مقالات

روشی ساده برای ارزیابی عملکرد ماردان ​​

بسپار/ ایران پلیمربا این­که داده ­های زیادی وجود دارد که بر طراحی ماردان تاثیر می­گذارد، فرایندکاران معمولا به این داده­ ها دسترسی ندارند. اما محاسبه جریان غژکی (drag) این امکان را به تنهایی فراهم می­کند که معلوم شود ماردان به درستی کار می­کند یا خیر.

اگر برای طراحی ماردان بخواهیم تمام خواص بسپار، الزامات عملکردی و جزئیات فرایندی (اکستروژن) را در نظر بگیریم بی­نهایت داده حاصل می­شود. اکثر فرایندکاران این اطلاعات را در دست ندارند یا نمی­دانند چگونه از آن برای تعیین این­که آیا ماردان با برونداد درست کار می­کند، استفاده کنند.

در نتیجه، بسیاری از تصورات غلطی که در صنعت استفاده می­شود، رایج شده ­اند و ساختن ماردان­ها با طرح­ هایی که بهینه ­سازی نشده ­اند، هم­چنان ادامه دارد. پس چگونه بدانید ماردان به درستی کار می­کند؟ یکی از کاراترین ارزیابی­ها، محاسبه نسبتا ساده­ جریان غژکی است. جریان غژکی، نصف حجم یک دور از بخش پیمایش (metering) بر ثانیه در یک سرعت خاص از ماردان (rpm) است، که اگر در تبدیل واحد و وزن مخصوص مذاب بسپار ضرب شود، تقریب بسیار دقیقی از برونداد (lb/hr) هنگامی­که فشار کلگی (head pressure) نباشد، را می­دهد.

 

برگردان: دکتر فاطمه خودکار

 

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 196ام بسپار که در نیمه دی ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به درخواست نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک سالانه با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا