اخبار

زنگنه اعلام کرد: قرارداد 4500 میلیارد ریالی وزارت نفت با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی

بسپار به نقل از ایرنا می نویسد، وزیر نفت گفت: 4500 میلیارد ریال قرارداد در بخش پایین دستی صنعت نفت با دانشگاه ها به امضا رسیده است که سبب اشتغال زایی گسترده در سطح دانشگاه ها، موسسه ها و شرکت های فعال بیرون از محیط دانشگاه باهدف فرآیند تجاری سازی و عرضه تکنولوژی ها خواهد شد.


به گزارش وزارت نفت، بیژن زنگنه به امضای ١٢ موافقتنامه همکاری با دانشگاه های کشور در بخش پایین دستی صنعت نفت اشاره کرد و افزود: امیدوارم دانشگاه ها کاری را که شروع شده است جدی بگیرند، زیرا در حال ورود به دوران جدیدی از همکاری بین صنعت و دانشگاه ها برای خلق فناوری هستیم. 

زنگنه با بیان اینکه سازوکارهای اطمینان بخشی برای اجرای این موافقتنامه ها طراحی شده است، اضافه کرد: البته در سال گذشته، قرارداد مطالعه میدان های نفتی با هدف افزایش ضریب بازیافت نفت در بخش بالادستی نفت با ٩ دانشگاه وپژوهشگاه کشور به عنوان گام نخست همکاری با دانشگاه ها در زمینه مطالعاتی برداشته شد.

وزیر نفت، روند اجرای قرارداد مطالعه مخازن نفتی با ٩ دانشگاه وپژوهشگاه را خوب ارزیابی کرد و گفت: سازوکاری که در این قرارداد به کار گرفتیم به خوبی جواب داد و کارفرما و مشاور نیز از روند کار راضی هستند. 

زنگنه درباره مکانیزم های نظارت بر روند اجرای این موافقتنامه ها، افزود: نگرانی از بابت نظارت بر اجرای کار وجود ندارد؛ زیرا در مقابل پیشرفت کار، پرداخت انجام می دهیم. 

وی ادامه داد: ما بیش از 100 سال است که نفت تولید می کنیم، اما هیچ دانش فنی قابل توجهی در حوزه نفت و تولیدات پایین دستی نداریم و باید همه را بخریم.

وزیر نفت وی در پاسخ به این پرسش که پرداخت یارانه به شرکت هایی فعال در زمینه تولید فناوری، تا چه اندازه ای اثر دارد، گفت: اعتقادی به پرداخت یارانه ندارم.

زنگنه با بیان اینکه ارائه تسهیلات حمایتی با پرداخت یارانه به شرکت ها فرق می کند، ادامه داد: حمایت از شرکت ها یا دانشگاه ها به این صورت است که وقتی قراردادی با آنها بسته می شود اگر نیازی به تجهیزات دارند به آنها بدهیم، و پرداخت های آنها را نیز انجام دهیم تا استاد و دانشجو علاوه بر این که برای اجرای کار رغبت داشته باشند، حداکثر وقت خود را نیز به این پروژه اختصاص دهند. 

وی یکی از نکات مهم در امضای این قراردادها را ارائه سفارش کار پژوهشی وتقاضا به دانشگاه ها از سوی وزارت نفت اعلام کرد و گفت: مساله بسیار مهم اینکه در این قرارداد، تقاضای کار از سوی بخش صنعت به دانشگاه ها ارائه شده است.

به گزارش ایرنا، وزارت نفت روز گذشته (یکشنبه) 1٢ موافقتنامه همکاری انجام طرح های اولویت دار حوزه پایین دست صنعت نفت را با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور امضا کرد. این موافقت نامه ها با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امضا شد.

براین اساس، سه طرح شرکت ملی گاز ایران شامل طرح های گاز طبیعی مایع، ال ان جی، تصفیه و شیرین سازی و توربین های گازی و اندازه گیری هوشمند در این مراسم به دانشگاه های تهران، پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه علم و صنعت و شرکت OTC سپرده شد. این طرح ها برای مدت پنج سال و با هزینه حدود ٩١ میلیارد تومان به این دانشگاه ها واگذار شده است.

همچنین چهار طرح مطالعاتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی شامل متانول، الفین، پروپیلین و کاتالیست های پلی الفین به ترتیب به دانشگاههای شیراز، تربیت مدرس، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران و صنعتی امیرکبیر واگذار شد. ارزش این موافقنامه ها نیز نزدیک به ١١٠0 میلیارد ریال برآورد می شود که قرار است در پنج سال اجرا شود.

همچنین مطالعه پنج طرح شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی برای مدت پنج سال با اعتبار ٢٣٨0 میلیارد ریال به دانشگاه های تهران، شیراز، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و صنعتی اصفهان واگذار شد.

براین اساس، طرح ارتقای نفت سنگین و باقیمانده های سنگین، ایزومریزاسیون نفتای سنگین، تبدیل کاتالیستی نفتا (CCR)، گوگردزدایی از نفتا و میان تقطیر (HDS) و هیدروکراکینگ به دانشگاه های داخلی سپرده شده است.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا