دوستداران محیط زیست تبدیل شده است. این درحالیست که بر اساس آمار world Population Review (سازمانی که داده های آماری جمعیتی به روز را درباره تمامی کشورها ارائه می‌دهد) در سال ۲۰۲۱ ایران رتبه ۱۷ در تولید زباله را داشت. در این شرایط اداره کل محیط زیست استان تهران ضمن ارایه اطلاعاتی درباره پسماند به راه‌های کاهش آن اشاره کرده است.

*روزانه در کشور حدود ۴۳۵۰ تن پلاستیک را به همراه پسماندهای خانگی وارد محیط زیست می‌کنیم بنابراین باید سعی کنیم با تفکیک از مبداء آلودگی و فشار بر طبیعت را کاهش دهیم.

* از هر تن زباله خانگی حدود ۱۰۰ لیتر شیرابه تولید می‌شود که می‌تواند باعث آلودگی شدید آب و خاک شود.

*روزانه در کشور حدود ۵۸ هزار تن زباله عادی تولید می‌شود که حدود ۹۳ درصد آن به‌صورت غیربهداشتی دفع می‌شود بنابراین برای کاهش فشار بر محیط زیست باید زباله کمتری تولید کنیم.

*میزان بازیافت پسماند خشک در شهرهای کشور حدود هفت درصد است که نسبت به کشورهای دیگر پایین است. بدین جهت بهتر است سعی کنیم برای کاهش فشار بر محیط زیست، تفکیک از مبداء را از خانه شروع کنیم.

*روزانه در شهرهای کشور حدود ۴۸هزار تن و درروستاهای کشور حدود ۱۰هزار تن زباله تولید می‌شود که فشار فراوانی را بر طبیعت وارد کرده است. راهکار کاهش این فشار، تولید زباله کمتر است.

*روزانه در روستاهای کشور بیش از ۱۰ هزار تن زباله عادی تولید می‌شود که اکثرا بدون رعایت اصول لازم دفع می‌شوند. بدین جهت سعی کنیم برای حفظ اراضی کشاورزی، رودخانه‌ها و طبیعت از پراکندن زباله در طبیعت جلوگیری کنیم.

* حدود ۷۵ درصد از ۵۸هزار تن زباله تولیدی روزانه در کشور را مواد آلی تشکیل می‌دهد و از هر تن زباله عادی، ۱۰۰ لیتر شیرابه تولید می‌شود. بدین جهت برای کاهش آلودگی در محیط زیست باید از اسراف خودداری کنیم.

*هر فرد به‌طور متوسط سالانه شش برابر وزن خود زباله تولید می‌کند.

*متوسط سرانه زباله تولید شده در تهران ۳۲۰ کیلوگرم است. از سوی دیگر در حالی که سرانه تولید زباله در جهان حدود ۱۱۰ کیلوگرم در سال و سرانه روزانه در مقیاس جهانی ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم است، این رقم در ایران ۶۰۰ گرم و در شمال شهر تهران ۱۲۰۰ گرم است.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا