اخبار

رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر: پتروشیمی‌ها صنعت پلیمر را به گروگان گرفته‌اند!/ رقابت برای خرید پلی پروپیلن تا 100 درصد بالاتر از قیمت پایه!

بسپار/ ایران پلیمر رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر علت افزایش قیمت مواد اولیه صنایع پلیمر را مهندسی توزیع از سوی پتروشیمی‌ها عنوان کرد.

سعید ترکمان در گفت‌وگو با ایسنا، از افزایش قیمت مواد اولیه صنایع پلیمر خبر داد و گفت: علت این وضعیت مربوط به رقابت‌ها است. اخیراً شاهد رقابت روی پلی پروپیلن تا ۱۰۰ درصد هم بوده ایم!

این در حالی است که به گفته وی قرار بود قیمت پایه، پنج درصد از فوب خلیج فارس پایین تر باشد، اما به دلیل مهندسی گرید که از سوی پتروشیمی‌ها انجام می‌شود و به نوعی صنعت پلیمر را به گروگان گرفته‌اند، تولیدکنندگان باید برخی گریدهای PP را از رقبا تا ۱۰۰ درصد گران‌تر از بورس کالا بخرند.

ترکمان علت این وضعیت کاهش عرضه پتروشیمی‌ها عنوان کرد و گفت: معمولا نیمه دوم سال مصارف افزایش پیدا می‌کند، اما پتروشیمی‌هایی که با منابع ملی کشور کار می‌کنند، به دلیل زیاده‌خواهی و با بهانه‌های واهی، خوراک اولیه را محدود و زنجیره‌ای ایجاد کردند که در پایین دست تولیدکنندگان باید پلی پروپیلن را تا ۱۰۰ درصد بیشتر از قیمت پایه بخرند.

همچنین به گفته وی، در سالی که قرار بود خام فروشی متوقف شود، هفته گذشته مصوبه‌ای در دولت تصویب شد که به پتروشیمی‌ها اجازه داد بدون عوارض، صادرات کنند که این موضوع هم مزید بر علت شده و بازار داخل را به التهاب کشانده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر با بیان اینکه وضعیت مشابهی در بازار مواد اولیه یونولیت، یعنی پلی استایرن، وجود دارد، تصریح کرد: این وضعیت به دلیل زیاده‌خواهی پتروشیمی‌ها ایجاد شده که باید نام آن را مهندسی عرضه گذاشت. در مهندسی عرضه پتروشیمی‌ها با دلایل مختلف مثل تعمیرات می‌گویند فعالیت واحدها متوقف شده است. بنابراین توزیع قطره‌چکانی و  ولع خرید بیشتر می‌شود. در این شرایط نهادهای نظارتی هم نمی‌دانند چگونه با آن‌ها برخورد کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا