اخبار

رکورد صادرات غیرنفتی ایران، امسال شکسته می‌شود؟!

یسپار/ایران پلیمر عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران می‌گوید در صورتی که آمار تجاری ثبت شده کشور در سال جاری، در ماه‌های آینده نیز ادامه پیدا کند، می‌توان انتظار داشت که رکورد صادرات غیرنفتی کشور در یک سال شکسته شود.

روح الله لطیفی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: تجارت غیر نفتی کشور از ابتدای امسال تا دهم دی ماه، به ۸۷.۴ میلیارد دلار رسید که با رشد ۱۷ درصدی همراه بوده است. سهم صادرات  از این میزان ۴۳.۱ میلیارد دلار و سهم واردات ۴۴.۳ میلیارد دلار بوده است و پیش بینی می‌شود با این روند میزان تجارت غیر نفتی تا پایان سال به بیش از ۱۱۱ میلیارد دلار برسد.

وی درباره تجارت خارجی غیر نفتی کشور اظهار کرد: بر اساس آمار منتشر شده گمرک، ۹۷.۸ میلیون تن کالا به ارزش ۴۳ میلیارد و ۸۸ میلیون دلار از کشور در مدت ۹ ماه و ۱۰ روز صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه از لحاظ وزنی ۳ درصد و از لحاظ ارزش ۱۹ درصد رشد داشته است، واردات نیز با کاهش ۱۰ درصدی در وزن و افزایش ۱۵ درصدی در ارزش به ۲۸.۲ میلیون تن کالا به ارزش ۴۴ میلیارد و ۳۳۷ میلیون دلار رسیده است. در این مدت به طور متوسط روزانه ۱۵۰ میلیون و ۶۵۷ هزار دلار کالای ایرانی صادر و ۱۵۵ میلیون و ۲۴ هزار دلار کالا به کشور وارد شده است و ارزش هر تن کالای صادراتی با رشد ۱۶ درصدی از ۳۸۰ دلار به ۴۴۰ دلار رسیده و هر تن کالای وارداتی نیز با رشد ۲۷.۵ درصدی از ۱۲۳۳ دلار به ۱۵۷۳ دلار رسیده است.

لطیفی درباره مقاصد صادراتی ایران بر اساس آمار  ۲۸۶ روزه منتشره گفت: از آغاز سال تا دهم دی ماه به ۱۴۲ کشور کالا صادر شده که چین با ۱۱.۹ میلیارد دلار، عراق با ۸.۶ میلیارد دلار، ترکیه با ۶.۴ میلیارد دلار، امارات با ۴.۶ میلیارد دلار، هند با ۱.۵ میلیارد دلار، افغانستان با ۱.۳ میلیارد دلار، پاکستان با یک میلیارد دلار، مشتریان کالاهای ایرانی بودند. همچنین عمان با ۸۶۹ میلیون دلار، اندونزی با ۶۴۷، روسیه ۵۶۳، آذربایجان با ۵۲۸.۵، تایلند با ۵۲۶، ارمنستان با ۳۵۱، ترکمنستان با ۳۵۰، آفریقای جنوبی با ۲۸۲، ازبکستان با ۲۰۸، سنگاپور با ۱۸۷، سوریه با ۱۸۴، کویت با ۱۶۵، غنا با ۱۴۴، سودان با ۱۴۱.۵، قزاقستان با ۱۴۰، گرجستان با ۱۳۶، نیجریه با ۱۲۹،   تاجیکستان با ۱۱۸، آلمان با ۱۱۴.۴، میانمار با ۱۱۱ و قطر با ۱۰۴.۴ میلیون دلار به ترتیب مشتریان بالای ۱۰۰ میلیون دلاری کالاهای ایرانی بودند.

سخنگوی سابق گمرک درباره واردات کشور در این مدت نیز توضیح داد: در این مدت از ۱۱۵ کشور کالا وارد شده که امارات متحده عربی با ۱۳.۶، چین با ۱۱.۵، ترکیه با ۴.۶، هند با ۲.۲، آلمان با ۱.۴روسیه با ۱.۱ میلیارد دلار، ۶ کشور فروشنده کالا به ایران بودند که بیش از یک میلیارد دلار کالا در این مدت به ایران صادرات داشتند و سوئیس با ۹۴۷، انگلستان با ۷۹۶، پاکستان با ۶۸۱، هلند با ۶۶۵، عمان با ۵۹۶، کره جنوبی با ۵۶۱، مالزی با ۵۲۳، ایتالیا با ۵۱۷، هنگ کنگ با ۳۸۴،   سنگاپور با ۳۱۳، برزیل با ۳۱۲، تایلند با با ۲۲۴، فرانسه با ۲۰۴، اتریش با ۲۰۳، تایوان با ۱۸۵، عراق ۱۶۶، اسپانیا با ۱۶۲، بلژیک با ۱۴۶، گرجستان با ۱۴۳، قزاقستان ۱۱۰ و سوئد با ۱۰۳ میلیون دلار کشورهای فروشنده کالا بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به ایران بودند.

لطیفی ابراز امیدواری کرد تا پایان سال صادرات غیرنفتی کشورمان با روند رو به رشدی که در پیش دارد به ۵۵ میلیارد دلار نزدیک شود که این میزان در تاریخ کشور تاکنون اتفاق نیفتاده و می‌تواند رکوردی جدید در این زمینه باشد. همچنین میزان واردات نیز  احتمالا تا پایان سال به بیش از ۵۶ میلیارد دلار خواهد رسید.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا