اخبار

رییس کنفدراسیون صادرات، لاهوتی: کاهش 20 درصدی صادرات تحت تاثیر کرونا

بسپار/ ایران پلیمر رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه برخلاف آنچه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند، ما عملا در حوزه واردات دارو هم تحریم هستیم، از کاهش صادرات غیرنفتی تحت تاثیر ورود کرونا به ایران، خبر داد.

محمد لاهوتی: همانطور که پیش از این نیز قابل پیش‌بینی بود، شیوع کرونا پس از تهدید کردن سلامت، در گام دوم به سراغ اقتصاد خواهد رفت و از این رو آمارهای گمرک نشان می‌دهد که صادرات ایران کاهش یافته است. بر این اساس صادرات در دو هفته ورود کرونا در مقایسه با دو هفته پیش از آن، کاهش ۳۵ درصدی و در قیاس با مدت مشابه سال قبل کاهشی ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر این موضوع که نمی‌توان برای این موضوع مقصر خاصی در نظر گرفت، توضیح داد: حقیقت ماجرا این است که ما فقط در رابطه با ۵۰ درصد ماجرا مسئول هستیم و ۵۰ درصد مابقی از سوی کشورهای مقصد تصمیم‌گیری می‌شود. وقتی کشوری تصمیم می‌گیرد به خاطر نگرانی از گسترش کرونا مرز خود را ببندد یا محدودیت‌هایی در این مسیر در نظر بگیرد، نمی‌توان به دنبال مقصر داخلی گشت تا این شرایط را به گردان او انداخت.

به گفته رییس کنفدراسیون صادرات ایران، عراق در روزهای گذشته، محدودیت‌هایی در مرزهای مشترک برقرار کرده و در روز ۱۸ اسفند نیز دوباره برای یک هفته مرزهای مشترک را بست. ترکیه نیز در روزهای قبل محدودیت‌هایی وضع کرده بود و از دیروز بار دیگر اعلام کرده که به تدریج کامیون‌هایی خواهد پذیرفت. ترکمنستان نیز سخت‌گیری‌هایی برای جابجایی محموله‌های ایران در نظر گرفته که تمامی آنها می‌تواند بر اقتصاد تاثیر منفی بگذارد.

لاهوتی با بیان اینکه آنچه برای اقتصاد ایران رخ داده، در دیگر کشورها نیز رویت می‌شود، تصریح کرد: زیان شرکت‌های بین المللی، کاهش قابل توجه قیمت نفت و سقوط شاخص‌های بورس، تنها بخشی از اثرات بین‌المللی شیوع کرونا در روزهای اخیر به شمار می‌رود. جدای از این روند با این تفاوت مهم که ما تحت تاثیر تحریم‌ها با محدودیت‌های جدی نیز مواجه هستیم.

وی با اشاره به محدودیت‌هایی که تحریم‌ها در مسیر مبارزه با کرونا ایجاد کرده‌اند، بیان کرد: برخلاف آنچه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند، ما در شش ماه گذشته، عملا در حوزه دارو نیز تحریم بوده‌ایم و در تامین نیازهای کشور با مشکل مواجه شده‌ایم. با این وجود می‌بینیم که مردم ایران و کادر درمان کشور با چه همتی در مقابل مشکل کرونا ایستاده‌اند و بالاترین آمار بهبودی از این بیماری در ایران به ثبت رسیده است، که نشان دهنده همت و عزم ملی در مقابل این مشکل با وجود تحریم‌های ظالمانه اقتصادی است.

پس از ورود کرونا به ایران، تعدادی از کشورهای همسایه، محدودیت‌هایی را در تردد میان مرزها وضع کرده‌اند.

 

 

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا