اخباراخبار ویژه

رییس انجمن ستصا: بیشتر از نصف ظرفیت ساخت تجهیزات صنعتی خالی است

بسپار/ایران پلیمر رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا) عمق ساخت داخل در بخش‌های مختلف ساخت تجهیزات را ۶۵ تا ۷۲ درصد عنوان کرد و گفت که حدود ۴۴ درصد ظرفیت تولید در کشور فعال است و بنابراین حداقل نصف میزان واردات بدون استفاده از سرمایه جدید قابل داخلی‌سازی است.

امیرعباس اختراعی درباره جلسه اخیر تولیدکنندگان با مقام معظم رهبری گفت: در این جلسه گزارش کلی از صنعت ماشین سازی ارائه و تاکید شد که در راستای استراتژی صنعتی کشور این حوزه باید محور قرار گیرد.

وی با بیان اینکه صنعتی شدن با کارخانه دار شدن متفاوت است، اظهار کرد: با توجه به اینکه در بخش ساخت تجهیزات صنعتی، ماشین آلات و تجهیزات صنایع تامین می‌شود، صنعت ساز است و بخش عظیمی از متخصصان و نخبگان در این بخش که محل خلق فناوری است، مشغول هستند.

به گفته رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران فروش سالانه تولید کنندگان داخلی در این حوزه ۳.۲ میلیارد دلار و واردات حدود ۸ میلیارد دلار است. البته حدود ۴۴ درصد ظرفیت تولید در کشور فعال است و بنابراین حداقل نصف میزان واردات بدون استفاده از سرمایه جدید قابل داخلی‌سازی است.

اختراعی با بیان اینکه بخاطر باور نداشتن مجریان طرح‌های بزرگ و وزارتخانه‌های پروژه محور به تجهیزات ساخت داخل، بازار تولید کنندگان داخلی اقبال خوبی نداشته، تصریح کرد: اما اینکه صنایع نفتی، معدنی و غیره با وجود تحریم‌ تجهیزات پایه طی سال‌های اخیر متوقف نشد حاکی از توان تولید داخل است و نشان می دهد این صنعت فقط مونتاژ کاری نیست.

به گفته وی عمق ساخت داخل در چهار رشته استراتژیک این بخش یعنی نفت، گاز و پتروشیمی ۷۲ درصد، معدنی کانی و فلزی ۶۵ درصد، نیروگاه و انرژی نو ۶۸ درصد و غذایی و دارویی ۷۰ درصد است.

او با اشاره به لزوم فعال کردن ظرفیت‌های خالی و محدود کردن واردات، تصریح کرد: در این جلسه همچنین مشکلات تولید از جمله مدیریت جزیره ای، رویه تامین اجتماعی، سیاست‌ تسهیلات بانکها  عملکرد درآمد محور سازمان امور مالیاتی و بخشنامه‌های خلق الساعه مطرح شد. ایشان هم اشاره خوبی به ۱۵۰۰ بخشنامه گمرک در یک سال داشتند و نسبت به عملکرد بانک‌ها تذکر دادند.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا) در ادامه از ارائه بسته پیشنهادی برای توسعه ساخت تجهیزات صنعتی خبر داد و گفت: استراتژی صنعتی لزوما با عمر دولت‌ها منطبق نیست و بنابراین لازم است برنامه بلند مدتی برای ثبات تصمیم گیری در این حوزه تهیه شود. از جمله محورهای پیشنهادی ما برای این برنامه مهار و ضوابط گذاری واردات، انتقال فناوری توأم با واردات اقلام ضروری، استفاده از تشکل‌ها برای تصمیم‌گیری و تدوین برنامه با توجه به نیازهای گلوگاهی کشور است‌.

 

ایسنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا