اقتصاد و مدیریت

روش‌هایی برای تبدیل کارمندان به کارآفرینان درون‌سازمانی

بسپار می نویسد، شرکت‌هایی که کارآفرینی درون‌ سازمانی (intrapreneurship) را تشویق می‌کنند و به آن پاداش می‌دهند، زمانی که صحبت از حفظ بهترین استعدادها می‌شود، مزیت بسیار بزرگی دارند؛ مزیتی که در فضای کسب‌و‌کار خلاق امروز بسیار حائز اهمیت است. در اینجا چند روش که شرکت شما می‌تواند کارمندان‌تان را به کارآفرینانی با تعهد بالا تبدیل کند، آورده‌ایم. 

اگر متوجه شده‌اید که برخی از کارمندان‌تان روحیه کارآفرینی دارند، از گسترش این روحیه اطمینان یابید. آنها می‌توانند از استعدادهایشان استفاده کنند و ایده‌های خود را در یک شرکت به واقعیت تبدیل کنند. بسیاری از غول‌های بزرگ مانند اینتل، گوگل، اپل و تویوتا به لطف کارآفرینانی که درون خود دارند، به رشد قابل‌توجهی دست یافته‌اند. شرکت‌هایی که با پرورش فرهنگ کارآفرینی درون سازمانی، این نوع فضا را تشویق می‌کنند، زمانی که پای حفظ بهترین استعدادهایشان به میان می‌آید، مزیت متمایزی دارند. کارمندانی که منابع، ابزار، به‌علاوه آزادی نوآور بودن به آنها داده می‌شود، در انجام فعالیت‌هایشان بسیار خشنودتر و با انگیزه‌تر ظاهر می‌شوند. این امر منجر به محصولات و خدمات بهتر و نیروی کار بسیار متعهدتر می‌شود. برخی روش‌ها برای ایجاد محیط درست تبدیل کارمندان‌تان به کارآفرینان درون‌سازمانی در زیر آمده است

1. آنها را بیابید.

موضوع ایجاد کارآفرینان سازمانی نیست؛ بلکه کشف آنهاست. شاید کارآفرینان سازمانی در سازمان شما وجود دارند و وقتی شما شروع به تشویق آنها می‌کنید، مجال ظهور می‌یابند. کارآفرینان سازمانی در همه‌جا، از خطوط تولید و دفاتر مالی تا مسیرهای ارسال یافت می‌شوند، به این معنی که آنها یک ویژگی واحد ندارند. سعی کنید شرایطی برای کارمندان‌تان فراهم کنید که بتوانند به شما و مدیران شما نزدیک شوند و ایده‌های نوآورانه خود را بیان کنند.

2. کار تیمی را تشویق کنید.

همکاری خوب می‌تواند با تشویق ایده‌های خوب و مجال دادن به آنها، اشتیاق را در محیط کار‌تان گسترش دهد. کارمندانی که می‌توانند یک بازخورد فوری در مورد ایده‌های خود دریافت و ایده‌ها، تفکرات و انرژی از سایر کارمندان خود جذب کنند، در مورد کارشان باانگیزه‌تر و مشتاق‌تر ظاهر خواهند شد.

3. به آنها اجازه دهید تا خارج از موقعیت‌های شغلی خود رشد کنند.

به عبارت دیگر، به آنها فضای کافی بدهید تا خود را نشان بدهند. زمانی که به کارمندان فرصت داده می‌شود تا اندکی از وظایف روزانه خود فاصله بگیرند، می‌توانند احتمالات و ایده‌های جدید را امتحان کنند. بسیاری از شرکت‌ها به‌جای اینکه به‌شدت بر وظایف دم‌دستی تمرکز کنند، آنچه گفته شد را انجام می‌دهند.

4. به کارمندان‌ تان چگونگی ایجاد نوآوری و ارائه آن را بیاموزید.

داشتن یک ایده به تنهایی کافی نیست؛ چراکه یک کارآفرین موفق باید بداند که چگونه این ایده را ارائه کند و به فروش برساند. به عنوان مثال شرکت DreamWorks Animations را در نظر بگیرید. کارمندان آنجا برای ارائه درست ایده‌های خود آموزش دیده‌اند؛ حال چه این ایده انتخاب غذا در کافه‌تریا باشد، چه خلاقیت برای یک پروژه جدید. تصور کنید که چه طیف از اهداف نوآوری می‌تواند با توانمندی‌های نوآوری شما به‌دست آید؛ شروع به ارزیابی عملکرد کارمندان‌تان مطابق با توانمندی‌ها و مهارت‌های نوآوری آنها کنید و برای کسانی که آماده قبول چالش هستند، یک سیستم حمایتی ایجاد کنید. کارمندان شما واقعا خواهند توانست ایده‌های جدید خود را ایجاد کرده و ارائه دهند.

5. شکست و ریسک اجتناب‌ ناپذیرند.

ساده‌لوحانه است که تصور کنید می‌توانید بدون شکست، چیز جدید و متفاوتی ایجاد کنید. برای اینکه برای نوآوری احساس آزادی کنید، باید تحمل خود را برای شکست و مواجهه با ریسک‌ها بالا ببرید. به کارآفرینان درون‌سازمانی خود اجازه دهید تا از شکست‌ها بیاموزند و با عزم و اراده بهتر پیش بروند. کارآفرینان سازمانی نباید احساس کنند که اگر شکست بخورند، تنبیه خواهند شد. تقویت آنها اثر مستقیم و مثبتی بر عملکرد شغلی آنها خواهد داشت. به آنها اجازه دهید تا بدانند که شما به توانمندی‌های آنها باور دارید؛ منابع در اختیار آنها قرار داده و آنها را آزاد بگذارید.

6. به رفتار مبتنی بر کارآفرینی درون‌سازمانی پاداش دهید.

کارآفرینان درون‌سازمانی خود را بشناسید، آنها را تحسین کنید و از آنها بخواهید تا این سیگنال قدرتمند را برای سایر کارمندان بفرستند که نوآوری‌ها برای سازمان به‌شدت ارزشمند است. تصدیق و سپاسگزاری یک محرک قوی است و با تشویق و پاداش به کارمندان‌تان، شاهد افزایش مجاهدت‌های خلاقانه و مشارکت‌ها در شرکت خواهید بود. همچنین پاداش‌های کوچک و هدایای جذاب به آنها نشان خواهد داد که شما به کل فرآیند به همان اندازه متعهد هستید و این امر می‌تواند به شما کمک کند تا رابطه بهتری را ایجاد کنید. طبق گزارش CEB (یک شرکت مشاوره) در سال 2015 شهروندان آمریکا 130 میلیارد دلار برای کارت‌های هدیه صرف کرده‌اند (که نسبت به سال 2014 شش درصد افزایش داشته است). بسیاری از افراد دادن و گرفتن کارت‌های هدیه را به هدایای عادی ترجیح می‌دهند. با تصدیق‌ها و هدایای درست در کارآفرینان درون‌سازمانی خود انگیزه ایجاد کنید.

7. جلسات توفان فکری تشکیل دهید.

خلاقیت در شکل‌های مختلف ظاهر می‌شود. برای اینکه کار توفان فکری را به بهترین نحو انجام دهید، دو المان وجود دارند که باید در کنار یکدیگر ظاهر شوند: «تنوع افراد» (کارمندانی از گروه‌ها و دپارتمان‌های مختلف در کنار یکدیگر جمع می‌شوند تا مشکلات را حل و به ایده‌های جدید فکر کنند) و «مهارت» در موضوعی که در دست بررسی است. اگر می‌خواهید چیزهای جدیدی خلق کنید، دسترسی به انواع خلاقیت ضروری است؛ گرچه جلسات توفان فکری می‌تواند راهی برای تشویق تفکر خلاقانه باشد. برای بحث در مورد مشکلات، چشم‌اندازهای شرکت و اهداف آن جلساتی ترتیب دهید و اطمینان یابید که ایده‌های جدید سازگار با اهداف اصلی سازمان شماست.

8. یک صندوق مشترک برای کارآفرینان درون‌سازمانی تشکیل دهید.

یک صندوق ایجاد کنید و آن پول را برای کارآفرینان درون‌‌سازمانی در دسترس قرار دهید. زمانی که صحبت از اجرای ایده‌های جدید می‌شود، این صندوق برای رفع موانع اختصاص خواهد یافت. به کارمندان نوآورتان آموزش دهید تا به‌جای جنگیدن با رقابت، با آن همراه شوند. کارآفرینان درون‌‌سازمانی، روش‌های کارکردن و تفکر را تغییر می‌دهند که می‌تواند جرقه ایده‌های متفاوت را روشن کند؛ ایده‌هایی که می‌توانند برای پیشرفت کسب‌و‌کار مهم و ضروری باشند. این نیروی کاری است که هر شرکتی در تیمش نیاز دارد.

منبع:دنیای اقتصاد 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا