اخبار

رکوردی شوم؛ اقتصاد جهانی به سمت پایین‌ترین نرخ رشد در ۳۰ سال گذشته پیش می‌رود

بسپار/ایران پلیمر بانک جهانی پیش‌بینی کرد که رشد اقتصاد جهانی برای سومین سال متوالی در سال ۲۰۲۴ کند می‌شود.

طبق آخرین گزارش بانک جهانی از چشم انداز اقتصاد جهانی، اقتصاد جهانی قرار است تا پایان سال ۲۰۲۴ به یک رکورد شوم دست یابد: ثبت پایین‌ترین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در نیم دهه طی ۳۰ سال گذشته.

این گزارش که روز سه‌شنبه منتشر شد، نشان داد که عملکرد اقتصاد جهانی در نیمه اول دهه ۲۰۲۰ حتی بدتر از دوره بروز پیامدهای بحران مالی و رکود از اوایل دهه ۱۹۹۰ بوده است.

علیرغم پیش‌بینی کاهش رشد جهانی برای سومین سال متوالی (از ۲.۶ درصد در سال گذشته به ۲.۴ درصد در سال جاری)، این نهادِ مستقر در واشنگتن اطمینان دارد که اقتصاد جهانی در وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته قرار دارد. چرا که چشم‌انداز رکود جهانی کاهش یافته ولی افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، به ویژه در نتیجه جنگ اسرائیل با حماس و تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، می‌تواند میزان رشد اقتصاد جهانی را بیش از پیش‌بینی‌های فعلی کاهش دهد.

بانک جهانی پیش‌بینی کرد که نرخ رشد اقتصادی منطقه یورو در سال جاری به ۰.۷ درصد برسد و نسبت به نرخ رشد ۰.۴ درصدی ۲۰۲۳ شاهد بهبود نسبی باشد.

این موسسه مالی بین‌المللی انتظار دارد که رشد اقتصادی ایالات متحده هم از ۲.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۱.۶ درصد در سال جاری کاهش یابد.

پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، در سال جاری شاهد نرخ رشد ۴.۵ درصدی باشد که کاهش قابل توجهی نسبت به نرخ ۵.۲ درصدی ثبت شده در ۲۰۲۳ خواهد داشت.

ایندرمیت گیل، اقتصاددان ارشد بانک جهانی، در توضیح چشم‌انداز اقتصاد جهانی گفت: «بدون اصلاح مسیر حرکت اقتصاد جهانی، دهه ۲۰۲۰ به یک دهه سوخته و هدر رفته بدل خواهد شد. چرا که با ادامه رشد کوتاه مدت ضعیف، بسیاری از کشورهای در حال توسعه، به ویژه فقیرترین کشورها را در یک تله بدهی‌های فلج کننده بدهی و محدودیت دسترسی مردمشان به غذا گرفتار خواهند شد.»

یورونیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا