مقالات

روغن کاری چرخ ها برای کارایی انرژی در ماشین های تزریق پلاستیک

بسپار/  ایران پلیمر قالب¬گیران تزریقی می¬توانند ویژگی¬های بسیاری را برای کاهش مصرف انرژی، از روغن¬های هیدرولیک گرفته تا کنترلگر¬های دمایی و ویژگی¬های فرایندی هوشمند در نظر بگیرند. 
گاهی اوقات ساده¬ترین مسائل هستند که بزرگ¬ترین تفاوت¬ها را ایجاد می¬کنند. هنگامی که به بهبود کارایی انرژی یک فرایند قالب¬گیری تزریقی پرداخته می¬شود، فناوری¬های نوین هوشمند قطعا نقش خود را در جمع¬آوری و تفسیر داده¬ها از تجهیزات به روش¬های نوین ایفا می¬کنند. تعدادی از این فناوری¬ها در این مقاله شرح داده شده¬اند. اما شاید اولین چیزی که باید در نظر گرفت، روغن هیدرولیک باشد. درست مانند یک خودرو، بعضی روغن¬ها بهتر از دیگری کار می¬کنند. دقیقا مثل یک خودرو، بسیاری از ما گزینه بودجه را در نظر می¬گیریم، روغن ارزان را گرفته و داخل موتور می¬ریزیم و تا زمانی که چراغ کوچک دوباره قرمز شود آن را فراموش می¬کنیم. این کار اشتباه است!
نقش روانکار¬های خوش¬کار اغلب نادیده گرفته می¬شود، به گفته شرکت انگلیسی Shell Lubricants با سهم بازار 55% در کارخانه¬های تولیدی، استفاده از روانکار¬ها به ندرت یک اولویت در تعمیر و نگهداری است. این فرصت از دست¬رفته می¬تواند به محافظت سامانه¬های هیدرولیک در برابر رسوب و رفتگی (wear) به دلیل ویژگی روانکاری پیشرفته¬اش کمک کند و بنابراین باعث افزایش کارایی انرژی گردد.
شرکت Shell lubricants به یک فرایندکار مجارستانی که با این شرکت همکاری می¬کند، اشاره کرد. با استفاده¬ی آزمایشی از دستگاه-های قالب¬گیری تزریقی همراه با Shell Tellus S4 ME 46 مجهز به برنامه پایش وضعیت روغن Shell LubeAnalyst، این شرکت به کاهش 5/9 درصدی مصرف برق سالیانه رسید. طول عمر روغن نیز پنج برابر افزایش یافت که نشان می¬دهد چگونه افزایش تولید می¬تواند در کنار کاهش هزینه¬های انرژی محقق شود.
عامل اصلی در چگونگی کاهش مصرف انرژی به کمک استفاده از روانکار¬ها، فرمول¬بندی آن است. برای مثال، انتخاب یک سیال هیدرولیک با عملکرد و قابلیت پالایش (فیلتراسیون) عالی و ویژگی¬های رهایش هوا می¬تواند یک روغن تمیزتر با افت فشار کمتر در سامانه و عملیات کاراتر را تضمین کند. 
با این¬حال، برای اثرگذاری بیشتر روغن، انتخاب محصول باید با مدیریت تاثیر روانکار¬ همراه باشد. این شامل گروه¬های آموزش¬دیده برای اطمینان از انبارش و جابه¬جایی صحیح برای جلوگیری از آلودگی و حفظ ویژگی¬های کلیدی محصول می¬باشد؛ زمان صحیح تغییر روغن برای جلوگیری از تسریع در رفتگی تجهیزات و پایش منظم وضعیت روغن برای تشخیص مشکلات پیش از وقوع آن¬هاست.
یکی دیگر از شرکت¬های بزرگ روغن¬ساز که سیالات هیدرولیکی مخصوص برای دستگاه¬های قالب¬گیری تزریقی عرضه می¬کند، ExxonMobil است. این شرکت به انتقال سیال هیدرولیک خود با نام Mobil DTE10 Exel به آفریقای جنوبی برای کمک به شرکت MPact Polymers به منظور کاهش 7 درصدی انرژی مصرفی تجهیزات فرایندکاری در Pinetown اشاره کرد. هم¬چنین این کار به بهبود عملکرد تجهیزات کمک کرد، زیرا باعث کاهش تعمیرات برنامه¬ریزی نشده شد، ضمن این¬که عمر طولانی¬مدت سیال هیدرولیک باعث کاهش هزینه¬های دفع روغن¬های ضایعاتی گردید. شکل 1، به همکاری شرکت ExxonMobile با قالب¬گیران تزریقی به منظور بهینه¬سازی عملکرد ماشین¬آلات اشاره می¬کند.

روغن¬کاری چرخ¬ها برای کارایی انرژی
برگردان: مهندس سیده¬سیما سیدآقامیری
[email protected]

 

 

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره   203 ماهنامه بسپار در نیمه  شهریورماه  منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا