اخبار

رییس کنفدراسیون صادرات: گمرک به لیست پرابهام عوارض صادراتی پاسخ بدهد!

بسپار می نویسد، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با انتقاد از تصمیمات ناگهانی گمرک در خصوص عوارض صادراتی، گفت: گمرک به لیست پرابهامی که منتشر کرده است پاسخ دهد.


محمد لاهوتی  در خصوص لیست جدیدی از عوارض صادراتی که بر روی سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است، گفت: یک لیستی به تاریخ ۲۴ آذر در سایت گمرک قرار گرفت که باتوجه به چند روز تعطیلات، دسترسی به مسئولان گمرک نداشتیم تا در این خصوص روشنگری کنند.

وی با بیان اینکه این لیست پر از ابهام است زیرا سربرگ، تاریخ و شماره ندارد، اظهارد اشت: تا آنجایی که مطلع هستیم غیر از ۱۱ قلم کالای معدنی که وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد افزایش عوارض صادراتی آن را داده است و هنوز در مرحله تصمیم گیری در کمیسیون های شورای اقتصاد است، مورد جدیدی برای عوارض صادراتی پیشنهاد نشده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به اینکه ۲۴ قلم کالایی که در این لیست وجود دارد، به نظر می رسد همان مصوبه اواخر سال ۹۳ شورای اقتصاد بوده و از اوایل سال ۹۴ عوارض صادراتی این کالاها اجرایی شده است، افزود: در این لیست  که بر روی سایت گمرک قرار گرفته، کالاهایی نام برده شده است که هم اکنون عوارض صادراتی آن بیش از درصدهای ذکر شده در لیست و در گمرکات کشور در حال اعمال است.

لاهوتی ادامه داد: تا آنجاییکه مطلع هستیم هیچگونه جلسه ای در خصوص لیست جدید و تغییر عوارض، جز دو سه مورد خاص که به پیشنهاد سازمان و وزارتخانه های مربوطه در دستور کار دبیرخانه شورای اقتصاد بوده است، مورد جدیدی در دست بررسی نیست.

وی با اعلام اینکه مسئولان گمرک باید هرچه سریعتر توضیحاتی را در خصوص این لیست ارائه کنند، گفت: اینگونه اطلاع رسانی ها باعث سردرگمی صادرکنندگان شده و بی ثباتی را در فضای کسب و کار رقم میزند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی یک حق رای در شورای اقتصاد دارد، افزود: هفته گذشته کمیته کارشناسی و پیش جلسه  شورای اقتصاد برگزار شده بود که نماینده بخش خصوصی هم در آن حضور داشت اما خبری از این موضوع و لیست جدید نبود.

لاهوتی با بیان اینکه بخش خصوصی درجریان این تصمیم جدید نیست، اظهار داشت: فکر نمی کنم تغییرات عمده ای در لیست صادراتی ایجاد شده باشد  زیرا هر گونه تغییری در لیست عواض صادراتی  ۲۴ قلم  که در حال اجرا است نیازمند مصوبه مجدد شورای اقتصاد برای تغییر و اصلا ح است.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا