اخبار

اعمال پوشش مس بر روی ماسک ها می تواند میزان انتقال بیماری COVID-19 را کاهش دهد

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه تورنتو روش جدیدی برای پوشش دهی ذرات کوچک مس بر روی پارچه هایی که برای تولی ماسک استفاده می شود یافته اند. این فناوری می تواند از انتقال بیماری COVID-19 ممانعت بیشتری به عمل آورد. نام این روش، اسپری قوس دو سیمی است.
هدف از انجام این کار لایه نشانی ذرات ریز مس بر روی هر نوع بافته ای است. پارچه ی لایه نشانی شده می تواند به عنوان یکی از لایه های ماسک مورد استفاده قرار بگیرد. مس می تواند بسیاری از ویروس ها و باکتری ها را در چند دقیقه از بین ببرد. در عین حال بر روی عملکرد فیلتر پارچه و میزان جریان هوا در آن تاثیری ندارد. محققان بیان می کنند مس می تواند در مقابل هر نوع ویروسی از خود مقاومت نشان داده و آن را از بین ببرد، بدون اینکه بر روی ویژگی های فیزیکی ماسک تاثیری داشته باشد.
جواد مستقیمی، یکی از اساتید دانشکده ی مهدسی صنایع و مکانیک بیان می کند، اگر ما بتوانیم مس را در ماسک ها به کار ببریم و از ویژگی های این ماده برای از بین بردن این ویروس استفاده کنیم، تا حد زیادی می توانیم از انتشار این بیماری جلوگیری کنیم.
همچنین دیگر محققان نشان داده اند که ویورس کرونا بین دو تا سه روز بر روی فولاد ضد زنگ و مدت زمان های بیشتر بر روی سطوح دیگر، زنده باقی می ماند. همچنین نتایج تحقیقات نشان می دهد که در دمای اتاق، ویروس کرونا بیش از 4 ساعت بر روی سطحی که در آن ذرات مس وجود دارد، زنده باقی نخواهد ماند.
دکتر مستقیمی همچنین بیان کرد، از نظر تجاری، اعمال پوشش های حاوی مس کار دشواری است. ولی گروه تحقیقاتی ما روشی ابداع کرده اند که با استفاده از ان می توان پوشش های حاوی مس را به هزینه ی کمتری اعمال کرد. نام این روش اسپری قوس دو سیمی است. در این روش از سیم مسی استفاده می شود که از پودر مس بسیار در دسترس تر است. همچنین ویژگی اسپری کردن باعث می شود سطح بزرگی با مس پوشیده شود.
یکی دیگر از مزایای این روش این است که حین اسپری کردن می توان پارامترهای مختلفی را بر روی سطح بررسی کرد. به همین دلیل می توان با استفاده از این روش، مس را بر روی سطوح مختلفی مانند سطوح حساس به گرما، سطح چوب، پارچه و حتی مقواهای مختلف اعمال کرد. مستقیمی و همکارانش برای پروژه ی امکان سنجی استفاده از روش TWA برای لایه نشانی ذرات مس بر روی ماسک صورت، از موسسه ی تحقیقات علوم و مهندسی طبیعی کانادا گرنت به آن ها اهدا شده است. برای انجام این پروژه با عنوان “بافته ها و ماسک ها حاوی مس برای از بین بردن COVID-19″، دکتر مستقیمی و گروه او با موسسه ی تحقیقاتی فناوری سبز نانو، که در حال تولید ماسک های صورت هستند، همکاری کردند. پرشین ، مدیر این مرکز بیان کرد، “با استفاده از فناوری اسپری TWA ما می توانیم ماسک های حاوی مس را کمی گرانتر از ماسک های N95 تولید کنیم. به علاوه، از آنجایی که مس می تواند DNA و RNA را تخریب کند، این ماسک ها قابلیت از بین بردن همه ی میکروب ها و باکتری ها را خواهد داشت. مقادیر مختلفی از مس بر روی پارچه مورد بررسی قرار گرفتند تا میزان بهینه برای از بین بردن ویروس ها مشخص شود.
این تحقیق برای حفاظت از سلامتی و ایمنی بدن بسیار مفید است و به خوبی در جریان شیوع این بیماری پیشرفت می کند. همچنین تولید وسایل حفاظت شخصی با استفاده از این روش، برای محافظان سلامت به معنای کاهش میزان انتقال بیماری به آن ها و کاهش میزان ابتلا در این افراد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا