اخبار

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان ماشین آلات و تجهیزات پلیمری: بساط امپراطوری افراد در تشکل ها باید برچیده شود

 بسپار می نویسد، هرویک یاریجانیان، در مجمع اخیر انجمن صنایع همگن ماشین سازان و تجهیزات پلیمری بیشترین آرا را کسب کرد و در نخستین جلسه هیات مدیره به عنوان رییس انتخاب شد. او در دوره قبلی هیات مدیره نیز نایب رییس بود. عضو اتاق بازرگانی ایران و چین و همچنین اتاق بازرگانی ایران و ارمنستان است. چنانکه خود می گوید به این فعالیت های تشکلی حضور در سطح هیات مدیره چندین انجمن ورزشی و برگزاری مسابقات مختلف را نیز باید اضافه کنید.

گفت و گوی ما با وی در مسیر موضوع این شماره یعنی آسیب شناسی تشکل ها در ایران انجام شد، هر چند باید اعتراف کنیم ابتر ماند و در شماره های آتی آن را پیگیری خواهیم کرد.

صحبت با هرویک یاریجانیان مدیرعامل شرکت کران سیمافام و از ارکان شرکت خورشید دریای شرق را با این سوال آغاز کردیم که هدف او از حضور در تشکل ها و فعالیت های تشکلی چیست؟

 

یاریجانیان: اساسا به کارهای جمعی و تیمی خیلی علاقمند هستم. در کنار هم قرار دادن سلایق مختلف و رسیدن به یک هدف و نتیجه واحد خوشایند و دوست داشتنی است.

 

بسپار- به نظر می رسد که ساختار و فعالیت انجمن ها و تشکل ها در کشور به بلوغ مورد انتظار نرسیده است. ما بخشی از آن را در حوزه تشکل های صنعت پلیمر هم مشاهده می کنیم. آیا تایید می کنید و اگر بله، دلیل را چه می دانید؟

یاریجانیان: ضمن تایید صحبت شما، من عمده مشکل را در سابقه ی کم تشکل ها می دانم. شما اگر انجمن های ریشه دار را بررسی کنید، می بینید درست از لحظه اتمام انتخابات، گروه های برنده و بازنده در کنار هم می ایستند و با هم کار می کنند. اما در انجمن های نوپا و با تجربه کمتر، اصولا انتخابات به دشمنی میان افراد منجر می شود! در حالیکه خیلی ساده است، اعضا زیر یک سقف جمع می شوند و با هدف تحقق منافع مشترک رای گیری انجام می شود و نباید مشکل پیش بیاید یا یک انتخابات ساده کلی تبعات بعدی داشته باشد.

 

بسپار- آیا غیر از راهکار زمان که به آن اشاره کردید برای راهبری مناسب تر تشکل ها چه پیشنهاد یا پیشنهادهایی دارید؟

یاریجانیان: تاکید می کنم که زمان بهترین راهکار است. همین چند روز پیش و در مراسمی که در اتاق ایران برگزار شد و مراسم اهدای نشان امین الضرب، شما ببینید اتاق بازرگانی از زمان امین الضرب دایر شده و تا امروز 133 سال از عمر آن گذشته است. هر چند جنگ تحمیلی مدتی در فعالیت های اینچنینی وقفه ایجاد کرد ولی با شرایط بعد از برجام و تازه شدن تجارت های بین المللی، تشکل ها دوباره جایگاه خود را به دست خواهند آورد. در واقع به ثمر رسیدن اهداف اعضا چه تجار، چه صنعتگران و تولیدکنندگان در گرو فعالیت تشکل هاست.

 

بسپار- اتفاقا سوال بعدی من در خصوص همین ارتباطات بین المللی پسابرجامی است. آیا در قالب همین انجمن ماشین سازان، مستندسازی هایی در رابطه با انجمن های مشابه در سایر کشورها داشته اید به قصد الگوبرداری از روش ها و راهبردهای موفق آنها؟

یاریجانیان: حتی می خواهم به زمان پیش از برجام برگردم. ما ارتباط خوبی با انجمن های پلیمر چین برگزار کردیم و متوجه شدیم که اکثر افرادی که در این مجموعه ها هستند، متخصص و حرفه ای هستند و از تمام طیف ها مثل رسانه، تولیدکننده و بازرگان در میان آنها هست. بنابراین تصمیم های اتخاذ شده هم کاملا حرفه ای و قابل اعتناست. آنها هیچ وقت احساسی تصمیم نمی گیرند. خصوصا اروپایی ها. اگر تشکلی قرار است نمایشگاهی را مدیریت کند، عموما نتیجه خوب است، اگر قرار است استارت خط تولیدی را برای مملکت خود بزنند، معمولا همه چیز درست از دست برمی آید.

به اعتقاد من در کار تشکلی احترام اعضا به مدیران و هیات مدیره نیز مهم است.

 

بسپار- دیگر چه پیشنهاد و راهکاری دارید؟

یاریجانیان: زمان مهم است! دیگر اینکه فکر می کنم پاشنه آشیل ما مطالعه و کنشگری است. مطالعه تاثیر مستقیم و صد درصدی دارد. در صورتیکه مطالعه را در میان مدیران و اعضا جدی نگیریم، رفلکس انجمن استاندارد نخواهد بود.

ما باید امروز در مورد تشکل روابط اجتماعی و روابط بین المللی مطالعه و کنشگری داشته باشیم. جلسات و ممارست داشته باشد.

یک بار دیگر اشاره می کنم که زمان و مطالعه توامان، می تواند برای تشکل موفقیت به همراه آورد.

 

بسپار- با این تعاریفی که گفتید، عملکرد انجمن خود را چگونه ارزیابی می کنید؟

یاریجانیان: می خواهم از انجمن طرفداری کنم. 



(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 173 ام ماهنامه بسپار که در بهمن ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا