اخبار

رویکرد تشکل های تخصصی دنیا در مقابله با Covid-19/ مقاله ای از حمید رقمی: انجمن صنایع شیمیائی آلمان چه برنامه هایی در دست اجرا دارد؟

بسپار/ ایران پلیمر انجمن صنایع شیمیائی آلمان، سازمان ثبت شده Verband der Chemischen Industrie e.V. (VCI) تصمیم دارد  نیروهایش را برای حوزه سلامت با تأمین مواد ضدعفونی کننده مورد نیاز، متمرکز کند. دراولین گام قراراست ازطریق یک بازار دیجیتالی ، کمک های لازم برای بیمارستان ها، کلینیک ها، مطب های پزشکان و مراکز نگهداری از افراد آسیب پذیر نیازمند، بطور هماهنگ دراختیار قرارداده شود .کریستییَن کوُلمان(Christian Kullmann) رئیس این سازمان که همزمان ریاست هیات مدیره کنسرن شیمیائی اِوُنیک (Evonik)می باشد،  اعلام نمود که این سازمان برآن است که نیازهای الزامی نهادهای مرتبط با سلامت به مواد ضدعفونی کننده را درتمام کشور مهیا ودراختیار قراردهد . وی این موضوع را به وزیر بهداشت آلمان نیز اطلاع داده است. پلات فرم تهیه شده برای سازمان دهی این امر قراراست  درحداقل زمان ممکن، به شبکه فعلی تهیه و توزیع مواد ضدعفونی کننده درآلمان، ورود کند. به دلیل گسترش وسیع پاندمی ( ویروس) کورونا ، درحال حاضر دربسیاری از مناطق کمبودهای قابل لمسی در خصوص مواد ضدعفونی کننده و ماسک های موردنیاز، وجود دارد. چهارشنبه گذشته نمایندگان مراکز نگهداری از سالمندان خواهان دراختیار قرار داده شدن امکانات لازم برای این مراکز گردیدند.
ولفگانگ گروسه اِنتروُپ (Wolfgang Große Entrup) مدیرعامل این سازمان نیز اظهارداشت که سازمان مطبوع وی ” تمام نیروها یش را علیه تهدید این دشمن نامرئی – وبروس کرونا- بکارخواهد گرفت ” .
بگفته ولفگانگ گروسه  اِنتروُپ “پاندمی کرونا یک چالش تاریخی است که آلمان مشابه آن را ده ها سال است که تجربه نکرده است. این ویروس تهدیدی است بس بزرگ برای افراد، مجموعه جامعه و اقتصاد ما”
درحالیکه شاخه های صنعتی متعدد به دلایل منطقی کارگاه های تولیدی را تعطیل می کنند ، صنایع شیمیائی وداروسازی به عنوان صنایع مهم دردوران کنونی ، نقش اجتماعی خود را کماکان بازی کرده ومسئولیت های واگذارشده به آن را با تمام نیرو به انجام می رسانند. کارکنان این صنایع می توانند ازاین بابت خوشحال و همچنین مغرور باشند که درشرایط سخت با تولید  ” جنگ افزار های ” لازم برای مبارزه با این ویروس را دراختیار قرار می دهند. زیرا درحال حاضر نه و اکسن ونه داروی شفابخش مطمئنی برای این بیماری ریه Covid-19 دردسترس نیست. اگرچه که درآلمان ، چین ، آمریکا وکشورهای دیگر تحقیقاتی  دامنه داری برای کشف داروهای مورد نیاز درجریان است .البته درحال حاضر وضع به گونه ای است که حدود پنجاه نوع داروی موجود که برای بیماری های دیگر مجاز می باشند ، نیز اثربخشی آن ها روی کرونا ویروس نیز دردست آزمایش است .  
مدیرعامل انجمن صنایع شیمیائی آلمان معتقداست که ” ما یقیناً موفق خواهیم شد ، مشروط به اینکه تمام نیروها یمان رااعم از اقتصادی ، سیاسی و علمی را علیه این دشمن نا پیدا سازمان دهی کنیم .این وظیفه، اولویت اول ما است و صنایع ما دراین مسیر گام های جدی برخواهند داشت”.

[EasyDNNGallery|16795|Width|800|Height|800|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

 

صنایع شیمیائی و داروسازی و اهمیت آن درشرایط کنونی
دراین روزهای “کرونائی” مشخص می شود که نقش این صنایع درآلمان درتولید محصولات مورد نیاز سلامت شهروندان تا چه اندازه تعیین کننده است . داروها، کیت های آزمایشگاهی تشخیص، حلال های با خلوص بالا و بیوساید ها ی لازم برای ضدعفونی کردن  اشیاء و سطوح، صابون ها و مواد شوینده برای دست  و البسه و… که در هر خانه ای مورد استفاده قرار می گیرند، مواد مصنوعی یا انواع پلاستیک ها برای بسته بندی و دربسیاری از موارد برای طولانی تر کردن قابلیت استفاده از مواد غذائی فاسد شدنی ، مواد مصنوعی (یا پلاستیک های) مورد نیاز و استفاده در بیمارستان ها و برای دستگاه های پزشکی در مطب ها، کلینیک ها دربخش های عمومی و اورژانس ها ، اطاق های عمل و بخش های مراقبت های ویژه،  لباس ها و ماسک های محافظ برای پزشکان ، پرستاران و سایر افراد شاغل در بیمارستان ها و خانه های سالمندان و… درتمام این ملزومات ردپای، مواد شیمیائی قابل مشاهده است .
پرواضح است که اپیدمی کرونا نه فقط چالشی در حوزه سلامت است ، بلکه آثار اقتصادی بسیار بالائی نیز برای صنعت آلمان ازجمله صنایع شیمیائی، به همراه دارد.
گسترش اپیدمی در اروپا ، اقدامات انجام شده و درحال انجام درمبارزه با آن را  روز به روز بیشتر شدت می بخشد . سیستم توزیع کالا ها دراروپا شبکه ای است بسیار گسترش یافته و لذا قطع تولید درپاره ای از موارد و محدودیت های حمل ونقل، دسترسی به کالاهای ضروری درآلمان را بسیار سخت کرده است. صنایع شیمیائی محصولات متعدد ومتنوعی را دراختیار صنایع دیگر قرار می دهند بطوریکه تقریباً 85 % محصولات شیمیائی را صنایع تولیدی دیگر از جمله صنایع مرتبط با کشاورزی و دامداری به عنوان ماده اولیه مصرف می کنند ولذا این صنایع نیز درحد واندازه های متفاوت از پاندمی آسیب دیده اند .
 حدود 15% از محصولات شیمیائی در صنایع اتومبیل وصنایع مرتبط با آن مصرف می شوند و بسیاری از صنایعی که این گونه محصولات را تولید می کنند ، کارگاه های تولیدی خودرا بطور موقت متوقف کرده اند . نیاز های مستقیم صنایع اتومبیل  تقریباً 5% کل محصولات تولید شده در صنایع شیمیائی است. این میزان ممکن است درنگاه اول زیاذ تعیین کننده برای صنایع شیمیائی نباشد. ولی محصولات دیگری از صنایع شیمیائی که حدود 10% از کل تولیدات این صنایع را شامل می شود نیز درصنایع مرتبط با مواد مصنوعی، منسوجات، صنایع الکتریک و الکترونیک و ماشین سازی مصرف می گردد، که این صنایع نیز خود بطور غیر مستقیم جهت تأمین قطعات وملزومات مصرفی در صنایع اتومبیل سازی فعالیت می کنند.ازاین رو   مشخص است که هرگاه صنایع ذکر شده در وضعیت خاموش ( Shot down) قرارگیرند، حدود  15 % از صنایع شیمیائی نیز با مشکل مواجه می گردند.  
سوالات فراوانی درارتباط با اپیدمی کرونا هنوز وجود دارد که باید پاسخ داده شوند. ازجمله این سوالات این پرسش کلیدی است که چگونه می توان ادامه تولیدات اضطراری برای مبارزه با کرونا را تضمین نمود . دولت فدرال مسیرهای غیر بوراکتیک مهمی  برای افزایش ظرفیت تولید مواد ضدعفونی کننده مورد نیاز را تضمین کرده است. انجمن صنایع شیمیائی و شرکت های تابعه آن نیز خود را موظف کرده اند که دراختیارقراردادن مواد ضروری مانند ایزوپروپانل، اتانل و محصولات بنا شده برآن ها را از تولید تا پخش و رساندن بدست مصرف کنندگان عمده مانند کلینیک ها، داروخانه ها و بیمارستان ها تضمین نمایند.

 

کمک های دولت  به شرکت ها دردوران بحرانی
شرکت هائی که به علت وجود کرونا و مسائل مرتبط با آن دچار مشکلات شده اند نیاز به حمایت دارند. تصمیمات اتخاذ شده توسط دولت فدرال تا هم اکنون نیز بسیار کمک کننده بوده است .از جمله این تصمیمات ، ایجاد هماهنگی در دولت برای پرداخت به شاغلان آسیب دیده از شرایط پیش آمده می باشد که کمک بزرگی به شرکت ها برای عبور از این بحران و دوباره سرپا شدن آن ها را متصور می کند. ازجمله این کمک ها، جلوگیری از بیکار شدن بیش از یکصدو شصت وهفت هزار شاغل دریک هزار و هفثصد شرکت متوسط درحوزه صنایع شیمیائی می باشد

 

وبلاگ حمید رقمی، کارشناس و مشاور ارشد در صنعت رنگ و رزین

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا