اخبار

رکورد بالاترین حجم معامله پلیمرها در تاریخ بورس کالا شکسته شد

بسپار/ ایران پلیمر حجم معاملات ترکیبات شیمیایی و پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته افزایش یافت که در کنار آن شاهد رشد قیمت‌ها در بورس و بازار بودیم. بهترین کارنامه معاملاتی در هفته گذشته به بازار پلیمرها اختصاص یافت.

در هفته گذشته نزدیک به 81 هزار تن از انواع پلیمرها در بورس کالا مورد داد و ستد قرار گرفت که البته به نسبت مدت مشابه در هفته قبل 34 درصد رشد دارد. این نرخ بالاترین حجم معامله پلیمرها در تاریخ فعالیت بورس کالاست و می‌تواند از جذابیت خرید بالای این بازار گواهی دهد. این در حالی بود که حجم عرضه‌ها در هفته گذشته نزدیک به 20 درصد افزایش یافت و به نزدیکی 93 هزار تن رسید که باز هم یکی از ارقام بالای عرضه در بورس کالاست.

گفتگو با برخی از اهالی بازار نشان می‌دهد که رشد عرضه‌ها اگرچه بستر اصلی برای رشد حجم معاملات به شمار می‌رود ولی تغییر استراتژی شرکت‌های پتروشیمی در تغذیه حداکثری بازار داخلی به جای صادرات دلیل اصلی رشد عرضه‌ها در روزهای اخیر بوده که تاکنون برای بازار داخلی هم خوش‌یمن بوده است. این شرایط کلی البته در وضعیتی به ثبت رسید که بازار آزاد میل به رشد قیمت‌ها را نیز پنهان نکرده بود. به کمک رشد قیمت دلار شاهد بودیم که افزایش نرخ در بازار داخلی از طرفداران بسیاری برخوردار شد و همین روند در نهایت به جو روانی رشد قیمت‌ها بدل گشت و افزایش نرخ انتظاری را به همراه آورد. این در حالی بود که قیمت‌های پایه در بورس کالا نیز در مسیر صعودی در هفته گذشته قرار داشت و موجب شد تا رشد نرخ از دو بستر اصلی یعنی جو روانی در بازار آزاد و رشد واقعی قیمت‌ها در بورس کالا مورد حمایت قرار بگیرد. البته اگر جو روانی در بازار داخلی تغییر کند یعنی رشد قیمت دلار آزاد متوقف شده و انتظار رشد قیمت‌ها در بازار داخلی هم تغییر یابد قطعاً بازار به روند منطقی خود بازخواهد گشت آن هم در شرایطی که رکورد بیشترین حجم معاملات پلیمرها در هفته گذشته نیز به ثبت رسید. البته در مورد دورنمای قیمت‌ها نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت ولی مهمترین داده تأثیرگذار واقعی در بازار داخلی همان قیمت‌های پایه در بورس کالا خواهد بود که احتمالاً فردا اعلام می‌شود.
در بازار محصولات شیمیایی نیز شاهد رشد حجم معاملات هستیم و در هفته گذشته رشدی 7.6 درصدی در این بازار تجربه شد. البته این بازار هنوز از پتانسیل رشد بالایی برخوردار است ولی شکسته‌شدن قدرتمندانه حجم معاملات 30 هزار تنی هفتگی یکی از نیازهای اصلی در این بازار به شمار می‌رود.

 

نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا